45x95 onhan standardimitoitus suurten puutelineiden rakentamiseen, joten rakentaa 45x195 tuntuu liioitellulta.
Käytin 195:ä poikkipalkkina saadakseni pidemmän jännevälin, pisimmillään minulla oli melkein 3 m. Yhdistin 195:t keskeltä 95:llä, jotta välttää huvittavan talon tuntua, kun kävelee niillä.
Käytin 195r palkkina voidakseni saada pidemmän jännevälin, pisin oli melkein 3 m. Sidoin yhteen 195r keskeltä 95:llä estääkseni "lustiga huset" -tunteen kun kävelee niiden päällä.
45x95 puuteline käytetään vain pystytukissa. Kaikki kantavat vaakasuuntaiset palkit ovat 45x145, ja niiden enimmäisjännite/kävelyleveys "sillalle" on 120 cm.
Tässä rakenteessa käytän pykäliä, joten tunnen tiettyä epävarmuutta siitä, että murtokohta viistotuen ja vaakasuoran kantavan palkin välillä "kävelysillalle" voi muodostua heikoksi kohdaksi, joka kantaa kaiken pystysuoran kuormituksen ulkopuolella. Tämä tarkoittaa, että vaakasuuntaiset kantavat palkit tarvitsevat lisää jäykkyyttä/kantavuutta. En koskaan luottaisi henkeäni 45x95:een, vaikka ne olisivat kaksinkertaiset.
Kuinka paljon kantavia palkkeja tulee vahvistaa tässä rakenteessa riippuu tietenkin siitä, ovatko hämärät ja epämääräiset kuormitustuntemukseni oikeita, mutta myös leveydestä, jota kävelysilta ulottuu leikkauspisteen ulkopuolella (=>vääntömomentti/kippikuorma).
45x95 puutelineessä käytetään vain pystypilaroissa. Kaikki kantavat vaakasuuntaiset palkit ovat 45x145, ja silloin "sillan" maksimijänneväli/käytäväleveys on 120 cm.
Tässä rakenteessa kääntöpuomin kanssa tunnen tiettyä epävarmuutta siitä, että murtumakohta vinotuen ja vaakasuuntaisen kulkureitin kantavan palkin välillä voi olla heikko kohta, joka joutuu kantamaan kaiken pystysuuntaisen kuorman ulkopuolelle. Tämä tekee sen, että vaakasuuntaisille kantavilla palailla tarvitaan lisää jäykkyyttä/kestävyyttä. En olisi koskaan ottanut riskiä henkelläni 45x95:lla, vaikka ne olisivat kaksinkertaisia. Kuinka paljon kantavat palkit tarvitsevat vahvistusta tällä rakenteella riippuu luonnollisesti siitä, pitävätkö sameat ja hajanaiset kuormituskysymykseni paikkansa, mutta myös tässä tapauksessa kulkusillan leveydestä leikkauspisteen ulkopuolella (=>vääntömomentti/murtumakuorma).
kiitos selityksestä!
Tarkoitatko, että kiinnitys vinotukeen on heikko kohta?
todella tuntuu siltä, että olisi vaikea murtaa kahta 45x95, jotka ovat 1m pitkiä, minun 80kg:lla
Minulla oli kaveri täällä, joka auttoi minua katsomaan kattopalikoita, ja sellainen firma tulee meidän kattoa korjaamaan osittain keväällä, ja sitten me hoidamme tämän.
Jos pituus on 1 m, niin etäisyys vinotuen risteyksen ulkopuolella voi olla vain 20 cm tai vastaava. Silloin leikkaus-/kiinnityspisteessä oleva momentti ei ole niin suuri, ellei nojaa kaiteeseen tietysti. Tai lastaa paljon tiiliä tai vastaavanlaisia raskaita esineitä ulkosyrjään.
Ongelma heikoissa 45x95:ssä on, että ne ovat erittäin herkkiä virheille, kuten halkeamille ja oksille jne.
Knektit ovat varmasti hyviä, mutta pidän omista erillisistä "tornistani". Ne ovat hauskoja sekä rakentaa että purkaa. Minulla on tällä hetkellä kaksi ylhäällä:
Vasemmalla olevat ovat samat tolpat kuin ensimmäisessä versiossani, jonka mainitsin aiemmin ketjussa (ne ovat 3,90 pitkiä, eivätkä 3,60 kuten aiemmin sanoin). Olen parantanut rakennetta siitä lähtien kiinnittämällä tolpat betonilaattoihin ja käyttämällä kärrynpultteja alustan poikkipuihin. Alin alusta on pääasiassa sen vuoksi, että siinä voi seistä rakentaessa ylempää. (Tikkaat ovat tällä hetkellä poistettu tai muuten naapurin kissa kiipeää ylös ja hyppää joskus vasemmalla olevan peltikaton päälle, mikä aiheuttaa meteliä.)
