Skitsen er for stueetagen (plan 3 i huset) på lejligheden, der er bygget i 1958.
Betonbjælkelaget til overetagen (plan 4) er 270mm, når jeg måler i trappen.
Uklart hvor tykke "ydervægge" mod nabolejlighederne er, men de føles "massive".

Samtlige indervægge (pilerne) er letbeton, "blå-lilla kernen er 70mm og derefter varierer pudset mellem 5-20mm mellem forskellige vægge.

Ønsker at rive væggene med grøn pil ned.
Ser I nogen risiko for, at disse er bærende?

Billederne er den tilsvarende del blå del i tegningen, som "original" var en åbning.

• Gulvplan af lejlighed fra 1958 med stue, køkken, hall og WC. Grønne pile viser vægge foreslået til nedrivning.
  • En halvt nedbruten væg i en gammel lejlighed, viser letbeton og gips. En stikkontakt er synlig, samt flager af gammel maling og tapet.
  • Åben væg med synlige konstruktionselement og træparketgulv i en lejlighed under renovering, set fra gang til en stue.
  • En væg under renovering med synligt letbeton, del af et køkken med vask og åbne skabe i baggrunden. Plastik hænger over køkkenet.
Paus nedrivningen/byggeriet og tjek med foreningen, før du går videre. :oops:

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Har stillet spørgsmålet om de ved, om det er bærende, hvilket de ikke vidste.
I øvrigt var der ingen bemærkninger om at fjerne en væg.

Er der noget andet specifikt udover det, som jeg bør tjekke med dem?

Bed om at få en skriftlig godkendelse fra bestyrelsen, før du river nogen væg. Efter det kan du gå videre og eftersøge en konstruktør, som kan beregne, om/hvordan dine indgreb er mulige at gennemføre.

Held og lykke

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Ser ud som om du har en ventilationskanal i overkanten på en af væggene, det kan også påvirke hvad du kan gøre.
Hvordan er elinstallationerne lavet i den væg?
Kan du få en konstruktionsplan fra bestyrelsen?

Kanalen er vand og El til et badeværelse på overetagen.
Et par centimeter ind fra dørkarmen (lige under kanalen) går el/rør til en kontakt, som kan ses på et af billederne.
Der sidder også en kontakt i stuen, ved siden af den, man ser på billedet.

El kan jo flyttes, men givet vandet til overetagen er tanken at bygge disse ind i en søjle i så fald.
Skal se efter konstruktionstegning, men jeg tvivler på, at der findes noget sådant tilbage.

7 cm blåbeton er ikke bærende!
Hvis man banker på væggen, kan man høre en stor forskel mellem bærende og ikke-bærende vægge. Bærende er stumme.

• Synes
anaitis og 2 andre
  • Laddar…
L Leif i Skåne sagde:
7 cm blåbetong er ikke bærende!
Hvis man banker på væggen, høres en stor forskel mellem bærende og ikke bærende vægge. Bærende er stumme.
Ja det er også sådan jeg tænker, og det er vel også forskel på hvad den skal bære op. Men med mine forudsætninger hvor vægten på oven bjælkelag (27cm beton), så ville disse 7cm vægge vel kollapse, hvis man hoster på dem.

Så fokuserer jeg på at få en godkendelse fra bestyrelsen.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.