Når det først begynder, uanset tid på dagen, så knirker det i flere timer i træk med cirka 45 - 60 sekunders interval som tættest, så længe det står på. Lige nu bliver intervallerne mellem knirkene betydeligt længere. Og hvad jeg har erfaret, stilner det snart helt. For så at begynde igen i aften eller til morgen.
Lyder nogenlunde som at man banker lidt på en køkkenbord med den runde del af skeden på en teske. Lidt mere dæmpet.
Kan ikke sige, at det afhænger af hverken indre eller ydre temperatur.
Jeg ved, at inde i væggen, hvor det knirker, er aftræksrøret til afløbet trukket. Fra krybekælderen op gennem inder- og ydertagen i etplanshuset.
Krybekælder, såkaldt ytongkasse. Som en op- og nedvendt skotøjsæske bygget af 4 meter armerede Ytongbjælker.
Huset er bygget ovenpå dette med halv-tømmer som yderfacade /ydervæg fritstående fra bindingsværket.
Er det længdeudvidelse i aftræksrøret, der forårsager knirkene?
Dette trods at temperaturen i grundet er stabil omkring cirka 9 grader og indendørs, omkring 22 grader. Nogle variationer indendørs, da vi fyrer med brænde.
Over taget mellem loftsisolering bl.a. mellem tagspær og gennemgang af ydertagen er der ingen isolering omkring røret. Så der er variationen i temperaturen større. Påvirkes af ydertemperaturen.
Lyder nogenlunde som at man banker lidt på en køkkenbord med den runde del af skeden på en teske. Lidt mere dæmpet.
Kan ikke sige, at det afhænger af hverken indre eller ydre temperatur.
Jeg ved, at inde i væggen, hvor det knirker, er aftræksrøret til afløbet trukket. Fra krybekælderen op gennem inder- og ydertagen i etplanshuset.
Krybekælder, såkaldt ytongkasse. Som en op- og nedvendt skotøjsæske bygget af 4 meter armerede Ytongbjælker.
Huset er bygget ovenpå dette med halv-tømmer som yderfacade /ydervæg fritstående fra bindingsværket.
Er det længdeudvidelse i aftræksrøret, der forårsager knirkene?
Dette trods at temperaturen i grundet er stabil omkring cirka 9 grader og indendørs, omkring 22 grader. Nogle variationer indendørs, da vi fyrer med brænde.
Over taget mellem loftsisolering bl.a. mellem tagspær og gennemgang af ydertagen er der ingen isolering omkring røret. Så der er variationen i temperaturen større. Påvirkes af ydertemperaturen.
Senest redigeret:
Envis trægnaver, s.k. dødsur..?
Nu har jeg fundet en sammenhæng.
Koldt om natten, typisk - 10 grader. Kl. 12 stiger temperaturen i det fine solvejr. 0 - grader.
Ingen sne på taget.
Lige nu begynder knirkene! Ret højlydt.
Altså handler det om temperaturen på det uisolerede
loft, som påvirker det uisolerede udluftningsrør til afløbet.
Koldt om natten, typisk - 10 grader. Kl. 12 stiger temperaturen i det fine solvejr. 0 - grader.
Ingen sne på taget.
Lige nu begynder knirkene! Ret højlydt.
Altså handler det om temperaturen på det uisolerede
loft, som påvirker det uisolerede udluftningsrør til afløbet.
Holdt op med at knække mod aftenen.
Minus 11 grader udenfor denne morgen.
Brænder stadig kl 10.
Helt stille indtil videre.
Solen skinner på det sorte snetomme Regent Planja-tag, der ligger lægtet oven på det eksisterende Shingeltag.
Kl 11 begynder dagens knækken. Nu en gang hvert halve minut.
Minus 11 grader udenfor denne morgen.
Brænder stadig kl 10.
Helt stille indtil videre.
Solen skinner på det sorte snetomme Regent Planja-tag, der ligger lægtet oven på det eksisterende Shingeltag.
Kl 11 begynder dagens knækken. Nu en gang hvert halve minut.
