Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
adde_hjelm: Hei, Mikä antaa oikeastaan parhaan lujuuden (eniten lujuutta massaa kohden tai miten sen nyt ilmaisisi), loiva kattotuoli, mutta jossa kattopinta-ala on pienempi ja näin ollen kevyempi? Vai kattotuoli, jossa on korkea kaltevuus, mutta pidempi puutavara ja suurempi kattopinta? Suunnittelen rakentaa kerroksen lisää taloon, koska tarvitaan enemmän tilaa, ja portaikko olemassa olevaan ullakkoon
FGLIN: [citat] On eri luokkia, ei vain kyllästysaineita, vaan myös kyllästyssyvyyksiä. Pinta saattaa saada hieman enemmän kyllästystä, mutta normaalisti männyn pitäisi olla kyllästetty ytimeen asti (mikä voi olla hankala arvioida juuri halkaistussa puutavarassa, mutta kyllästyslaitokset voivat käyttää kemiallista väriindikaattoria ydinpuulle laadunvalvonnassa ja sulfidia voidaan
topmount: Kyllä, mutta tässä tapauksessa valmistajan sivustolla sanotaan vain, että seinä tulee mitata ja asennus sovittaa mitan mukaan (ei kerrota, kuinka se tulisi tehdä).
O: Jos ette ole tunteneet hajua sitten vuoden 1958, on varmaankin melko rauhallista asentaa uusi kosteussulku ja jatkaa eteenpäin. Nimestä "kosteussulku" voi epäillä, että se toimii juuri niin kuin pitäisi, jos ette ole huomanneet mitään aiemmin.
Anonymiserad 405730: Kiinteä putsnät ei ole erityisen kallista, ehkä vain joudut putsaamaan vähän paksummin..
stugfar: [citat] Kyllä, niin kauan kuin voin nähdä. Yleensä on kuitenkin hyvä olla jotain kapillaarimurtavaa pilarikengän ja puun välillä, kuten muoviset välikkeet tai hieman kattohuopaa tai mitä ikinä onkaan, jotta saadaan lisää suojaa pilarin päätypuulle.
elmont: Timanttikairasaha/ydinpora, saatavana vuokralle tai ostettavaksi.
Tjrex: [citat] Aivan varmasti ei ongelmaa. Luulen, että kattosi pikemminkin tasoittaa asioita. Minulle kävi joissakin paikoissa niin, että levyt eivät menneet täysin yhteen. Terävät reunat ja pienikin millimetri näkyy sitten. Jos paikalla oleva katto on lastulevyä/mdf:ää, se tulee kestämään, edellyttäen että se on kiinnitetty oikein tietenkin.
Sandvik40: [citat] en ole kiinteistön luona juuri nyt, ensi viikolla otan kuvia.
Skoog77: [citat] Piti olla mukana painamassa vähän aikaa alussa, sitten se pysyi hyvin kiinni.
fribygg: Osta aito LK vesimittarikaappi, jos aiot tehdä kaiken alusta alkaen. Se ei ole halpa, mutta se on edellytys, jotta voit tehdä asennuksen, joka hyväksytään sekä vesitoimittajan/kunnan että vakuutusyhtiöiden toimesta.
Anonymiserad 618974: Luulen, että se pitää. Mutta se on sama juttu 99 % näistä ketjuista - voimme spekuloida niin paljon kuin haluamme, jopa tehdä päteviä arvauksia, mutta lopulta se on kuitenkin suunnittelija, joka tekee arvion, joka ilmoitetaan kirjallisesti. Suunnittelijalla tulee olla vastuuvakuutus. Viimeisessä prosentissa on järkevää ottaa riski, koska arvo on pienempi kuin riski. Joten mitä kuka
Kurtivan: [citat] Silloin on kai vain kokeiltava, ellei tavallinen saumaus riitä.
lemurenswe: Joku tavallinen ip-kamera appin kanssa jne. Olen romuttanut sen unifi-järjestelmän hyväksi nyt.
Anonymiserad 405730: [citat] On olemassa poisto-toimintoja, jos tekee virheen👍
sblixten: On todennäköisesti kipsikulmia ja siinä tapauksessa ei pitäisi olla mitään vaaraa porata niiden läpi.
jonaserik: Huntonik tai vastaava on varmaan hyvä. Mikä on etäisyys kattotuolien välillä. Kaikilla levyillä on maksimietäisyys kiinnityksille. 1200 X 600 uritettu on yleensä.
jonmo: [citat] Olen ylimitoittanut kattoristikot melkoisesti, joten tuntui ihan hyvältä tehdä lovi. Kuten sanottu, luonnos on peräisin Svenskt Trä:stä, joten se tuntuu ihan hyvältä, huolimatta jyrkemmästä kattokulmasta.
marp68: [citat] Lyhyempi vasemmalla oli käytössä aiemmin. Oikeanpuoleisen ostin nyt. Ostin testiksi uuden ikkunaventtiilin ja asensin sen. Esiporasin kapeammalla poralla kuin yleensä tehdään, ja venttiili istuu hyvin. Toivottavasti se kestää pitkällä aikavälillä. Olisin voinut liimata ruuvin, mutta haluan voida vaihtaa suodattimen reiässä. Uusi ikkunaventtiili on klassinen malli, jossa on
Willy Rhein: Hei! Miten tulos oli, kun laatoit ulkogipsille? Wille
Anonymiserad 405730: [citat] Liukuovi ei ole hyvä ääneneristykseen, koska siinä ei ole kynnystä tai oikeita reunoja, joihin ovi liittyy. Olisin tehnyt muut osat 45x70 koolauksella ja eristyksellä, mutta itse kasetti ei ole eristetty 70 seinässä.
MikaelLunfström: Vielä yksi kysymys 11 vuotta myöhemmin. Mitä valitsit lopulta dyckertiksi? Sähkösinkitty 1,6mm *50 vai? Aion naulata katon avoimelle terassille (olen poistanut lasituksen).
klaskarlsson: [citat] Kyllä, tietysti, mutta kirjoitit "välipohja puhalletulla lösullilla". Eli, eristys - mutta ehkä se oli ääntä varten? :)
toerq: Minun täytyy poistaa osa valolistasta (katso kuva, punaisesta ympyrästä), koska käsityöläiset tekevät työtä. Haluaisin, että se tehdään mahdollisimman siististi. 1. Onko jotain erityistä, mitä minun pitäisi ottaa huomioon, kun poistan pistorasian? 2. Valolistan kohdalla itse kuori on lovettu ja se on kiinnitetty neljällä naulalla (katso kuva). Onko helpointa ottaa litteä
Anonymiserad 405730: [citat] Betoni- ja muurifirmat yleensä korjaavat betonia.
Anonymiserad 618974: Seuraus liian paljosta urituksesta on, että menetät palkin kantokyvyn. Ensin lattia notkahtaa. Jos poistat vielä enemmän, palkki katkeaa. Tarkkaa kuormitustilaa palkillesi voi kertoa vain suunnittelija tai aika - ja vaikuttaa siltä, ettei ole mitään vaaraa lainkaan. Sinulla ei ole taivutusmaksimia siellä, mutta siellä kulkee jonkin verran leikkausjännitystä. Jos haluat tietää