Jeg er i planlægningsstadiet til min garage og overvejer lidt nockbjælke for at få højden i garagen, så jeg kan have en lift der.
Men uanset hvordan jeg prøver, så må jeg have en søjle, der støtter bjælken i garagen i midten.
denne ville jeg gerne blive af med.
nogen der har en ide eller tips til, hvordan man kunne gøre?

Kunne man aflaste bjælken med skrå stræbere som på billedet fx?

• 3D-model af garagekonstruktion med nockbalk og bjælker. Tekniske data for dimensionering vises til højre for grafikken.
  • Diagram over en garagekonstruktion med en bjælke understøttet af skråstræbere i orange på begge sider.
Det går at lave 10 m lange bjælker, men det bliver store kræfter og dimensioner, og bjælken kan f.eks. vippe, hvis der sker fejl i dimensioneringen eller udførelsen. Det er ingen løsning at gå i gang med uden konstruktionserfaring.

Stål kan være mere passende, eller du accepterer søjlen.

Ja, det er muligt at lave rammørner, men det klarer dit program ikke. Blandt andet introducerer du et bøjningsmoment i søjlen.

Magnus E K
Jeg mistænker desværre, at den eneste måde at slippe af med søjlen uden at lave en helt anden tagkonstruktion er at placere en meget stor ballon med helium over bygningen og forankre den i midten af bjælken for at få løftekraft der.

Et tip er at kigge i limträhandbogen del 1 for inspiration.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Trelægterammer kan være en interessant løsning, når man vil have højt og frit til loftet. Du kan også prøve at dreje sadeltaget 90 °.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.