Olemme paljon epäröinnin jälkeen päättäneet, että meidän on asennettava kissanluukku uuteen ja hyvin eristettyyn puutaloamme. Toivoin, että voisimme välttää sen, mutta se ei ole mahdollista (eri syistä).
Olemme myös keskustelleet edestakaisin siitä, laitetaanko se ulko-oveen (sivusisäänkäynti) vai seinään viereen ja olemme päätyneet siihen, että haluamme laittaa sen seinään, pääasiassa siksi, että mielestämme se näyttää paremmalta. Meillä on pieni ikkuna sivusisäänkäynnissä ja olemme ajatelleet laittaa luukun tämän alle (katso kuva).
Seinä koostuu (ulkopuolelta): 22 mm paneeli, 28 + 12 mm ilmarako, 9 mm ulkokipsi, 170 mm koolingit/eristys, höyrysulku, 70 mm koolingit/eristys, 17 mm raakapontti, 13 mm kipsi
Olen pohtinut, että tekisin sisennyksen seinään ulkopuolelta (jotta seinä ohenee siinä) ja asennan luukun siihen (katso kuva). Ajatukseni oli silloin säilyttää eriste sisemmässä runkorakenteessa ja antaa seinän olla sen paksuinen sisennyksessä, mutta en ole varma, kuinka minun pitäisi toimia höyrysulun kanssa siinä tilanteessa.
Voinko toteuttaa tällaisen ratkaisun jollain tavalla ilman, että minulla on ongelmia kondensaation kanssa? Kuinka minun pitäisi toimia höyrysulun ja tiivistyksen kanssa?
Tarkalleen ottaen en voi kertoa, kuinka se tehdään seinässä, mutta suosittelen sinulle kaksoisjärjestelmän tekemistä kahdella luukulla, jotta luukun vedon väheneminen helpottuu. Ajattele myös, että luukun/luukkujen irrottamisen ja puhdistamisen pitäisi olla helppoa! Esimerkiksi melko raskas polystyreenieristetty laatikko, jossa on reikä toisessa päässä ja luukku toisessa päässä, joka on sisäpuolella.
Exakt hur du ska göra i väggen kan jag inte svara på, men jag rekommenderar dig att fixa ett dubbelt system med två luckor så minskar draget från luckan. Tänk också på att det ska vara lätt att ta loss luckan/luckorna och göra rent! Tex en hyfsat tung frigolitisolerad låda med hål i ena änden och lucka i andra änden som står på insidan.
Jo, tanken är att det ska bli någon form av luftsluss sen (dubbla luckor), men det är nästa steg. Först måste jag få luckan i väggen på plats.
Vaihda ikkuna pienemmäksi ja rakenna siihen kissanluukku? Silloin sinun ei tarvitse purkaa osia seinästä etkä myöskään mahdollisesti yrittää palauttaa seinää tulevaisuudessa.
Vaihtakaa ikkuna pienempään ja asentakaa kissanluukku siihen? Sitten ei tarvitse purkaa osia seinästä eikä myöskään mahdollisesti yrittää palauttaa seinää tulevaisuudessa.
Silloin kissa tarvitsee jonkinlaisen rampin, sekä ulkopuolella että sisäpuolella. Se on lisäksi kääntyvä ikkuna, jossa on integroitu magneettikosketin hälytystä varten, joten se on monimutkaista. Ei, me haluamme luukun seinään sinne, missä olen merkinnyt piirustukseen. Mietin, onko mahdollista tehdä sisustus siten kuin olen ajatellut.
Yksi vaihtoehto on tehdä sisustus sisältäpäin ja päällystää smyygeillä ja listoilla ikkunan tavoin. Silloin on mahdollista taittaa sisään reunakivi ja tiivistää koolinkeihin ja itse "seinälohkoon" kissanluukulla (vastaava ikkunakarmin kanssa) jää ulkopuolelle höyrysulkua.
Haittapuoli sisäpuolelta tehdylle sisustukselle on kuitenkin se (sen lisäksi ettei se näytä yhtä hyvältä), että sisustuksen täytyy olla paljon suurempi, jotta pääsemme käsiksi nappuloihin ja näyttöön kissanluukun sisäosassa.
Toinen vaihtoehto on tietenkin olla tekemättä mitään sisustusta ollenkaan, mutta ajattelen, että siitäkin voi tulla ongelma kondenssin kanssa, koska höyrysulkuun tehdään reikä eikä myöskään ole mahdollisuutta teipata/tiivistää sitä millään tavalla.
Meillä on kissanluukku ulkoseinässämme. Se avautuu kodinhoitohuoneeseen, jossa olen rakentanut MDF:stä laatikon, johon heidän täytyy hypätä sisään ja ulos. Tällä tavoin saan kiinni kylmän ilman, joka on raskaampaa - jotta se ei valuisi lattialle. Toimii melko hyvin toistaiseksi.
Meidän luukku on suoraan etukaapin alla. Tiesin, missä kannatinpalkit ovat, mutta tietysti leikattu aukko osui suoraan keskukseen menevien kaapeleiden putken kohdalle, joten jouduin muuttamaan hieman seinää. Laatikossa, jonka olen rakentanut, on myös kamera, joten näen, kun kissat tulevat ja menevät ja mitä ne tuovat mukanaan.