2,658 læst ·
27 svar
3k læst
27 svar
køle huset med køleskab (hear me out)
500 kroner hos biltema. Så har du penge til en lommelygte.Gimp sagde:
https://www.biltema.se/hem/hushallsmaskiner/kylskap/minikyl-4-l-2000037849
Du misforstår mig. 100w el ud. Hvis du har en kamin og varmer et peltierelement og køler det på den anden side, får du 100w el ud ved den rette temperatur. Lidt ligesom en kaminventilator, men med flere elementer eller hvad man skal kalde dem.Gimp sagde:
Men det er muligt at få mere ud, men det er selvfølgelig dyrere!
Man kan producere el med peltierelement!
Et køleskab bruger ca. 100W når kompressoren er i gang. En bærbar AC, beregnet til at køle et rum, bruger ca. 2000W. Så du har brug for 20 køleskabe for at få god køling i et rum.
Hvis du seriøst ønsker at køle dit hjem billigt, kan du udnytte jordkøling. Grav ventilationsrør ned i metal et par meter dybt i en sløjfe i haven. Derfra kan du lede kølig luft ind i huset.
Hvis du seriøst ønsker at køle dit hjem billigt, kan du udnytte jordkøling. Grav ventilationsrør ned i metal et par meter dybt i en sløjfe i haven. Derfra kan du lede kølig luft ind i huset.
Jaha, ja, i den retning går det et stykke.E Emanuel01 sagde:
Har nok måske 50 elementer liggende, hvis jeg får tid, skal jeg prøve engang, hvad de giver.
Tanken jeg havde var at bygge ølkølere rundt om poolen af 60x60mm aluminiumsfirkantrør med hul boret til en øldåse og 8 elementer rundt, men når det er varmt udenfor, når øllen ikke engang at blive varm, før den er drukket...
Har startet et lignende projekt men har fundet en lillebitte kompressor og en lille kondensator og tænkte at køre 2 slanger til 2 rustfri krus for at køle. Vil køre r134a.Gimp sagde:
Jaha, ja, i den retning går det til en flok.
Har nok måske 50 elementer liggende, hvis jeg får tid, skal jeg prøve engang, hvad de giver.
Tanken jeg havde var at bygge ølkølere rundt om poolen af 60x60mm aluminiumsfirkantrør med et hul boret til en øldåse og 8 elementer rundt, men når det er varmt udenfor, når øllet ikke engang at blive varmt, før det er drukket op jo...
Undskyld til ts med!
Tak for klart og godt svar. Samt forslag til forbedring <3G gbgustaf sagde:Et køleskab bruger ca. 100W, når kompressoren er i gang. En bærbar AC, beregnet til at køle et rum, bruger ca. 2000W. Så du har brug for 20 køleskabe for at få god køling i et rum.
Hvis du seriøst vil køle dit hjem billigt, kan du udnytte jordkøling. Grav ventilationsrør i metal ned i et par meters dybde i en sløjfe i haven. Derfra kan du lede kold luft ind i huset.
Fordi et peltierkøleskab i praksis kun plejer at kunne køle cirka 15 grader fra omgivelsernes temperatur, hvilket ikke er nok om sommeren. Et absorptionskøleskab er meget bedre og lige så stille. Adsorptionsteknikken har desuden fordelen, at den kan drives af enhver varmekilde. Den behøver ikke at være el-drevet. Den har også bedre virkningsgrad end en peltierkøler, men den er også meget dyrere.Gimp sagde:
Så et dyrt lydløst velfungerende køleskab. Det må være et absorptionskøleskab.
Nu er det jo så forvirret, at et absorptionskøleskab og et adsorptionskøleskab er to helt forskellige ting. Og begge kan drives med en anden varmekilde end el. Absorptionskøleskabe er vel primært dyre, fordi det er et lille nicheprodukt. Da det blev opfundet, blev det meget almindeligt både fordi det kunne drives uden el, og fordi det var billigere end et kompressorkøleskab.E Eld sagde:
Klik her for at svare