Yhdessä kellarihuoneistamme kattopinta näyttää kuvalta. Valitettavasti se ei ole tiivis vaan päästää irti pieniä kiviä. Huone on tarkoitus käyttää kuntosalina eri koneilla, joten haluan mielellään säilyttää mahdollisimman paljon kattokorkeutta.

Mitä tekisitte katolle saadaksenne sen siistiksi ja tiiviiksi? Sisäkatto on siisti mutta vie tilaa. Kipsiä? Olen rappannut seinät, mutta en ole todellakaan mikään ammattilainen. Olen ymmärtänyt, että katto on vaikeampi.

Apua ja vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan.
 
  • Kellarahuone, jossa karkeasti viimeistelty katto ja laattalattia; huonekaluja ja kodintarvikkeita vasemmassa alakulmassa.
  • Kellarihuoneen rosoinen ja kulunut betonikatto, joka päästää pieniä kiviä läpi.
  • Kellaritilan katto, josta irtoaa pinnasta kiviä. Taustalla epätasainen, kellertävänharmaa pinta. Mahdollisia korjaustoimenpiteitä mietitään.
  • Kellarissa oleva huone, jossa on korjausta vaativa katto ja harmaansävyiset seinät; lattialla on mustat laatat.
  • Kellarin katon halkeillut pinta, josta irtoaa kiviainesta. Pinta näyttää huokoiselta ja epätasaiselta.
Näyttää melkein sellaisilta asbestilevyiltä, joita oli katoissa koulussa, kun olin pieni..

Milloin talo on rakennettu ja mitä huoneessa on ollut aikaisemmin?
 
Talo on rakennettu 1961. Sitä käytettiin jonkinlaisena harrastehuoneena ennen kuin muutimme sisään vuosi sitten. Hioin seinät ja katon muovimaaliepäilyn vuoksi, minkä jälkeen puhdistin seinät diffuusioavoimella laastilla.
 
En ole erityisen "pelkuri" mitä tulee asbestiin, mutta olisin ehdottomasti lähettänyt siitä näytteen..
 
Rappaus Träulitille, täysin vaaraton, tasoite ja maalaus.
 
  • Tykkään
tergo ja 1 muu
  • Laddar…
Puulastulevyt sinulla on katossa, ne on helppo putsata.

Ps. Toivottavasti sinulla on toimiva salaojitus, jos olet käyttänyt gipsputs kellarinseiniin.
 
  • Tykkään
cpalm
  • Laddar…
H HSP sanoi:
Träullit levyt jotka sinulla on katossa, niitä voi hyvin rapata.

Ps. Toivottavasti sinulla on toimiva salaojitus, jos olet käyttänyt kipsilaastin kellarin seinissä.
Minkälaista rappausta suosittelet? Kuulin joltakulta, että kipsilaasti on helpompi työstää? Onko katon rappaaminen hankalaa vai voiko amatööri hoitaa sen?

Kellarin seinissä ei ole käytetty kipsilaastia, vaan hengittävää rappausta.
 
  • Tykkään
Jejehehe8
  • Laddar…
Kipsilaasti on, kuten kirjoitat, helppo työstää. Katossa ei pitäisi olla kosteusrasitusta, joten sen pitäisi toimia.

En ole kuitenkaan koskaan rapannut kattoa, joten en voi antaa vinkkejä menetelmistä ym. Seiniä olen rappanut useita sekä perinteisellä rappauksella että kipsilaastilla. Kokemukseni mukaan kipsilaasti on anteeksiantavampi ja pysyy hyvin kiinni, mikä on etu, kun on kokematon.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.