Find først ud af præcis hvilke krav, der stilles. Tidligere var konstruktionsberegninger obligatoriske, men det er ret længe siden. Derimod har mange kommuner skærpet kravene til tegningsudseendet, dvs at de er professionelt udformet. Det plejer i praksis at betyde, at du skal hyre en arkitekt. I så fald kan denne nok hjælpe dig med det meste. Hvis kommunen kræver konstruktionsberegninger, der skal vedlægges en byggetilladelsesansøgning, skal du betale nogen for at udføre dem, selvom denne kun kopierer Byggahus indlæggene. Desværre har jeg ikke længere gode kontakter i Stockholm, men halvdelen af Sveriges arkitektkorps arbejder jo der, så det burde ikke være umuligt.
 
F
Lidt feedback. Byggeriet er endelig i gang. Det blev 55 centimeter udhæng.
Byggeri med træstruktur under opførelse, omgivet af skov og blå himmel.
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Det ser meget lovende ud! De runde søjler giver elegance til konstruktionen.
 
F Frågan sagde:
Lidt feedback. Byggeriet er endelig i gang. 55 centimeter udhæng blev det.
[billede]
Ser fint ud! Ville være sjovt at se et billede af, hvordan det ser færdigt ud med huset. Nogen specifik lærdom?
 
F
Det blev så, at vi klædte søjlerne med espalier, så vi fik et luftigt "kælderområde" under taget. Før eller senere har man brug for et "skrammelområde", hvor man kan have trillebør, cykler, savplads, brændestak osv., og til det formål har vi nu et meget værdsat område. Bjælkelaget skyder stadig ud relativt til espaliermuren, og udspringet bidrager til, at tilkoblingen til jorden føles lidt lettere.
 
  • Synes
Pergoteborg
  • Laddar…
F Frågan sagde:
Det blev så att vi klädde in pelarna med spalje så att vi fick ett luftigt "kælderum" under tag. Før eller senere har man brug for "skrotplads" hvor man kan have trillebør, cykler, savplads, brændehøj etc. og til det formål har vi nu et meget værdsat rum. Bjælkelaget skyder stadig ud relativt til spaltevækken og udhænget bidrager til at jordforbindelsen føles lidt lettere.
Det lyder godt og praktisk! Samtidig som I æstetisk har glæde af det fremskydende bjælkelag.
Tak for svar:)
 
P
Sjovt med byggeri på stolper! Jeg undersøger lige nu muligheden og omkostningerne ved at bygge noget lignende. Har du mulighed/lyst til at dele detaljer om det træ og de dimensioner, I har brugt, udfordringer I er stødt på og evt. hvordan/hvor I fik hjælp med beregninger?
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.