Hei,

Minulla on vanha 1920-luvun souterrain-hirsitalo, johon edellinen omistaja lisäsi laajennuksen vuonna 2010 rinteelle.

Laajennus koostuu maanvaraisesta laatasta, betoniharkkoja alakerroksen seinissä (nykyään sisustamaton, käytän sitä verstaana) ja keittiöosasta yläkerrassa laajennuksessa.

Huomasin, että lattia on noussut yhdessä paikassa vanhan ja uuden osan saumassa, ja kun poistin klikkilattian, tajusin, että koko laajennus on hieman kiertynyt ja syynä lattian nousuun on, että lastulevyt ovat painuneet yhteen.

Ei halkeamia seinissä, ei ylä- eikä alakerrassa.

Ei ole jättimäisiä rakoja, mutta se on erkaantunut ehkä 10mm toisella puolella, ja puristettu yhteen toisella puolella saumaa.

Onko tämä normaalia? Laajennus tietenkin asettuu jonkin verran 14 vuodessa ja vanha osa on ollut 100 vuotta löytääkseen paikkansa, ajattelen.

Mittanauha näyttää 10 mm leveän raon lastulevyissä, joka erottaa vanhan ja uuden osan talosta.

Tässä on suurin rako. Voi nähdä, että ura on erkaantunut.

Vieressä oleva lattian sauma, jossa näkyy erillinen rako ja spaklaustarve keskeneräisessä huoneessa. Pöydällä vaaleanpunainen laatikko.

Tässä on sauma, jossa rako on syntynyt. Kaukana oleva osa on erkaantunut eniten.

Jätä huomiotta tasoite, seinässä ei ole halkeamia 😁
 
Sanoisin, että on aivan normaalia, että rakennuksen osat, jotka ovat täysin eri-ikäisiä ja rakennettu eri materiaaleilla sekä -tekniikoilla, liikkuvat suhteessa toisiinsa. Jos katsoo kauimpana kuvassa lattialistaa ikkunan alla, näyttää myös siltä, että vasen puolisko on painunut hieman?

Ratkaisu on käyttää laajennussaumaa rakennusosien välisessä liitoksessa, joka pystyy ottamaan liikkeet vastaan niin, ettei lattian tarvitse muuttua.
 
B b8q sanoi:
Sanoisin, että on täysin normaalia, että rakenneosat, joilla on täysin eri ikä ja lisäksi täysin eri materiaali ja rakennustekniikka, liikkuvat suhteessa toisiinsa. Jos katsotaan kuvaa kauempaa, lattialistassa ikkunan alla vaikuttaa myös siltä, että vasen puolisko on hieman vajonnut?

Ratkaisu on asettaa dilataatiosauma rakennusosien väliseen liitokseen, joka voi ottaa liikkeet vastaan, jotta lattia ei tarvitse muotoutua.
Onpa helpottavaa saada toinen mielipide siitä, etten ole täysin hakoteillä.

Ajattelin sahata hieman siitä kohdasta, missä on puristusta, ja antaa lattialle ylimääräisen senttimetrin laajenemisvaraa, jotta se voi asettua uudelleen.

Lastulevyä ei ole ruuvattu, ellei rakentaja ole kiinnittänyt sitä jouseen, joten minun pitäisi varmaan tarkistaa se ja ruuvata kunnolla, jotta se pysyy.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.