Hemmakatten
Olin viikonloppuna vanhassa 1800-luvun talossa. Talo on kunnostettu ja sisäseinissä on savirappaus (luulen, että sitä kutsuttiin niin). Mitä ymmärsin, savirappaus on sekoitus hevosenlantaa, hiekkaa ja jotain muuta?. Se näyttää hieman karkeilta epätasaisilta rappausseiniltä. Sen päälle oli maalattu jonkinlaisella hieman "läpikuultavalla" lämpimällä, mattapintaisella värillä. Kaikki tämä on äskettäin tehty käsityöläisten toimesta, jotka ilmeisesti hallitsevat tekniikan edelleen. Tietojen mukaan se on sama periaate, jolla skånelänga-taloja on rakennettu. Sen sanottiin myös olevan ääntä eristävä ja lämmittävä.
Seinät olivat erittäin kauniita. Onko kenelläkään tietoa lisää savirappauksesta?

Olin Gysinge rakennustenhoitokeskuksessa ja näin muun muassa savipinnoitetun seinän. Seinän vieressä olevassa kyltissä luki, että 1-2 cm savipinnoitus antoi yhtä hyvän eristyksen kuin 10 cm kivivillaa. Hiukan huomionarvoista mielestäni.

Savipinnoite on varmaankin valmistettu hieman erilaisista materiaaleista eri puolilla maata. On käytetty sitä, mikä oli käden ulottuvilla, mutta mielestäni yksi peruskomponentti täytyy olla savi.

olki muistan että se pitäisi olla myös.
Varmaan maalattu jollakin emulsio- tai kalkkimaalilla.

yleinen vanhoissa torpissa ja vastaavissa.
sanotaan olevan aika helppoa levittää.
olen käyttänyt kalkkilaastia sen sijaan, ja se toimi ainakin. Tuli vähän tylsää kun piti laittaa neljäs kerros vain...

Hemmakatten
Olin vähän alakuloinen eilen. Vain 10 henkilöä oli lukenut ketjun ja kukaan ei ollut vastannut. Ja minä kun ajattelen, että savirappaus on niin mielenkiintoista! :). Nyt tuntuu paremmalta. Ajattelin, että useat "vanhat konkarit" foorumilla tietäisivät enemmän. Ja katsos, niinhän he tekevätkin. ;)
Mutta, olen täysin varma, että tyttö siinä talossa, jossa olin sisällä, sanoi, että saviseoksessa oli hevosenlantaa ja hiekkaa, mutta sinä Harrys et mainitse mitään siitä. Voisiko olla niin, että olen kuullut väärin?
Mielestäni seinä tuntui erittäin miellyttävältä ja lämpimältä koskettaa. Voisiko tämä olla jotain, jota mahdollisesti voisi olla uudessa talossa? Ehkä suoraan lecaharkkoseinään?

Hemmakatten
Kiitos vinkeistä ja ideoista. :) Oli hauskaa lukea artikkelin. Tämä seinä näytti lisäksi täysin erilaiselta. Se vaikuttaa paljon sileämmältä kuin ne seinät, jotka näin.

Täytyy todella tarkistaa tämä kurssien suhteen. Olen todella innostunut ideasta, että olisi savirappausta seinillä. Uudesta talostamme tulee moderni talo, ei "nyfunkis", vaan enemmän sulautuva luontoon, matalalla, kivellä ja puulla luonnonväreissä. Luulen, että savirappaus sisäseinissä voisi näyttää kauniilta, pidän vanhan ja uuden yhdistelmästä.

Vanhassa talossamme on savilaasti seinillä. Se on tumman ukkosharmainen väri. Kaunista
Tämä löytyi kymmenien tapettien alta ja alimpana sanomalehtiä noin vuodelta 1910. Savi jää paikoilleen ja sen päälle laitamme kipsin (rehab-plate 6,5 mm). Uskomme, että siitä tulee kestävämpi tapetoida siihen. Ja tasaisempi.
Mukavaa lukea paloturvallisuudesta. :)

Hemmakatten
Kiitos lisäkommenteista ja panoksesta. Kävin byggnadsvård-sivulla katsomassa. Koska se on niin "uusina" ei ollut vielä kovin monta viestiä, mutta varmasti ajan myötä niitä tulee lisää. Aion ehdottomasti pitää silmällä sivustoa.
Uskotteko, että savitiillyksellä voi toimia modernissa, uudessa talossa? Vai tuleeko se näyttämään täysin väärältä?

Hemmakatten Hemmakatten sanoi:
Kiitos lisäkommenteista ja inputista. Olin rakennussuojelusivulla katsomassa. Koska se on niin uusi, siellä ei ollut vielä kovin monta viestiä, mutta ajan myötä niitä tulee varmasti. Aion ehdottomasti seurata sivua.
Uskotteko, että savirappaus voisi toimia modernissa, uudessa talossa? Vai näyttäisikö se täysin väärältä?
Hej hemmakatten. Miten kävi? Savirappasitko uudet seinäsi? Me olemme rakentamassa taloa ja haluan savirapata osan seinistä, mutta pohdin, mitä pitäisi käyttää alustana/levynä, jotta se onnistuu hyvin, kun ei ole hirttä, johon kiinnittää.

Daniel

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.