Tarvitsisin ideoita ja mielipiteitä mökin rampin kunnostukseen.
Ramppi on rakennettu painekyllästetystä materiaalista, ja paljon on vaihdettu muutama vuosi sitten, joitakin palkkeja on korvattu. Kun hankin isomman mönkijän, ajankohtaista oli tarkistaa rampin kunto, koska se tuntuu hieman huteralta joissakin kohdissa.
Ramppi on erittäin tärkeä meille, koska se on ainoa reitti talolle..
Tavoitteena on siis vakauttaa ramppi niin, että se kestää noin 400 kg painavan mönkijän + kuljettajan sekä perävaunun ja lastin. Eli haluan sen kestävän noin tonnin ilman ongelmia.
Kuten kuvista näkyy, maaperäolosuhteet ovat kallioiset ja rinne. Rampin alla on täytetty murskekivellä. Ramppi puolestaan on rakennettu teräksiselle kehikolle, joka on valettu murskekiveen jollain tavalla, mutta paljon betonista on rikkoutunut, onhan se kuitenkin varmaan 30-40 vuotta vanha.
Näkee, että teräksinen runko on taipunut joistakin kohdista, joten uskon, että se tarvitsee vaihtaa kokonaan. Ongelman tilapäisenä ratkaisuna olen asettanut pari tolppaa pihalaattojen päälle vahvistamaan rakennetta..
Miten te vakauttaisitte rampin?
Valaisitteko uudet pylväät rampin vierelle ja vaihtaisitteko teräksen tukeviksi puisiksi kantopalkeiksi? Vaihtaisitteko periaatteessa koko teräsrakenteen puuhun?
Kuinka paljon työtä luulette, että tämä vaatii kirvesmieheltä?
On todennäköisesti halvempaa purkaa ja rakentaa uudelleen. Tarvitset rakennesuunnittelijan laskemaan sen. Jotta voit saada tarjouksia puusepiltä, heidän tarvitsee piirustus, josta voi aloittaa, eikä mikään vakavasti otettava puuseppä rakenna sitä ilman laskelmia. Jos teet sen itse, sinun on päätettävä, voitko tehdä sen turvallisesti. Se ei ole vaikeaa, mutta koko prosessi täytyy miettiä huolellisesti, koska se on todella vaarallista, jos se ei kestä.
Tonne ei ole kai liikaa? Se on kai vähintään, mitä tavallinen terassi kestää?
Yleensä se mitoitetaan lumikuorman mukaan normaaliolosuhteissa, jos ei ole tarkoitus pitää siinä spa:ta tai vastaavaa. Lumivyöhykkeet 1-5,5 antavat 1-5,5 kN/m2, eli 100-550 kg/m2. Paljonko mönkijä painaa?
Yleensä mitoitetaan lumikuorman mukaan normaalitilanteissa, ellei sen päälle tule esim. kylpylä. Lumivyöhykkeet 1-5,5 antavat 1-5,5 kN/m2, eli 100-550 kg/m2. Mitä mönkijä painaa?
Se on luultavasti halvempaa purkaa ja rakentaa uusi.
Tarvitset rakennesuunnittelijan laskemaan sen. Jotta voit pyytää tarjouksia kirvesmiehiltä, he tarvitsevat piirustuksen lähtökohdaksi, eikä kukaan vakavasti otettava kirvesmies rakenna sitä ilman, että joku on laskenut sen.
Jos teet sen itse, sinun on päätettävä, voitko tehdä sen turvallisesti. Se ei ole vaikeaa, mutta pitää ajatella koko juttu läpi, koska se on todella vaarallista, jos se ei kestä.
Kiitos vastauksesta! Vain niin, että ymmärrän, mikä tekee tästä monimutkaisempaa kuin tavallisen terassin rakentaminen? Onko se alusta, joka vaikeuttaa sitä? Itse puutavaran mitat on kai riittävät, cc etäisyys jne. olemassa olevalla rampilla.
Ajatukseni oli valaa uudet pilarit pitkin rampin ulkoreunaa ja asettaa vahvat kantavat palkit, jotka kiinnitetään kallioon.
Ajet nelipyöräisellä, jossa on kärry ja kuorma. Jos kaadut ja kone putoaa päällesi, voit loukkaantua vakavasti tai kuolla.
Joten varmista, että tiedät mitä teet.
Kiitos vastauksesta! Vain jotta ymmärrän, mikä tekee tästä monimutkaisempaa kuin tavallisen terassin rakentaminen? Onko se alusta, joka vaikeuttaa? Itse puutavaran mitat ovat hyvin mitoitettuja, cc välimatka jne. olemassa olevassa rampissa.
Ajatuksenani oli valaa uudet pylväät rampin ulkoreunaan ja asentaa vahvat kannattimet, jotka kiinnitetään kallioon.
Kuvissa, jotka olet ladannut, näyttää siltä, että puukehys on sekä hyvä mitoitettu että kohtuullisessa kunnossa. Pitäisi olla mahdollista valaa uusia perustuksia/pylväitä olemassa olevien pylväiden viereen, jos ne, jotka sinulla jo on, ovat huonoja, ja sitten asettaa uudet pylväät ja kantavat palkit kalliota vasten. Onko niiden oltava puisia tai teräksisiä, riippuu siitä, aiotko tehdä sen itse ja millainen tieto sinulla on hitsauksesta jne.
Kuvissa, jotka olet ladannut, näyttää siltä, että puurakenne on sekä hyvän kokoinen että kohtuullisessa kunnossa.
Voisi olla mahdollista valaa uudet perustukset/ pilarit nykyisten tukien viereen, jos ne ovat huonossa kunnossa, ja sitten asettaa uudet tolpat ja kantavat palkit kalliota vasten. Se, pitäisikö niiden olla puuta vai terästä, riippuu siitä, aiotko tehdä sen itse ja kuinka hyvin osaat hitsata jne.
Kiitos vastauksesta. Se on se ratkaisu, johon tähtäämme. Päivitän ketjussa, miten menee, jos joku on kiinnostunut.
Olen kokenut 'paikallisen kyvyn', joka on nyt alkanut vakautua.. mitä sanotte tästä? Ei kauniita pilareja, mikä ei kiinnosta minua, tärkeintä on, että se on vakaa.. maa koostuu monista löysistä kivistä eri kokoisina, tuntuu kuin betoni olisi vain heitetty päälle. Mutta se saattaa olla täysin ok. Mitä sanot @Testarn
Se tulee takuulla paljon paremmaksi ja kestävämmäksi 😊
Kuulostaa lupaavalta. Kyllä se tuntuu siltä, että edellytykset ovat ainakin olemassa.. Kuinka kiinnittäisitte palkit kallioon, poraamalla kiinni jalustakenkän ja asettamalla palkin siihen? Tai kiinnittäisitteko mahdollisuuksien mukaan palan 'bärlina' kallioon esimerkiksi laajentuvien tulppien avulla, jotta palkki voi levätä sen päällä?
Palkki tulee kallioon noin 90 asteen kulmassa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.