Laastilaasti Combitherm A CS IV 20 kg/säkki. En muista kuinka monta säkkiä, mutta ehkä noin kahdeksan yhteensä. 219 kr/kpl Bauhausista.
Kuten sanoin, olen muuttanut sen jälkeen kun tämä tehtiin elokuussa, mutta en kovin kauas ja portaat näyttävät edelleen hyviltä. Aion laittaa nyt kuvia työstä.
Niin tulee nyt tarinan loppu portaiden kanssa - tekniikka tukipuiden kanssa osoittautui toimivan erinomaisesti ja se kesti hyvin myös kovettuessaan. Joten jatkoimme seuraavana päivänä alempien askelmien kanssa samalla kun pidimme valmiit askelmat kohtuullisen kosteina lämmössä vesiletkun ja vanhojen ulkokalusteiden peitteiden avulla.
Se kovettui melko nopeasti, mutta emme käyttäneet portaita muutamaan päivään varmuuden vuoksi. Viimeistely oli juuri sellainen kuin halusin, se näyttää ikään kuin käsintehdyltä, ei täydellisiä linjoja mutta luonnollista jollain tavalla.
Hienosti tehty. Hauskaa luettavaa.
Minulla on itsekin kulunut ja ruma portaikko, joka hyötyisi samanlaisesta käsittelystä. Joten se oli hyvää inspiraatiota minulle.
Ostaakseni siistiäkseni sivuja ostin yksinkertaisesti mustaa silikaattimaalia. Pese vain ja maalaa sitten. Kuten kirjoitin aiemmin, talo oli myynnissä, joten alla on leike kiinteistönvälittäjän kuvasta tätä varten.
Mielestäni siitä tuli suunnilleen sellainen kuin toivoin, ja toivon, että rappaus pysyy siistinä ja kokonaisena todella pitkään. Sivut täytyy tosin maalata silloin tällöin, koska talosta valuu paljon likaa ja vettä tänne alas. Mutta sen parantaminen vie luultavasti vain tunnin, ja jätin silikaattimaalin uusille omistajille, jotta heillä on jotain tekemistä, jos tulee tylsää.
Selvä parannus alkuperäiseen verrattuna, vaikka kukkaruukut nostavatkin hieman tunnelmaa.
Jos saan antaa amatöörin viimeiset menestysvinkit, jotka olen tehnyt vain kerran, ne olisivat nämä:
- Sekoita laasti perusteellisesti pitkään.
- Varmista, että sinulla on jotain, mihin hieroa rappusia vasten; vapaalla kädellä korjaaminen on tarpeeksi vaikeaa.
- On oltava kunnolla kostea alusta eikä liian kuivaa laastia. Se kovettuu käsittämättömän nopeasti, ainakin amatöörille.
- Työskentele mieluiten kahdestaan kukin lapiolla, jotta voit sekoittaa enemmän kerralla.
- Levityksen jälkeen lapion kanssa, suihkuta vettä sumutepullolla ja käytä hieromalautaa saadaksesi oikean viimeistelyn kaikille pinnoille ja pehmeille reunoille. Ostin erittäin kevyen ja hyvän muovisen, joka saattoi olla parhaiten sijoitettu 129 kr. (kuva alla)
- Yritä pitää laastin kosteus samana, jotta väri on yhtenäinen. Tämä koskee, jos kuten minä, et aikonut maalata, vaan haluat betonimaisen värin. Itse säädin kosteutta sumutepullolla suihkuttamalla ennen lopullista viimeistelyä hieromalaudalla.
- Laastia kuluu enemmän kuin uskot, vaikka laitat säästeliään kerroksen rappausta. Parempi ostaa muutama ylimääräinen säkki ja sitten palauttaa seuraavalla kerralla. Meidän piti mennä ostamaan kaksi säkkiä lisää keskellä kaikkea… Muistan, että ostimme kuusi säkkiä ensimmäisellä kerralla ja niitä kului yhteensä kahdeksan.
Ammattilaisella voi varmasti olla muita neuvoja annettavana ja työskentelee täysin eri tavalla… mutta olen iloinen, että se meni kuitenkin suht hyvin!
