E Emanuel01 sagde:
Tjek pris og det var ca 5-10k for 100w. Kan ikke huske detaljerne.
For hvad, har for mig at vi betalte 247:- for selve elementerne, 100W 12v.

Gimp Gimp sagde:
For hvad, jeg mener, vi betalte 247:- for selve elementerne, 100W 12v.
Du misforstår mig. 100w el ud. Hvis du har en kamin og varmer et peltierelement og køler det på den anden side, får du 100w el ud ved den rette temperatur. Lidt ligesom en kaminventilator, men med flere elementer eller hvad man skal kalde dem.
Men det er muligt at få mere ud, men det er selvfølgelig dyrere!
Man kan producere el med peltierelement!

useless useless sagde:
500 spänn på biltema. Då har du penge tilbage til en lommelygte.
[link]
Bliver jo dyrere, sønnens køleskab er på 40l, denne her kun 4l

Et køleskab bruger ca. 100W når kompressoren er i gang. En bærbar AC, beregnet til at køle et rum, bruger ca. 2000W. Så du har brug for 20 køleskabe for at få god køling i et rum.

Hvis du seriøst ønsker at køle dit hjem billigt, kan du udnytte jordkøling. Grav ventilationsrør ned i metal et par meter dybt i en sløjfe i haven. Derfra kan du lede kølig luft ind i huset.

• Synes
  • Laddar…
E Emanuel01 sagde:
Du misforstår mig. 100w el ud. Hvis du har en kamin og varmer et peltier-element og køler på den anden side, får du ud 100w el ved rigtig temperatur. Lidt som en kaminventilator, men med flere elementer eller hvad man skal kalde dem.
Men det kan dog fås ud mere, men er selvfølgelig dyrere!
Jaha, ja, i den retning går det et stykke.

Har nok måske 50 elementer liggende, hvis jeg får tid, skal jeg prøve engang, hvad de giver.

Tanken jeg havde var at bygge ølkølere rundt om poolen af 60x60mm aluminiumsfirkantrør med hul boret til en øldåse og 8 elementer rundt, men når det er varmt udenfor, når øllen ikke engang at blive varm, før den er drukket...

TS, sorry for at kapre tråden.
For din kulde, nej, ikke køleskab, effekten på et normalt køleskab er ret svag, ud over alle andre ulemper.
En mobil AC koster ikke så meget.

Gimp Gimp sagde:
Jaha, ja, i den retning går det til en flok.

Har nok måske 50 elementer liggende, hvis jeg får tid, skal jeg prøve engang, hvad de giver.

Tanken jeg havde var at bygge ølkølere rundt om poolen af 60x60mm aluminiumsfirkantrør med et hul boret til en øldåse og 8 elementer rundt, men når det er varmt udenfor, når øllet ikke engang at blive varmt, før det er drukket op jo...
Har startet et lignende projekt men har fundet en lillebitte kompressor og en lille kondensator og tænkte at køre 2 slanger til 2 rustfri krus for at køle. Vil køre r134a.
Undskyld til ts med!

G gbgustaf sagde:
Et køleskab bruger ca. 100W, når kompressoren er i gang. En bærbar AC, beregnet til at køle et rum, bruger ca. 2000W. Så du har brug for 20 køleskabe for at få god køling i et rum.

Hvis du seriøst vil køle dit hjem billigt, kan du udnytte jordkøling. Grav ventilationsrør i metal ned i et par meters dybde i en sløjfe i haven. Derfra kan du lede kold luft ind i huset.
Tak for klart og godt svar. Samt forslag til forbedring <3

Gimp Gimp sagde:
Peltier billige, njae, købte et 40l peltier til sønnens værelse for 3800:-, helt lydløst og kan holde køleskabstemperatur.
Lyder som om du købte et adsorptionskøleskab. Ikke et med peltierelement.

E Eld sagde:
Lyder som om du købte et adsorptionskøleskab. Ikke et med peltierelement.
Hvorfor tror du det?
Jeg er ret sikker på, at det er et peltier.

Gimp Gimp sagde:
Hvorfor tror du det?
Jeg er ret sikker på, at det er et peltier.
Fordi et peltierkøleskab i praksis kun plejer at kunne køle cirka 15 grader fra omgivelsernes temperatur, hvilket ikke er nok om sommeren. Et absorptionskøleskab er meget bedre og lige så stille. Adsorptionsteknikken har desuden fordelen, at den kan drives af enhver varmekilde. Den behøver ikke at være el-drevet. Den har også bedre virkningsgrad end en peltierkøler, men den er også meget dyrere.

Så et dyrt lydløst velfungerende køleskab. Det må være et absorptionskøleskab.

E Eld sagde:
Et absorptionskøleskab er meget bedre og lige så stille. Adsorptionsteknikken har desuden fordelen, at den kan drives af hvilken som helst varmekilde.
Nu er det jo så forvirret, at et absorptionskøleskab og et adsorptionskøleskab er to helt forskellige ting. Og begge kan drives med en anden varmekilde end el. Absorptionskøleskabe er vel primært dyre, fordi det er et lille nicheprodukt. Da det blev opfundet, blev det meget almindeligt både fordi det kunne drives uden el, og fordi det var billigere end et kompressorkøleskab.

• Synes
useless
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.