Olen parhaillaan tekemässä oviaukkoa sisäseinään, jonka alun perin luulin olevan kevyttä betonia läpi koko, mutta se osoittautui olevan jotakin muuta. Ulkopuolella on 10-15 mm vaalea rappaus, mutta seinän keskiosa näyttää koostuvan noin 70 mm mustasta materiaalista, josta en ole varma, mitä se on. Vuokrasin pistosahan työhön, ja pistosahaan kuulunut terä (Hilti WD 30 6) olisi vuokraamieni henkilöiden mukaan - entinen käsityöläinen - soveltuva kevyelle betonille. Kesti kuitenkin vain muutama minuutti, ennen kuin terän hampaat olivat täysin kuluneet.

Henkilö, jolta vuokrasin sahaa, epäili sinibetonia. Itse en ole varma, ja monien googlailujen jälkeen emmin sinibetonin tai kuonatiilen/kuonalaattojen välillä. Talo on kerrostalo Tukholman alueella, rakennettu vuonna 1943. Katso alla olevat liitetyt kuvat poistamastani seinästä.

Se, mitä haluaisin kysyä ja johon tarvitsen apuanne:
  • Mikä materiaali on seinässä?
  • Miten parhaiten sahaan sen läpi? Koska pistosaha ei toiminut, suunnitelmana on tällä hetkellä vuokrata leikkauskone timanttilevyllä (Hilti DCH 300). Onko vaihtoehtona vuokrata pistosaha uudelleen ja käyttää toista terää?
  • Miten kiinnittäisit ovenkarmin materiaalissa? Nykyisin minulla on useita Essev 120 mm betoniruuveja. Ostin aiemmin tällä viikolla niiden vastaavan kevyille betoneille tarkoitetun ruuvin, mutta kävin Bauhausissa ja vaihdoin ne "normaaleiksi" betoniruuveiksi tämän päivän havainnon jälkeen.

Kiitos etukäteen!

---

Ilman salamaa. Parasta värin ja rappauksen kontrastin katsomiseen.
Seinäkappale, jossa vaalea rappaus ulkopuolella ja keskellä tumma, huokoinen materiaali. Kappale on lattialla, kuvassa näkyy puulattia.

Salaman kanssa.
Kädessä pitelevä henkilö näyttää palan seinää, jossa on vaaleaa rappausta pinnassa ja tumma, mahdollisesti sinibetonista sisäosa. Sisäseinän osittain purettu osa, paljastaen tumman keskikerroksen ja vaaleamman pinnan. Kuvattu luonnonvalossa talon ikkunan vieressä.
 
Düsseldorff
Sininenbetoni on huokoinen ja melko pehmeä. Mielestäni seinäsi ei näytä sininenbetonilta ja se, että terä vaurioitui niin nopeasti, puhuu myös sitä vastaan.

Mielestäni sinun pitäisi panostaa timanttiterällä leikkaamiseen. Ainakin se tulee olemaan paljon nopeampaa.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Sinibetonki on eräänlainen kevytbetoni.

Olen sahannut osan sinibetoniseinistä tiikerisahalla, kun olen purkanut seiniä kellarissa. Meillä on seinien rappaus kuluttanut sahalapun paljon enemmän kuin sinibetoni.

Sinibetonki voi helposti sahata käsisahalla.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
tommib
Tuo näyttää lekaharkolta, mutta se ei ollenkaan vastaa, jos seinä on rakennusvuodelta. Ehkä kuonasalaatta. Se ei näytä kevytsora-betonilta kuitenkaan, yleensä siinä on pienemmät huokoset ja vähän homogeenisempi kuin kuvassa näkyy.

Lekaharkko, ja ehkä myös kuonasalaatta, ovat todella pahoja sahanterille. Tarvitaan tyyppiä karbidihampaita ja myös ne kuluvat minun (tosin rajatussa) kokemuksessa, ei liian pitkässä ajassa.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Voi olla vanhempaa kevytsorabetonia.
Se ei usein ollut ollenkaan yhtä tasainen ja hieno kuin nykyään.
Terä kesti hyvin rappausta.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Vuonna 1936 rakennetussa osakehuoneistossani sisäseinät ovat kuonalaatoista, ja ne jättävät mustaa pölyä, joka on melkein kuin nokea, ja ne likaavat valtavasti.

