Bygningsfysik
justusandersson: Jeg lavede kun en omberegning baseret på den dimension på limtræ, som du har fået oplyst, dvs. 115x630. For at finde andre limtræsdimensioner sammenligner jeg inertimomentet, beregnet i henhold til formlen I = (b*h*h*h)/12. For at sammenligne med stål dimensioner sammenligner jeg bøj stivheden, dvs. produktet af elasticitetsmodul og inertimoment. Derefter kigger jeg i en stål tabel for at
Alexstobe: [citat] Absolut er dette noget jeg skal gøre hvis vi vælger at gå videre med dette, lige nu forsøger jeg bare at danne mig et indtryk af hvad det er for en størrelse på projektet og hvad en tænkt pris og tid kan ende på. Jeg vil ikke hyre en konstruktør som måske tager 10000 kr for dette for derefter at indse, at det bliver alt for meget arbejde og penge, eller at der ikke engang er
Fritt harmoniskt hus: Der ligger lidt i kun at rangordne materialerne. De data, der findes for dampgennemgangsmodstand for forskellige materialer, er sandsynligvis teoretiske, udarbejdet i laboratoriemiljø, måske i henhold til en bestemt standard. I praksis bliver det anderledes på grund af varierende luftfugtighed. Værste tænkelige forhold er nogle få plusgrader, tåge og regn. Altså typisk novembervejr. Hvor
Hermansson: Meget taknemmelig for så hurtige svar! Jeg skal begynde at regne i aften!
peja71: OK, så brandhuvor er kun til installationer i fx hoteller?
justusandersson: Jeg tror, at der i så fald behøves 2 krydser. Men det er ingen videnskab.
Fritt harmoniskt hus: Jeg stoppede data ind i træguidens program og fik dimensionen på tagrygbjælken, som derefter blev afstemt med dem, der fremstiller bjælken. Tjekkede for en sikkerheds skyld, at denne bjælke dimension ikke var den kraftigste bjælke, som de fremstiller..... Men ja, det er på grænsen. En snøzone tungere, så er det ikke tilstrækkeligt. En sådan vinter som vi havde 2010 burde kræve
Thomasisak: [citat] Vil ikke fjerne samtlige, cirka hver anden men så på begge sider. Har du nogen teori? :)
Granngubben: [citat] Så er det ifølge tabellerne, og grunden er, ville jeg tro, at en samling med 5mm-skrue i træ med 20 mm tykkelse har større forskydningskraftkapacitet end en samling med 10mm-skrue i træ med 5 mm tykkelse, (fremgår af tabellerne). Det svageste led i samlingen er træet i de valgte eksempler.
justusandersson: Det er et ganske komplekst problemområde, som man normalt kalder byggningsaerodynamik. Man har forsket en del i det bl.a. på Chalmers. Vindretningen har naturligvis stor betydning. Hvis vinden blæser direkte mod gavlen, kan den, som Marlén skriver, give anledning til vibrationer i altanrækværk og glaspartier. Hvis vinden blæser vinkelret mod gavlen, vil hulrummet, der dannes af det
justusandersson: Alle, der beskæftiger sig med omkostningsberegninger på en seriøs måde, hvilket jeg ikke gør, har et konkret forslag at tage udgangspunkt i. Ellers bliver det bare gætteri. Selv ville jeg gætte på mellem 10.000 kr og 20.000 kr per lvm, afhængigt af lokation og udførelse. Et mellemdæk kan laves meget enkelt, men dine brand- og lydkrav vil øge omkostningen. Med de aktuelle mål kræves
Fulkemisten: I så fald er der ingen problemer, hvis det er stående planker eller tilsvarende. En træskrue med dimensionen 5-6 mm og 50-80 mm ind i væggen holder sikkert til 60-70 kg, måske meget mere afhængigt af omstændighederne. Brug sådan en med den rette type hoved, der passer godt sammen med hullet på bagsiden af højttaleren.
justusandersson: Bjælkelagsplanen (K3) viser, hvordan gulvbjælkerne, der bærer karnapperne, ligger vinkelret på de øvrige gulvbjælker og fungerer som en konsolkonstruktion. Det absolut bedste ville være, hvis du kan supplere med sådanne bjælker i mellemrum mellem karnapperne.
justusandersson: Lav en enkel skitse, der viser plantegningen og portens forventede placering. Det er nok.
justusandersson: Designmæssigt synes jeg, det ville være pænt med træ med kvadratisk tværsnit. Problemet er, at man ikke udnytter materialet særligt effektivt på den måde. På en tildækket del fungerer det godt med 150x150 træ som tagbjælker, derimod er det for spinkelt som bærende linie i forkanten. Enten må du sætte en stolpe mere i midten eller gå op i dimension, f.eks. til 165x315.
crazy d: Jeg fik svar fra forskellige personer i foreningen. Den er ikke bærende. Tak for svar og al hjælp(y)
Rabbithole: Det er nok bare fordi vinduet er der. I midten ser det ud som om der er en stolpe. Lad den være, men det er ikke der du har tegnet vinduet ind.
justusandersson: Det er en byggeteknik der er urgammel. Det er ikke helt enkelt at beregne hvælvinger, da der er mange parametre. Enkelt sagt svarer hvælvets form til tryklinjen, som ikke behøver at være cirkulær. Hvælvingen behøver heller ikke at være 180°. Kirker og gamle teglstensbygninger er passende studieobjekter. Der findes ældre håndbøger om murværk, og der findes håndbøger om jordkældre,
anders07: Er i gang med at ordne vaskerum i det gamle fyrrum, som har en uisoleret plade, som jeg er i gang med at gøre klar til klinker (fra gammelt plastikgulv). Jeg har ordnet tilførsel af luft, og der vil snart være mekanisk udsugning i rummet, der er på lidt over 8 kvm. Jeg har overvejet en affugter, dels for at få vasketøjet til at tørre hurtigere, men også for at "dræbe" evt. fugt, der
szatkwon: Tak for din input, så vil jeg tage fat på den væg med forsigtighed.
Eavuy: Absolut, det var bare et regneeksempel på, hvordan teorien fungerer. Jeg ville mindst have fordoblet skruekapaciteten, hvis jeg skulle hænge et tv op selv.
justusandersson: Fordelen med din tagløsning er, at du kan gå op og skovle sne. 45x195 af konstruktionsvirke er alligevel alt for svagt til den spændvidde, selv med hensyn til sneskovling ved store snemængder. At lægge 45x195 på c/c 600 mm eller dobbelte skrue limede på c/c 1200 mm giver samme resultat. Jeg foreslår limtræ 90x180 på c/c 600 mm. Så bliver du tilfreds. Jeg tog udgangspunkt i snøzone 2,
justusandersson: Det er svær at vurdere. Den behøver måske ikke forstærkes, hvis den ligger over en vej. Du må nok prøve dig frem.
Peter2400: [citat] https://www.byggmax.se/l%C3%A4ttbetongplugg-turbo-fischer-ftp-k-6-p246737?gclid=CjwKCAiA35rxBRAWEiwADqB371DIpGyJl7dBU6tm3sjNlhwJN6GB1hlUBXg-1X-v12Q8QL4zRElIFhoC0b4QAvD_BwE
jennebenne: [citat] Okay. Forstår jeg dig korrekt, hvis vi så siger, at husets længde er fx 12 meter, at mellembjælkelaget behøver mindst 6 meter bærende væg?[/QUOTE]