Senest redigeret:
Har du boet længe i huset?
Det jeg undrer mig over er, om dette er et nyt fænomen, som ikke har eksisteret tidligere gennem årene. Eller er du forholdsvis nytilflyttet, så det kun er dig, der ikke har bemærket knirkelyde før?
Det er jo meget almindeligt, at varmesystemet knirker, hvis nogle af rørerne ligger op mod træ et eller andet sted. Lyden spreder sig nemt gennem hele huset og lyder ofte urimeligt højt, i visse tilfælde så slemt, at man tror, nogen sømmer i den anden ende af huset. Det er heller ikke let at inspicere, hvor problemet opstår, da varmerørene ofte ligger under gulvet. Desuden bliver problemet ofte værst om foråret og efteråret, når temperaturen skifter meget, fordi varmesystemet så skifter mellem at sende varmt vand ud om natten for så ikke at varme noget som helst i løbet af dagen, og derefter igen sende varmt vand ud om aftenen.
Det jeg undrer mig over er, om dette er et nyt fænomen, som ikke har eksisteret tidligere gennem årene. Eller er du forholdsvis nytilflyttet, så det kun er dig, der ikke har bemærket knirkelyde før?
Det er jo meget almindeligt, at varmesystemet knirker, hvis nogle af rørerne ligger op mod træ et eller andet sted. Lyden spreder sig nemt gennem hele huset og lyder ofte urimeligt højt, i visse tilfælde så slemt, at man tror, nogen sømmer i den anden ende af huset. Det er heller ikke let at inspicere, hvor problemet opstår, da varmerørene ofte ligger under gulvet. Desuden bliver problemet ofte værst om foråret og efteråret, når temperaturen skifter meget, fordi varmesystemet så skifter mellem at sende varmt vand ud om natten for så ikke at varme noget som helst i løbet af dagen, og derefter igen sende varmt vand ud om aftenen.
Bott siden 93 i huset.
Lagde nyt ydertag for tre år siden.
Knækken identificeret til et eneste sted i huset. Altså cirka 1 meter over indendørsgulvet i boligen, nærmere bestemt i væggen, typisk skakt for afløbsafluftningsrør, kan man tro.
Begyndte lidt småt for et års tid siden. Men et svagt knæk, omtrent som nogen bevægelse i husets konstruktion, meget sjældent.
De seneste måneder typisk 1 gang eller 2 i minuttet når det står på.
Sandsynligvis står det på indtil i aften.
Direkte el ikke i drift. Opvarmning med større Täljstensovn.
Hvad jeg ved, findes der kun et eneste grovere vandledningsrør af grå plastik som afluftning til afløbssystemet. Dette munder ud under en metalhætte på taget.
Lagde nyt ydertag for tre år siden.
Knækken identificeret til et eneste sted i huset. Altså cirka 1 meter over indendørsgulvet i boligen, nærmere bestemt i væggen, typisk skakt for afløbsafluftningsrør, kan man tro.
Begyndte lidt småt for et års tid siden. Men et svagt knæk, omtrent som nogen bevægelse i husets konstruktion, meget sjældent.
De seneste måneder typisk 1 gang eller 2 i minuttet når det står på.
Sandsynligvis står det på indtil i aften.
Direkte el ikke i drift. Opvarmning med større Täljstensovn.
Hvad jeg ved, findes der kun et eneste grovere vandledningsrør af grå plastik som afluftning til afløbssystemet. Dette munder ud under en metalhætte på taget.
Nu er det aften og roligt.
Jeg tror, at der findes ent5 ophængning af røret, altså der hvor det knager.
Har sandsynligvis således med røret længdeudvikling i forhold til
temperaturen oppe på loftet, som sandsynligvis varierer mellem 0 grader og 10-15 sådan her om vinteren.
Jeg tror, at der findes ent5 ophængning af røret, altså der hvor det knager.
Har sandsynligvis således med røret længdeudvikling i forhold til
temperaturen oppe på loftet, som sandsynligvis varierer mellem 0 grader og 10-15 sådan her om vinteren.
Klik her for at svare