Aivan kuten joku jo kirjoitti, rappaus kuluttaa valtavasti kevytbetonisahanterää.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
En tiedä mitä tigersågbladia olet käyttänyt. Mutta kuva, jonka lähetän mukaan, pitäisi toimia. Olen käyttänyt sellaisia sekä vanhoissa slaggväggar että lecablock. Ota rauhallisesti sahatessasi! Saha tulee toimimaan aivan eri tavalla kuin aiemmin! On olemassa riski, että sekä puts että slaggblock irtoavat. Vaihtoehtona on kapmaskin med diamantskiva, mutta se pölyää aivan uskomattomasti! Mitä tulee karmien kiinnittämiseen slaggväggarissa, se on hemmetin vaikeaa! Ne halkeavat todella helposti. Tigersahan terä S 2243 HM Boschilta, esitelty tuotekuvassa verkkokaupasta Jula, viiden tähden arvio 4,3 ja 38 arvostelua.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Haja-asema materiaalista! En mielestäni musta materiaali ole kovin huokoista, mutta sitä voi hitaasti irrottaa osia siitä moraknivillä. En ole halunnut mennä siihen katkaisusahalla ja kokeilla riskiä vahingoittaa sen terää turhaan.

O Oaken sanoi:
En tiedä, mitä tiikerisahanterää olet käyttänyt. Mutta lähetän kuvan terästä, jonka pitäisi toimia. Olen käyttänyt sellaisia sekä vanhoissa kuonarappausseinissä että lekaharkoissa. Ole vähän varovainen, kun leikkaat! Saha leikkaa aivan eri tavalla kuin aiemmin! On riski, että sekä rappaus irtoaa että kuonaharkot irtoavat. Vaihtoehtona on leikkauskone timanttilevyllä, mutta se pölyttää valtavasti! Karmien kiinnittäminen kuonarappausseiniin on aivan hullun vaikeaa! Ne halkeavat äärimmäisen helposti.
Koneen mukana tullut terä oli hienohampaisempi kuin tuo. Se oli WD 30 6 -terä, joka on listattu täällä. Se on listattu "Heavy Wood / Metal" sekä "Demolointi", joten ehkä se selittää, miksi terä ei pitänyt materiaalista? Hän kuitenkin vaikutti varmalta siitä, että se riittäisi kevytbetoniin…

Olen yhä taipuvainen leikkauskoneeseen. Mitä tulee pölyyn, niin kaikki huonekalut on peitetty muovilla ja aion lainata rakennuspölynimurin sekä pölysyöjän. Toivottavasti se pelastaa minua jotenkin!

Sitten on jännittävää nähdä, kuinka karmiruuveilla käy. Onko sinulla vinkkejä matkan varrella? Nykyinen suunnitelma on käyttää 120 mm betoniruuveja suoraan lohkoon. Esiporaa, mutta ilman tulppia.

Z ZipLock sanoi:
Vuonna 1936 rakennetussa asunto-osakkeessani väliseinät ovat kuonalevyjä, ja ne jättävät mustaa pölyä, joka on melkein kuin nokea ja likaa valtavasti.

Juuri kuten joku jo mainitsi, rappaus kuluttaa sahausterää kevytbetoniin todella paljon.
Musta pöly, joka likaa, tunnistetaan myös täällä!
 
Materiaali, jota sahaat, ei ole kevytsoraa vaan poltettua savea. Lecan edeltäjä. Valitettavasti minulla ei ole hyviä vinkkejä asennukseen, mutta pieni vinkki voi olla, että jos käytät proppuja, voit asettaa proput niin, että ne laajenevat ylös- ja alaspäin sen sijaan, että laajenisivat sivuille. Proput yleensä laajenevat kaikkiin suuntiin, mutta enemmän tiettyyn suuntaan.
 
  • Tykkään
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.