Mietin pesukuilua.

Alhaalla kellarissa, pesutuvassa, päättyy savupiippu (täysin suora koko matkalta ylös), jota ei enää käytetä. Yläkerrassa se kulkee kylpyhuoneen takana.

Olen ajatellut, että reikä kylpyhuoneen seinässä antaisi erittäin kätevän pesukuilun. Piippu on noin 300x180mm, mikä pitäisi toimia.

Miten parhaiten asentaisi hyvän sisäputken tällaiseen kuiluun? Spontaanisti tuntuu helpoimmalta löytää täydellinen putki (muovi tai metalli), 5 metriä oikeissa mitoissa, ja laskea se piippuun ylhäältä ja jatkaa siitä. Vaihtoehtoisesti ehkä jokin versio, jossa yritetään puhaltaa muovi seinille (kuten runko kanaverkosta muovikalvolla kiinnitettynä sisäpuolelle, liimaa ulkopuolelle, alas piippuun ja ylipaine :)) Tai onko jonkinlainen muovin muottivalu mahdollisuus? Tavoitteena on tietenkin saada sileä putki, johon voidaan lisätä vakaa aloitus ja päätepiste (pää- ja normaali jäteputki ylhäällä, 45° putki alhaalla). Piippu itsessään ehkä vain tukitaan jälkeenpäin (?).

Onko ideoita tai neuvoja? Lähin piippu, jossa poltetaan, on yli metrin päässä (useita piippuja välissä).
 
Hauska idea, mutta hieman monimutkainen ja tulee maksamaan jonkin verran. Jos aiot noudattaa kylpyhuoneen rakennusmääräyksiä, on epävarmaa, hyväksytäänkö luukku, et ehkä saa käsityöläistä rakentamaan sellaista. Vesivahingon riski on minimaalinen, jos se on korkealla, mutta silti.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
namnbyte
Olisi varmaankin aloittanut polttamalla täyttä hulluutta yhtenä päivänä ja sitten mitannut lämpötilan piipussa, joka pitäisi muuntaa, varmuuden vuoksi.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Hauska idea, mutta hieman monimutkainen ja tulee maksamaan jonkin verran. Jos aiot noudattaa kylpyhuoneen rakennusmääräyksiä, en tiedä hyväksytäänkö luukkua, et ehkä löydä käsityöläistä, joka suostuu rakentamaan sen. Vesivahingon riski on minimaalinen, jos se on asennettu korkealle, mutta silti.
Kiitos palautteesta! Mitä mielestäsi voisi tehdä siitä kallista?

Katsoin tätä ketjua: https://www.byggahus.se/forum/threads/tvaettnedkast-i-badrum.452241/page-2#post-4762406

Selvennyksenä, luukku asennettaisiin siis korkealle seinälle. Mikään ei mene lattian läpi.

Ymmärrän täysin, että myös kylpyhuoneen vedeneristys, kellarin ilmanvaihto, paloturvallisuus jne. on otettava huomioon - on paljon muitakin näkökohtia kuin se, mistä kysyin. Tästä huolimatta olen erittäin kiinnostunut kuulemaan, jos jollain on ajatuksia itse savupiipun toteutuksesta.
 
namnbyte namnbyte sanoi:
Olisin varmaasti aloittanut polttamalla täysillä hulluutena yhtenä päivänä ja sitten tarkistanut lämpötilan putkessa, joka aiotaan muuntaa, varmuuden vuoksi.
Se voidaan järjestää :)
 
W Weston sanoi:
Kiitos panoksesta! Mitä ajattelet tekisi siitä kalliin?

Katsoin tätä ketjua: [linkki]

Selvennyksenä, luukku olisi siis sijoitettu korkealle seinään. Mikään ei kulje lattian läpi.

Olen täysin tietoinen siitä, että kylpyhuoneen vesieristys, kellarin ilmanvaihto, paloturvallisuus jne. tulee myös ottaa huomioon - on paljon muitakin asioita kuin se, mitä kysyin tietenkin. Tällä sanottuna olen erittäin utelias, onko jollakin ajatuksia itse hormiin liittyvästä toteutuksesta?
Et tiedä, kuinka helppoa tai vaikeaa on löytää putkia tai vastaavia, jotka sopivat kanavaan. Kuinka kallista tai ei ole asentaa/muuttaa kanavaa. Luukku/aukko kylpyhuoneessa on enemmän työtä, jne jne...
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.