Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
ulfben: Minun täytyy laittaa takaisin kivet, jotka olemme ottaneet alas meidän gillestugasta (rakennettu 1969), katso valokuvat. Mitä laastia pitäisi käyttää tässä, ja onko mitään mahdollisuutta väriä sovittaa uusi laasti alkuperäiseen? Kokeilin sekoittaa hieman Finja Murbruk B, mutta siitä tulee melko selvästi enemmän ruskea/punainen kuin se vaaleanharmaa saumaus, joka meillä on.
psonander: Minulla on huone, jota ajattelin käyttää tv-huoneena ja toimistona, jossa on siirrettävä seinä. Toiselle puolelle ajattelin laittaa TV-tason alhaalle ja ripustaa TV:n hieman ylemmäksi, toiselle puolelle tulee tietokonenäyttö ja alas taitettava työpöytä. Kaiken tulisi olla pyörillä, jotta seinää voi siirtää sen mukaan, onko työpäivä ja toimisto käytössä vai onko TV-ilta.
neo11: No, lähinnä tiilille. Mutta seinien on oltava "pölyttömiä" ennen, muuten sinun täytyy kastella etukäteen sitomaan pölyä. Mutta älä kastele liikaa, betoniharkko ei ime mitään.
TorpAnders: Saat valmistaa mukautetun listan, esiin höylä ja partavesi
wildeside: Ei kallista eikä vaikeaa ja vie tuskin edes paljon aikaa korjata.
JED: [citat] Se on yksi vaihtoehto, mutta ajattelin olla nuuka ja jättää levyt pois. Paneeli on päätypontattu.
Makkan1234: Kiitos, aha, voiko huntonitlevyt maalata mattapintaisiksi ehkä?
Funcadelic: [citat] Kiitos!
john_l: [citat] Kiitos, kuulostaa samalta kuin olin ajatellutkin. Tulee vähän "otetaan mitä on" ja siihen hieman ylimitoitusta.
hemmabyggaren1337: [citat] Se näyttää tasaiselta, tarkastan sen tänään ja palaan asiaan. Riittääkö höyrysulun asettaminen saumojen päälle, kuten kuvassa näkyy? [/QUOTE]
Sernando: Kyllä, kehyksen asettaminen, kipsilevyjen asennus ja listojen kiinnitys.
pjkw: Mitä masoniitin takana on? Olisin luultavasti repinyt masoniitin alas ja tasoittanut kipsilaastilla, jota seuraa tavallinen tasoite, tai vaihtoehtoisesti liimannut tavallisen kipsilevyn kipsilaastilla. Korjauskipsi on aika vaikeaa liimata, koska se on niin löysää, on minun kokemukseni.
Icka79: Se ei ole tretex. Se voi olla huntonit, mutta sitten pelkään, että ne ovat loppuneet jo kauan sitten.
springer-jr: Meillä on 70-luvun talo, jonka päätyseinässä ei ole tällä hetkellä ikkunaa. Haluamme nyt asentaa kaksi ikkunaa tähän seinään noin kolmen metrin välein. Talo on kaksikerroksinen ja päätyseinässä ei ole kattotuolia, joten se on kantava. Seinä on koolattu 45x120 cc60 ja uusien ikkunoiden mitat ovat 11x13. Meidän täytyy katkaista yksi karmi jokaisen ikkuna-aukon kohdalla, joten
VidarH: Huomasin, että viittaus postauksessa meni hieman vinoon pienen uudelleenjärjestelyni jälkeen. Se oli perustelu muovilaatikoiden pitämiselle autossa. Jonka päätin jättää pois ketjusta sisähyllyistä... 😅
13th Marine: [citat] Sellainen oli ennen, mutta se näyttää taas kadonneen? Kysymme @Per Eskilsson
KJD: [citat] Se on 100mm, tarvitsee varmasti kunnollista tukea, mutta epävarmaa on, kuinka varma voi olla siitä, ettei se "putoa" myöhemmin.. käytä alhaalla ja sivuilla kevytbetonia, ja ylikatteen kohdalla ratkaisu kosteudenkestävillä levyillä. nukun parhaiten näin (y)
PappasHammare: Sitten nostetaan lanka kunnolla... Vaimo on saanut päähänsä, että hän haluaa kaarevan/nurkan yhdelle seinistä. 90 astetta, säde 60 cm. Olen onnistunut googlaamaan, että uritettu MDF-levy on olemassa, mutta! Se maksaa paljon ja sitä on vaikea saada. 2500 ja ylöspäin YHDEN levyn hinnasta. Tarvitsenhan kaksi levyä, koska molemmat seinän puolet tarvitsevat levyn. Minulla on
Daniel 109: Okei, näyttää siltä, että erityisesti Oliven ei ymmärrä, miten se toimii. Ja että on olemassa pari eri nimitystä samalle asialle ja merkityksiä samalle sanalle.