Se jumalallinen hieromalauta vaaleankeltaisesta muovista:
Kiitos yksityiskohtaisesta kuvauksesta ja että otit aikaa kuvailla, miten teit.
Miten se on kestänyt kävellä?
JustDoIt sanoi:
Saisinko antaa muutamia lopullisia menestysvinkkejä amatööriltä, joka on tehnyt tämän vain kerran, ne olisivat seuraavat:
- Sekoita laasti perusteellisesti ja pitkään.
- Varmista, että sinulla on jotain, mihin voi viilata askelmia vastaan, koska on vaikeaa säätää käsin.
- Varmista, että alusta on kunnolla kostea eikä laasti ole liian kuiva. Se kovettuu hämmästyttävän nopeasti, ainakin amatöörille.
- On hyvä olla kaksi ihmistä, jotka työskentelevät omilla lapiolla, jotta voi sekoittaa enemmän kerralla.
- Levittämisen jälkeen käytä suihkepulloa vettä ja työskentele tasoituslaudalla saadaksesi oikean pinnan kaikkialle ja pehmeät reunat. Ostin erittäin kevyen ja hyvän muovisen, joka saattoi olla paras 129 kr sijoitukseni. (kuva alla)
- Yritä pitää laastin kosteustaso samana, jotta väri pysyy samana. Tämä on tärkeää, jos et, kuten minä, aio maalata, vaan haluat betonimaisen värin. Itse säädin viimeisen kosteuden sillä, mitä sumutin suihkepullolla ennen viimeistelyä tasoituslaudalla.
- Laastia kuluu enemmän kuin uskoo, vaikka kerros on ohut. Parempi ostaa muutama säkki ylimääräistä ja palauttaa myöhemmin, mikäli jää yli. Meidän piti mennä ostamaan kaksi lisäsäkkiä kesken kaiken... Muistaakseni ostimme ensin kuusi säkkiä ja käytimme kahdeksan yhteensä.
Ammattilaisella ehkä on muita neuvoja antaa ja työskentelee täysin eri tavalla... mutta olen iloinen, että se meni niinkin hyvin!
Kiitos perusteellisesta kuvauksesta ja siitä, että käytit aikaa kuvaillaksesi, miten teit sen.
Miten se on kestänyt kävelyä?
Hei!
Nyt muutimme sieltä lokakuussa 2018, joten sen jälkeen en ole tutkinut portaita niin tarkasti. Mutta juoksin ohi tässä päivänä ja yritin katsoa vähän ja näyttää siltä, että he ovat lisänneet jonkinlaisen pintakerroksen rapatuille pinnoille, en tiedä, voiko se olla jotain DuraTrappia tai vastaavaa, josta olen lukenut aiemmin. Se voi olla hyvä ratkaisu, joka voi auttaa tiiviin pintakerroksen kanssa, joka peittää ne pienet halkeamat, jotka syntyivät rappaukseen joissakin kohdissa. Itse en kuitenkaan pitänyt siitä pinnasta, jossa on pieniä kiviä, että se sopisi taloon.
Miten teit, kun puhdistit porrasaskelmien pystypinnat? Seison samanlaisen projektin edessä ja olen huolissani siitä, miten tämä osa työstä sujuu saadakseni sen kohtalaisen tasaiseksi. Sinulla oli sääntö, jota seurata saadaksesi vaakapinnat tasaisiksi, mutta teitkö pystypinnat vapaalla kädellä? Jos muistat... kiitollinen vastauksesta!
@johanekenberg - Menin takaisin ja katsoin vähän kuvia ja uskon, että emme asettaneet mitään sääntöä näille. Se ei olisi ollut mahdollista, sillä yläpuoli oli jo märkää rappausta, joten teimme varmaankin pystysuorat osat heti perään ja yritimme saada ne sulautumaan yhteen sen kanssa, mikä oli vaakasuoran päällä, jotta itse portaan etureuna saatiin muodostettua. Se on vähintäänkin vähän hankalaa, mutta harjoitus tekee mestarin!
Jos löydät jonkin tavan saada tukea, niin se on hyvä, näen että meillä oli ainakin reglar sivuilla, mutta se ei auta ylös päin... Onnea matkaan!