3,502 læst ·
22 svar
4k læst
22 svar
Mangelfuld betonggulv, skjult fejl?
Jeg tror, du kan se det som usandsynligt, at gulvet kollapser uden varsel; du vil sandsynligvis se både revner og dele, der løsner sig på undersiden, længe før der foreligger nogen risiko for kollaps. En skjult fejl er som sagt noget, du ikke kunne have opdaget eller undersøgt og heller ikke haft grund til at lede efter. Hvis den tidligere ejer præsenterer, at garagen er bygget for 4 år siden med pæne byggepapirer fra konstruktør og montør, så er der lille eller ingen grund til at foretage en dybere undersøgelse af gulvets bæreevne. Har garagen en enkel betonkonstruktion, der ser ud til at være fra 50'erne, er der al mulig grund til at antage, at den måske har set sine bedre dage, og her er det næsten umuligt at få det til en skjult fejl. I alle tilfælde kræves erstatning ved, at du sagsøger sælgeren ved retten, hvilket er en proces, der for alle involverede nok ikke skal ses som triviel, så medmindre det drejer sig om meget store beløb, og man er meget sikker på sin sag, bør man nok overveje, om det ikke er bedre at fokusere på sit eget og hvordan man bedst løser problemet. Man kan jo ikke forvente, at tiden er stået stille, hvis huset er gammelt, så er huset gammelt - materialer ældes præcis som os.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 indlæg
Lad først en sagkyndig se på betonggulvene. Sandsynligvis er der ingen fare.
Det, som du beskriver som halvfærdigt, hvad er problemet der, udover udfældninger?
Det, som du beskriver som halvfærdigt, hvad er problemet der, udover udfældninger?
Det er vel egentlig intet mere galt end netop udfældningerne. Har jo læst at det kan være et tegn på karbonatisering af betonen, og at armeringen tager skade.H hempularen sagde:
Muligt at man skulle have behov for bedre ventilation, findes hvad jeg kan se en ventil, men det er intet miljø man vil kravle ned i, det ser ud som nogen kunne være blevet begravet derunder, spøg til side, havde jeg kunnet havde jeg fyldt igen med jord og en eller anden form for isolering, men det er måske ikke så simpelt.
Moderator
· Stockholm
· 56 242 indlæg
Eller bygningsingeniør.
Som sagt, du kan vende dig til dit forsikringsselskab for rådgivning, ikke for erstatning. De kan eventuelt sende nogen ud for at lave en fugtmåling og give jer gode forslag til nogen i nærheden, der kan hjælpe jer videre. Men omkostningerne ved at udbedre noget vil helt falde på jer.
Men baseret på hvad der nu er præciseret, ser det ikke ud til at være noget, der er akut i nær fremtid, så jeg vil snarere anbefale jer at hyre en bygningskonsulent (eller en anden person i vennekredsen, der har godt kendskab til gamle huse) for at lære jeres hus at kende. Det lyder som om I kun har læst en rapport.
I har brug for at gennemgå hele huset sammen med nogen, der kan forklare jer, hvad I har, hvad der bør prioriteres, og hvad der kan ignoreres.
Ud fra den beskrevne situation her, kan alt fra en affugter i "kulverten" være nok til at løse problemet, men det kan (om end usandsynligt) være nødvendigt med støtte til at understøtte gulvet.
Men baseret på hvad der nu er præciseret, ser det ikke ud til at være noget, der er akut i nær fremtid, så jeg vil snarere anbefale jer at hyre en bygningskonsulent (eller en anden person i vennekredsen, der har godt kendskab til gamle huse) for at lære jeres hus at kende. Det lyder som om I kun har læst en rapport.
I har brug for at gennemgå hele huset sammen med nogen, der kan forklare jer, hvad I har, hvad der bør prioriteres, og hvad der kan ignoreres.
Ud fra den beskrevne situation her, kan alt fra en affugter i "kulverten" være nok til at løse problemet, men det kan (om end usandsynligt) være nødvendigt med støtte til at understøtte gulvet.
Klik her for at svare