Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Skruppler: Hei, Asun talossa, jossa aiemmin on ollut käymäläastia wc:n yhteydessä. Itse tila, jossa astia oli, käytetään nyt varastointiin. Tilaan johtava kansi on suuri (110x190 cm) metallilevy (katso kuva), jota on hankala nostaa. Haluaisin helpottaa pääsyä tilaan ja ajattelin aloittaa miettimällä, kuinka voisi rakentaa kätevämmän kannen. Haluaisin nyt saada vinkkejä rakenteista, jotka
Jonatan79: [citat] Et tiedä, kuinka helppoa tai vaikeaa on löytää putkia tai vastaavia, jotka sopivat kanavaan. Kuinka kallista tai ei ole asentaa/muuttaa kanavaa. Luukku/aukko kylpyhuoneessa on enemmän työtä, jne jne...
Krabbeluring: Luulen, että ymmärrät kaveria väärin. Märkätilatapetti peittää hyvin vanhemman kerroksen laattojen kiinnityslaastia. Sieltä löytyy usein asbestia kyllä.
pelleulf: Ei ollut paljon vastauksia tähän ketjuun, mutta nyt se on selvää ainakin. Tuli käsiteltyä weber mur och putsbruk C. Ensin yksi kierros päällystämistä ja sitten kerros rappausta (12mm), joka on viimeistelty hieman tekstuurilla. Ei verkkoa. Tulee olemaan erittäin vaalea ja hieno rappaus (puts A & B ovat tummemman harmaita), joka tulee olemaan käsittelemätön.
myrstack: [citat] Kipsilaasti on mielestäni helpompi työstää ja sisäkäytössä maanpinnan yläpuolella et tarvitse mitään sementtipohjaista. Lisäksi tietyt kipsilaastimerkit sallivat paksumman levityksen, jolloin todennäköisesti voi täyttää kerralla, kun monet sementtipohjaiset tuotteet voivat vaatia useamman kierroksen.
lunnabo: [citat] Viisi laattaa peräkkäin on kaksi metriä plus sauma. Neljännellä rivillä laatat loppuvat kolmannen laatan jälkeen.
Dankerz: [citat] Hej hemmakatten. Miten kävi? Savirappasitko uudet seinäsi? Me olemme rakentamassa taloa ja haluan savirapata osan seinistä, mutta pohdin, mitä pitäisi käyttää alustana/levynä, jotta se onnistuu hyvin, kun ei ole hirttä, johon kiinnittää. Daniel
pjkw: Oikea tapa on todennäköisesti purkaa lastulevyt, ruuvata uudet koolaukset vanhoihin, jotta saat uudet tasaiset koolaukset, joihin asettaa uudet lastulevyt, ja sitten lattia. Vaihtoehtoisesti voit yrittää höylätä vanhat koolaukset suoriksi. Joka tapauksessa iso työ.
Filipbs: Vaihdoimme pahvimme tavalliseen höyrynsulkukalvoon.
MVJK: Olen vaihtanut valurautaputken ja sen yhteydessä piikannut auki kanavan kotona laattaan, joka on "sandwich-mallinen", eli 10cm betonia maata vasten (hiekka), 5cm eristystä ja 5cm betonia yläosassa. Nyt kun aion valaa uudelleen, mietin… -Millä minun pitäisi täyttää putken ympärille ja betonilaatan tasolle asti; kivituhka, hiekka, muu? -Miten minun pitäisi rakentaa uusi laatta? Mietin
Stefan1972: Kipsitasoite, joka sekoitetaan itse jauheesta, on parempi. Se ei painu kuten tavallinen tasoite tekee ja sillä voi rakentaa paksuutta suoraan.
jagharetthus: Tere, ajattelin valaa pienen porrasaskelman noin 15 cm korkeaksi, noin 1x1 metriä, ehkä hieman suurempi tai pienempi. Mietin tuota betonin viimeistelyä, katson jonkin verran YouTubesta kuinka muut "tee-se-itse-ihmiset" tekevät ja olen katsonut paljon amerikkalaisia, jotka tekevät. Siellä kaikki videot menevät käytännössä näin: 1. Kaada betoni, pakkaa, värisytä 2. Tasaa laudalla 3.
Viktor.J: Karkea betoni pussissa on todella hienoa, ei ongelmia saada aikaan hienoa pintaa. Kun sekoittaa itse ja käyttää 8-16, voi olla vaikeampaa saada aikaan hienoa pintaa. Olen käyttänyt karkeaa joka päivä viikossa.
Alexn72: Se on yleensä vaikeaa saada niin ohutta kiinnittymään ja sitten kestämään auton yliajon... Onko vaihtoehtona hioa?
