Jeg er i gang med at skitsere grundlaget for vores fritidshus. Huset, som er i ét plan med 22 graders sadeltag, skal stå på stolper på klippegrund. Det er 15 meter langt og 6,5 meter bredt og skal stå på tre rækker af stolper. Det jeg undrer mig over er, om det er muligt at trække en af stolperækkerne ind, så huset skyder ud en smule. Helst ca. 80 cm, men alt over 20 cm ville være godt. Så for eksempel en stolperække som vanligt langs med langsiden. En stolperække i midten af huset og den sidste for eksempel 6 meter fra den første. Jeg tænkte mig helst et bjælkelag med C24 220x45 cc 600.
Det er absolut muligt at trække den ene plintrække ind. Det bliver lidt vanskeligere at beregne det, men intet formelt problem. Med de spændvidder, der bliver aktuelle, må 45x220 c/c600 C 24 være tilstrækkeligt.
Lyder som om der er håb
På 2/3 af husets længde er der ingen bærende indervæg (åbent til kip). Antager, at det besværliggør ønsket om at skyde ud bjælkelaget? Kan det være en mulighed at have dobbelt 220x45 fx ca. 2 m over den indtrukne stolperække og ud mod den fremspringende ydervæg? Eller findes der andre passende foranstaltninger?
Ungefärlig placering av plintrader markerad i planritning nedan. Indragen plintrad markerad i rött. Anledningen till att jag vill dra in plintraden är främst estetiskt. Plintarna i raden längs med långsidan längst ned är om de står i liv med yttervägg omkring 1,6 meter höga längst till vänster och 3 meter längst till höger. De kan i snitt göras kanske 5 cm kortare för varje 10 cm jag drar in raden.
Mit forsøg på at tegne en sektion og laster. Har dog ikke styr på, hvilke værdier for laster der er rimelige. Det burde vel være sektionen med åbent til kip, som er vanskeligst?
Du bør ikke forvente hurtige reaktioner. Det er faktisk en ret kompleks situation, som har flere mulige løsninger. Et delproblem er antallet af plinter og dimensionerne på bærelinjerne. Et andet er gulvbjælkerens mål. Desuden synes jeg, man bør tage de æstetiske aspekter med i betragtning også, især når det gælder den indtrukne plint-række. Jeg har gået og funderet over "spørgsmålet" siden i morges og har måske mulighed for at svare i begyndelsen af aftenen.
En anden overvejelse: Ligger huset på et vejrmæssigt udsat sted? Frem for alt tænker jeg på blæst.
Ret udsat for vind, men intet ekstremt. Jeg kunne forestille mig, at 20% af husene i dette land ligger værre til. Vil i øvrigt gerne have et solidt tagudhæng (60 cm), hvilket måske forværrer det. Antallet af pæle er fleksibelt. Jeg tænkte måske en pæleafstand på 1,5 meter (?).
Når man ser på udhængets længde og relaterer den til de aktuelle belastninger og en tænkt dimension på gulvbjælkerne (45x220 C 24) så er den lige på grænsen for acceptabel nedbøjning. At reducere udhænget til 700 mm ville ikke være forkert.
Så til spørgsmålet om sokler og bærende bjælker. Man kan jo vælge mange forskellige modeller. Min beregning bygger på, at du bruger samme limtræsdimension for alle bærende bjælker og i stedet varierer sokkelafstanden en smule. Når man skal nivellere og sætte højder, plejer det at lette processen. Jeg har også haft ambitionen at holde limtræsdimensionen nede, så de kan løftes i hånden. Belastningerne er lavest i midterlinjen, så dér kan du gå op til 4 m mellem soklerne, ellers 3 m. Limtræsdimension 90x270. Jeg har regnet med en fordelt belastning på midterlinjen på 7,6 kN/m, 18 kN/m i den ydre linje (ved udhænget) og 17 kN/m i den indre.
Hvad angår materialevalg til soklerne, synes jeg, du skal vælge limtræ til den ydre linje, hvor de er ret lange. 90x90 dimension er tilstrækkelig. Selvom de delvist er skjult af udhænget, bliver det alligevel mest elegant.
Jeg har ikke taget højde for vinkelbygningen, da den ikke fremgår helt af tegningerne. Sandsynligvis er der behov for en ekstra sokkel under den indre bærende bjælke lige dér.
bossespecial: Har du lyst til at tjekke mine beregninger? Der er mange tal, så det er let at lave fejl.
Ok. Takker. Jeg tager rådet og reducerer til 700 mm udkragning. Var inde på dobbelte 45x220 som bærelinje, men indser, at en limtræsbjælke giver færre fundamenter, hvilket ville være godt. Nogen anden grund til limtræ i bærelinjerne? For fundamenter var jeg tidligere inde på støbte fundamenter. Men det er jo ret besværligt at støbe tre meter høje fundamenter, selvom det kun er et fåtal, der er så høje. Limtræstolpe er unægtelig mere praktisk. Eventuelt kan en ven hjælpe mig med at fremstille stålstolper, hvilket er et alternativ. Æstetisk er tanken at beklæde fundamentbunden med tidstypiske liggende trælister, så af fundamenterne ser man ikke så meget.
Ifølge min erfaring klarer limtræets overflade udemiljøet noget bedre end almindeligt konstruktionsvirkes. Jeg synes, det ville være synd at misse en så tydelig designmulighed ved at beklæde sokkelgrundlaget. Fremhæv det i stedet. Sæt eventuelt noget bag den ydre sokkelrække!
Bygningen skal stabiliseres i det horisontale plan. Det gøres lettest ved at bruge plademateriale på eller under bundbjælkelaget, samt forankre dette i jorden på et punkt. Alternativt kan du placere diagonalstøtter på passende steder. Stolpehus er ikke automatisk stabile.
Jeg antager, at jeg bør/må tage dette til en konstruktør? Det er ikke glasklart beskrevet på kommunens hjemmeside, hvilke krav der er, men det lader til at kræve dokumentation forud for teknisk samråd. Er der nogen tips til, hvordan/hvor jeg kan få hjælp med det?
Så er det selvfølgelig rart selv at føle sig tryg med løsningen (jeg mener, jeg gør det ikke kun for kommunens skyld).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.