10,642 læst ·
19 svar
11k læst
19 svar
Eksempelberegning limtræsbjælke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at der skal opstå et drejningsmoment, kræves en løftestangsarm. Hvis sidstnævnte er nul, bliver momentet også nul.
Ok, hvis jeg tolker det rigtigt, så vinder jeg intet ved at sætte tagspæret på punkt A?
Den nye værdi på E gav et par millimeter, så hvis det ikke er direkte forkert, så vælger jeg selvfølgelig helst det, selv om jeg er enig i, at det føles godt ikke at ligge på grænsen.
L kan jeg ændre ved at tegne en mindre åbning, men før jeg gør det, undrer jeg om L skal være cc mellem søjlerne, eller om det er afstanden mellem søjlernes "indersider"? Hvis jeg måler mellem indersiderne, bliver L 4,23 m, hvilket yderligere finpudser nedbøjningen til 11,7 mm og L/360.
Lyder dette korrekt?
Den nye værdi på E gav et par millimeter, så hvis det ikke er direkte forkert, så vælger jeg selvfølgelig helst det, selv om jeg er enig i, at det føles godt ikke at ligge på grænsen.
L kan jeg ændre ved at tegne en mindre åbning, men før jeg gør det, undrer jeg om L skal være cc mellem søjlerne, eller om det er afstanden mellem søjlernes "indersider"? Hvis jeg måler mellem indersiderne, bliver L 4,23 m, hvilket yderligere finpudser nedbøjningen til 11,7 mm og L/360.
Lyder dette korrekt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja.
Så her, typ et år senere, kan jeg tilføje, at grunden til, at I ikke får den rette nedbøjning, er, at I har regnet bjælken som frit understøttet, når det ikke er tilfældet. At hævde, at de modholdende kræfter har "hævnstang nul" er ikke korrekt, da det er hævnstangen mellem støtte "3" og støtte "2", man skal bruge til at beregne det tilførte moment. Punktlasterne mellem 1 og 2 vil forsøge at løfte bjælken i enden (punkt 3), og der får vi fra tagstolen en punktlast, som holder imod og til dels modvirker nedbøjningen.
Beregn det moment, der bliver af "konsollen" mellem 3 og 2.
Punktlast = en halv tagstol (halvdelen af lasten på tagstolen i enden)
gange hævnstang =
M=1,2*P/2
Beregn, hvilken nedbøjning dette påførte moment giver på en frit understøttet bjælke.
v=L/6EI * -M * L/2 ( 1- ((L/2)^2) / L^2)
Og træk denne nedbøjning fra den nedbøjning, du har beregnet på din frit understøttede bjælke, for at komme nærmere sandheden. Det er også muligt at erstatte den udbredte last med punktlaster, men jeg tror ikke, det påvirker resultatet specielt meget.
Beregn det moment, der bliver af "konsollen" mellem 3 og 2.
Punktlast = en halv tagstol (halvdelen af lasten på tagstolen i enden)
gange hævnstang =
M=1,2*P/2
Beregn, hvilken nedbøjning dette påførte moment giver på en frit understøttet bjælke.
v=L/6EI * -M * L/2 ( 1- ((L/2)^2) / L^2)
Og træk denne nedbøjning fra den nedbøjning, du har beregnet på din frit understøttede bjælke, for at komme nærmere sandheden. Det er også muligt at erstatte den udbredte last med punktlaster, men jeg tror ikke, det påvirker resultatet specielt meget.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Forstærkning af Limtræsbjælke
Bygningsfysik -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjælp til at beregne dimension på limtræsbjælke omgående.
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Kan man bruge limtræsbjælke udendørs til pergola?
Byggematerialer & Byggeteknologi