Kapsyl: Kuinka vanha on kellari? Oletan, ettei siellä voi piillä mitään vanhaa viemäriä tai venttiiliä, jos olet purkanut kaiken. Millainen katto se on? Aioin kerran purkaa kellarin kattopaneelia 20-luvun huvilassa. Näytti olevan jonkinlaisia ohuita liuskekivilaattoja ja niiden sisällä oli jonkinlaista villaa eristeenä. Ei puu- tai kivivillaa, vaan jotain lampaanvillan tapaista. Joka
Kristina J: [citat] Kiitos, että käytit aikaasi! En ole vielä aloittanut, joten minulla on aikaa.
Rolle85: Jos ne kestävät 35 vuotta kuten nyt, niin ne ovat ok 👍
ClasseClas: Katso portaan asennusohjetta. Luultavasti askelmat ja kiinnitykset vangstyckena:issa tulee voidella parafiinilla, mikä ei luultavasti ole tehty. Jotta se onnistuu, portaat on "vain" purettava, korjattava ja asennettava uudelleen.
Baskavoda: Rakennan uutta keittiötä ja etsin tällä hetkellä työtasoa. Se on u-keittiö ja valitettavasti en löydä mitään rakennustavarataloa, joka toimittaisi työtasoja juuri minun tarpeisiini. Tarvitsisin esimerkiksi baaritason, joka on hieman leveämpi (70 cm) ja noin 220 cm. Hornbach myy tasoa, joka on 64 cm leveä ja sopii muuhun keittiöön, mutta se on saatavilla vain 90x202, mikä on liian
snikanor: Hei, Olemme parhaillaan remontoimassa huonetta, jossa on ollut tapetit suoraan lastulevyissä. Luettuamme hieman vaikuttaa siltä, että kannattaisi asentaa kipsilevyt lastulevyjen päälle ja sitten tapetoida (tai maalata) estääkseen halkeilua ja vastaavaa. Monet suosittelevat myös tavallisia kipsilevyjä (12-13mm) sen sijaan, että käytettäisiin remonttikipsiä, koska remonttikipsi on
Ossian K Olsson: [citat] [citat] Aikaisemman ketjun viesti samasta aiheesta!
HSP: Kipsilaasti on, kuten kirjoitat, helppo työstää. Katossa ei pitäisi olla kosteusrasitusta, joten sen pitäisi toimia. En ole kuitenkaan koskaan rapannut kattoa, joten en voi antaa vinkkejä menetelmistä ym. Seiniä olen rappanut useita sekä perinteisellä rappauksella että kipsilaastilla. Kokemukseni mukaan kipsilaasti on anteeksiantavampi ja pysyy hyvin kiinni, mikä on etu, kun on
Cir: [citat] Onpa helpottavaa saada toinen mielipide siitä, etten ole täysin hakoteillä. Ajattelin sahata hieman siitä kohdasta, missä on puristusta, ja antaa lattialle ylimääräisen senttimetrin laajenemisvaraa, jotta se voi asettua uudelleen. Lastulevyä ei ole ruuvattu, ellei rakentaja ole kiinnittänyt sitä jouseen, joten minun pitäisi varmaan tarkistaa se ja ruuvata kunnolla, jotta se
Du och 19till: Sinulla on todisteita siitä, että vanha laituri kesti aika hyvin, joten ehdotan, että yritätte jäljitellä sitä rakennetta rautaputkilla.