Workingclasshero: Hei Nosta tunkilla. Vaihda stolp. Erota liimapuupalkin ja stolpen väli tervapaperilla. Löydä vuodon syy ja korjaa se. Älä keksi mitään korjaus kikkailua saumamassalla, kittillä tai purukumilla, vaan tee kunnollinen työ suoraan. Onnea matkaan. /W
Thomas Antser: On täysin totta, että roskia ja kosteutta kerääntyy taskuihin, jotka muodostuvat päälleliimattujen nurkkalautojen kanssa vaakatasossa olevassa vuorilaudassa. Olen juuri vaihtamassa paneelia, joka on vaurioitunut siitä syystä. Nurkkalaudat ja paneelin päät ovat kaikki saaneet lahovaurioita.
Henrik Larsson78: [citat] Olet oikeassa. Talo on vuodelta 1923. Stukkotyö on varmasti 10 vuotta vanha ja maalattu muoviväri voi olla merkittävästi vanhempi. Käsityöläinen, joka huomautti "virheestä", on vanha asiantuntija ja uskottava, mutta luulen, että on epätodennäköistä väittää piilevää vikaa juridisessa merkityksessä, vaikka se määritelmällisesti onkin piilevä vika.
David_Berglund: Minulla on jokunen metri, jossa täytyy käyttää liimaa, sillä siellä minulla on WC-kaluste seinän takana enkä uskalla käyttää viimeistelynaulainta. Olen laittanut 1 mm ruostumattoman teräslevyn kipsilevyn taakse varmuuden vuoksi läpilyöntisuojaksi, mutta siinä luotan kuitenkin pelkästään liimaan. Se on varmasti tapa varmistaa, ettei tarvitse naulata niin järjettömästi ja saa
mojjen: Asensin äänenvaimentimen jokaiselle kanavalle muutaman metrin päähän venttiilistä. Lisäksi käytin ääntä vaimentavaa joustavaa putkea spiro- ja poistoventtiilin välillä. Tämä oli oikeastaan tarkoitettu vaimentamaan puhaltimen moottorin ääntä ja ilmavirran ääntä, jotka saattavat tosiasiassa olla häiritsevämpiä kuin äänihäiriö. (Poikkeuksena makuuhuonegolf)
Demmpa: Nivellin mukaan c/c tulisi olla noin 500 mm, kaikissa koolauksissa 45*45:stä 45*120:een, https://www.nivellsystem.se/wp-content/uploads/2021/07/nivell_handbok_golv_se.pdf
Victorbeck: [citat] 240 oli yksinkertaisesti niiden palkkien pituus, jotka sain mukaani hornbachista... Mutta ajattelin tehdä kuten jotkut teistä täällä ehdottivat ja vetää jotain alareunasta. Sitten tietenkin kiinnittää yläkaapit toisiinsa sekä vaatekaappeihin! Kiitos kaikille palautteesta!
@ndreas: [citat] Se levy painaa 60 kg ja aiot laittaa jalan jokaiseen kulmaan? Hm... Graniitti levy kuitenkin. Mutta se mitä haet, voi painaa vähemmän.
MrQ5: Hei, asun yksikerroksisessa Älvsbyhus-talossa, jossa on kylmä ullakko. Koska meillä on vähän tilaa talossa, ajattelimme käyttää ullakkoa säilytykseen kestävien tavaroiden osalta. Koska katossa on paljon eristystä ja noin 50 cm väliä sisäkaton ja kattoristikon välillä. Olen miettinyt, miten voisi asentaa ullakkoluukun, kun ei ole mitään ilmeistä mihin kiinnittää se. Ajattelin
bossespecial: Tämä on mielestäni hyvä, toimii hyvin betonissa ja raskaasti kuormitetuissa elfasysteemeissä. https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-6x30mm-p246719
Tompafix: Katso tämä video, niin ymmärrät, miten sinun tulisi tehdä. Ei pidä kiertää tai nostaa ovea. Aloita tarkistamalla, että kaikki saranan ruuvit ovat tiukasti paikallaan ja että karmisauma on vaaka- tai pystysuorassa. [MEDIA=youtube]U-C-esU-WsI[/MEDIA]
luebeck: Se motivoi minua ja antaa minulle toivoa. Yritän taas Snicker Jocke kanssa. Mutta ensin tutustun aiheeseen tukin laatu. Ja sitten toivottavasti esittelen uuden valokuvan ensi vuonna.
Tompafix: [citat] Jos se on tavallinen jousipatja, riittää, että vain säädetään jalkojen pituutta. Se on vähäisintä ja helpointa toteuttaa. Vaihtoehtoisesti ruuvaa lankut jaloiksi ja sitten peitä ne esim. vanerilla. Jos haluatte korjata lattian pintaa sen sijaan, on helpointa rakentaa puukehikko, jonka sitten nostatte vaateriin ja ruuvaatte lankut nykyisen lattian kiinni. Sen jälkeen kaikki