1,127 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Erstatte bærende regel med firkantstål/vinkelstål
Har en bærende bjælke 145x70 på mit udestuetag. Længden af bjælken er 4m.
Taget er 4m i bredden og cirka 5-5,5m
dybt fra husfacaden. Taget er et fladt
tag med kantliste og cirka 15 graders hældning.
Vil "indfælde" bjælkerne, der går fra husfacaden og udad (145x45mm) for at indfælde stålet og derefter lægge panel indvendigt, så ingen bjælker er synlige.
Mit spørgsmål er, hvilken dimension af stål der
kræves for at erstatte den eksisterende bjælke 145x70mm.
Taknemmelig for svar fra en professionel!
Taget er 4m i bredden og cirka 5-5,5m
dybt fra husfacaden. Taget er et fladt
tag med kantliste og cirka 15 graders hældning.
Vil "indfælde" bjælkerne, der går fra husfacaden og udad (145x45mm) for at indfælde stålet og derefter lægge panel indvendigt, så ingen bjælker er synlige.
Mit spørgsmål er, hvilken dimension af stål der
kræves for at erstatte den eksisterende bjælke 145x70mm.
Taknemmelig for svar fra en professionel!
Jeg vil ikke have en synlig bærende regel.Den ofrivillige klåparen sagde:
Vil erstatte den med et mindre firkantet stål typ 50x50 eller lignende, som jeg kan felle ind
Under de andre reglar, der går ud fra selve husfasaden, som bær udestuen.
Disse reglar vil jeg lave udfræsninger i nedefra
Og felle stålet ind.
Aha. Lad en konstruktør kigge på det der, du ændrer også i de langsgående bjælker, der findes sandsynligvis en del skjuv der, hvor du vil udskære.F freyan sagde:
Der er ingen skruer der, hvor jeg skal udskære. Kun fastgjort i yderkanterne så vidt jeg kan se.Den ofrivillige klåparen sagde:
Denne regel ligger under alle de andre og bærer i midten, så der ikke skal være nogen nedbøjning på taget, samt at man skal kunne gå på det uden risiko for kollaps m.m.
Jeg havde håbet på, at der fandtes en kvalificeret konstruktør, der kunne give et kvalificeret tip 😀
Forskydning, ikke skruer!F freyan sagde:Findes ingen skruer, hvor jeg skal fræse ud. Kun fastgjort i yderkanterne, hvad jeg kan se. Denne regel ligger under alle de andre og bærer på midten, så der ikke skal være nogen nedbøjning på taget samt at man skal kunne gå på det uden risiko for sammenstyrtning m.m. Jeg havde håbet på, at der fandtes en kvalificeret konstruktør, der kunne give et kvalificeret tips 😀
Der findes masser af kompetente folk på dette forum, men det er tidskrævende og kognitivt krævende at lave konstruktionsberegninger. Den mest kvalificerede tråd, jeg har set om emnet, var faktisk i går, hvor nogen ønskede at løfte en given masse i et bjelketværsnit - noget der behandles i de allerførste kapitler i en introduktionskursus i fasthedslære. Aldrig ellers har jeg set nogen regne på hverken stivhed eller spændinger. Hvis du får nogen til at gøre dette gratis for dig, så tillykke, men det der ofte sker (hvis nogen overhovedet svarer), er, at der kommer en masse gætteri (maskeret som sikre svar), men som ikke er værd noget i praksis.
Ok, så må jeg nok lige tjekke med en konstruktør, der kan hjælpe mig.Den ofrivillige klåparen sagde:Skjuv, ikke skruv!
Der er masser af kompetente folk på dette forum, men det er tidskrævende og kognitivt anstrengende at lave konstruktionsberegninger. Den mest kvalificerede tråd, jeg har set om emnet, var faktisk i går, hvor nogen ville løfte en given masse i et bjælketværsnit - hvilket behandles i de allerførste kapitler i et introduktionskursus i fasthedslære. Aldrig ellers har jeg set nogen regne på hverken stivhed eller spændinger. Får du nogen til at gøre dette for dig gratis, så tillykke, men det der oftest sker (hvis nogen overhovedet svarer) er, at der kommer en masse gætterier (maskeret som sikre svar), men som ikke er noget værd i praksis.
Tak for dine indlæg.
Ps. Hvad er Sjuv for noget?🤔
Har aldrig hørt det ord før. Undskyld min uvidenhed 😏
Jeg ville have gjort det under alle omstændigheder! Krydser fingre for at nogen kommer her og hjælper dig, men mine forhåbninger er ikke skyhøje.F freyan sagde:
Skjuv er lidt sjusket udtrykt, jeg burde have skrevet skjuvkraft eller skjuvspænding. Det er et begreb, der bruges til at beskrive kraft/spænding i en krop, se nedenstående billede, så forklares det nok bedre, end hvis jeg skriver en novelle her.

Jeg kan for øvrigt have misforstået, hvad du vil gøre, det er svært med tekst.
Klik her for at svare