Olen rakentamassa harjahirsillä, mutta olen epävarma siitä, miten minun pitäisi liittää harjahirsi ja kattoparru.

Kun katson rakennusohjeita.fi ja heidän "Attefallhuset", se näyttää tältä:
Takstolityypin T1 45 x 220 C24 piirustus, jossa on mitat ja leikkauskulmat.

He ovat siis päättäneet urittaa kattotuolin, jotta se sopii hyvin palkkikenkään. Koskeeko tämä myös jyrkempää kattokulmaa 45 astetta?

Vaihtoehtona, jonka näen, on sahata kiila ja laittaa se palkkikenkään, ja sitten 220 päälle. Vähemmän kiinnityspintaa palkkikengässä, mutta ei murtoviivaa huipussa.

Mitä tiedän puunrakentamisesta on vähemmän kuin mitä tiedän teräksestä, mutta ilmeinen vasta-argumentti ajatustani vastaan on, että se ei vaikuta vakavuuteen merkittävästi, jos päässä on uritus.

Kiitollinen palautteesta!

Tulitko viisaammaksi tämän suhteen? Olen samankaltaisessa tilanteessa ja mietin myös, miten kiinnitän harjalla.

Y Yowsa sanoi:
Tuliko sinulle selvyyttä tästä? Olen samankaltaisessa tilanteessa ja pohdin myös, kuinka kiinnitän nokeen.
Olen ylimitoittanut kattoristikot melkoisesti, joten tuntui ihan hyvältä tehdä lovi. Kuten sanottu, luonnos on peräisin Svenskt Trä:stä, joten se tuntuu ihan hyvältä, huolimatta jyrkemmästä kattokulmasta.

• Tykkään
Yowsa
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.