Oikealla oleva on rakenteilla uusilla tolpilla (jotka sattuivat olemaan 4,20 pitkiä), ja olen uhrannut estetiikan käyttämällä uudelleen käsiteltyjä poikkipuita alustoihin ja vanhaa terassilautaa vinotuiksi. Ajatuksena on rakentaa silta niiden välille. Ehkä oikeat portaatkin voisi rakentaa tikkaiden tilalle (jäljelle jääneestä puutavarasta kuistin katon purkamisen jälkeen).
Valitettavasti "sillan" jänneväli on vain 2,7 m ja käytin käytettyjä 170-reglereitä, joita minulla oli suunnilleen oikeassa pituudessa, joten keskellä ei ole mukavaa joustavuutta. Täytyy kokeilla toisella kertaa pidemmillä ja ohuemmilla.
Muokkaus: Huomaan nyt, että asetin tolpan väärinpäin kaiteen keskelle.
En tiedä onnistuinko selittämään niin, että se olisi ymmärrettävää. Tässä on yksinkertainen luonnos siitä, miten rakensin omat kannattimet ja miten estin niitä liikkumasta sivusuunnassa. Sitten päälle pitäisi tietysti ruuvata vielä terassi, joka pitää koko rakenteen yhdessä. Älkää unohtako laittaa yksinkertaista aitaa, jos olette korkealla!
[kuva]
Nostan vanhan ketjun, toivottavasti se on ok. Kiitos hyvästä piirroksesta! Haluaisin kokeilla tätä. Muistatko kolmion mitat? Vaakasuora, seinää vasten oleva ja vinottainen. Kiitollinen vastauksesta.
Nostan esiin vanhan keskustelun, toivottavasti se on ok. Kiitos hyvästä piirroksesta! Haluaisin kokeilla tätä. Muistatko kolmion mittoja? Se vaakasuora, seinää vasten oleva ja se viisto. Kiitollinen vastauksesta.
Valitettavasti ei ole tarkkoja mittoja. Vaakasuora ja pystysuora sivu olivat luultavasti noin 1,5-2m pitkiä. Viisto sivu oli mitä oli. Voit käyttää Pythagorasta laskeaksesi sen, jos haluat. Jos tunnet epävarmuutta, pystysuoraa sivua voi varmaan tehdä vähän pidemmäksi silti.
Kiva että löysin tämän vanhan ketjun. Aion vaihtaa räystäskouruja kesällä ja alan nyt miettiä telineiden rakentamista päästäkseni ylös. Ei varmaan ole enempää kuin 5-6m harjalle.
Onko joku tehnyt viime vuosina ja voi antaa vähän inspiraatiokuvia? Olenhan luvannut rakentaa viljelylaatikoita, noin 45x170c. 3 tai 4 rinnakkain tuntuu olevan aika ok alusta.
Valitettavasti minulla ei ole tarkkoja mittoja. Vaakasuora ja pystysuora puoli olivat luultavasti noin 1,5-2m pitkiä. Viisto puoli oli sellainen kuin oli. Voit käyttää Pythagorasta laskeaksesi sen, jos haluat. Jos tunnet olosi epävarmaksi, pystysuorasta puolesta voi varmaan tehdä vähän pidemmän.
Vai niin, siitä tulee noin leveä alusta. Kiitos paljon!
Vai tuleeko siitä niin leveä alusta. Kiitos paljon!
Katsoin nyt vielä kerran vanhoja kuvia, jotka olen aiemmin ladannut tähän ketjuun, ja minun täytyy tarkistaa vastaukseni. Arvioisin, että vaakasuora ja pystysuora puoli olivat noin 1-1,2m pitkiä. Jos teet niistä paljon suurempia, ne voivat olla raskaita ja vaikeita pystyttää yksin.
Kivaa, että löysin tämän vanhan ketjun. Aion vaihtaa tuulilaudat kesällä ja alan nyt miettiä, että rakentaisin vuodessa kouruja päästäkseni ylös. Ei ole varmaan enempää kuin 5-6m harjalle.
Onko joku tehnyt viime vuosina ja voisi antaa vähän inspiraatiokuvia? Olenhan luvannut rakentaa viljelylaatikot, jotka ovat noin 45x170c. 3 tai 4 leveäksi tuntuu, että siitä tulee aika ok alusta.
Käytin pienempiä mittoja puutavarassa kuin tuo. Huomaa, että voi olla hankalaa pystyttää niitä, jos ne ovat raskaita. Useita kuvia löytyy aikaisemmin tästä ketjusta.
Katsoin nyt uudestaan vanhoja kuvia, joita olen aiemmin lisännyt tähän ketjuun, ja minun täytyy korjata vastaukseni. Arvaisin, että vaakasuora ja pystysuora sivu olivat noin 1-1,2m pitkiä. Jos teet ne paljon suuremmiksi, ne voivat olla raskaita ja vaikeita pystyttää yksin.
Kiitos, että käytit aikaasi! En ole vielä aloittanut, joten minulla on aikaa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.