Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

ARN: Företaget måste betala och avhjälpa felet

Elina Blom Westergren
Publicerad 13 mar 20179 kommentarer
En tvist mellan ett företag och en husägare i Bohuslän fick sitt slut i Allmänna Reklamationsnämnden.
Händelsen inträffade i Kungshamn.

Händelsen inträffade i Kungshamn. Grafik: Google Maps.

Ett företag rekommenderas att avhjälpa fel i ett badrum och betala 36 000 kronor till en privatperson i Kungshamn efter att Allmänna Reklamationsnämnden sett över ett infekterat ärende mellan parterna. Företaget utförde en totalrenovering av badrummet 2012, men husägaren fick problem med avloppet och ett par år senare visade det sig att rörsystemet med avrinningsvattnet till BDT-tanken var felkopplat.

Företaget tog initialt på sig att fixa felet och stå för de kostnader som husägaren haft. Men det visade sig senare att det inte var företaget själva som utfört den tjänst det var fel på, i alla fall enligt företaget. De valde då att backa från det förlikningsavtal de skrivit under.

- Med den rörfilmning som skett och med sakkunnigs utlåtande samt påståenden från NN om att företaget hade kopplat ifrån rören till BDT-tanken förleddes företaget att tro att företaget hade kopplat om och satt igen röret från BDT-tanken. Företaget åtog sig avhjälpandet under förutsättning att givna påståenden från sakkunnig och NN var korrekta. Röret kunde emellertid inte lokaliseras, skriver företaget och fortsätter:

- På grund av det bilades bastugolvet upp. Det var i ett angränsande rum där röret sannolikt tog sin ände enligt film och skiss i utlåtandet. Röret hade sin ände mitt i betongplattan. Det kunde därmed konstateras att företaget inte alls hade satt igen röret från BDT-tanken utan att det var ett förhållande som hade funnits sedan långt tidigare, sannolikt sedan den tidpunkt då röret lades ned i plattan. Översvämningarna 2012 och 2015 har sannolikt berott på att BDT-tanken inte varit inkopplad.

Husägaren höll dock inte med. Denne anser att det visst är företaget som utfört inkopplingen, och att de dessutom ingått ett förlikningsavtal om att avhjälpa felet och betala de kostnader han haft för besiktningsman, filmning av rör med mera. Han tog därför ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden.

De går nu på husägarens linje. Nämnden slår fast att ett avtal är ett avtal, och att företaget själva har ett ansvar att känna till vilka delar de utfört i en tjänst och inte innan de skriver under.

- Att företaget inte inför förlikningsöverenskommelsen närmare undersökt vilket arbete det utförde inom ramen för den avtalade tjänsten kan inte NN lastas för. Inte heller i övrigt finns skäl att lägga risken för att förutsättningen slog fel på NN. Det är inte heller bevisat att NN, i samband med de förhandlingar som ledde fram till förlikningsavtalet, uppträtt på ett sätt som är klandervärt. Med hänsyn till detta, och då omständigheterna inte är sådana att avtalet bör lämnas utan avseende eller jämkas med stöd av 36 § avtalslagen, är företaget bundet av förlikningsavtalet, skriver nämnden.

Rekommendationen blir att företaget ska betala 36 078 kronor till husägaren samt avhjälpa felet.

Läs också

  • Byggföretag renoverade två badrum - bägge blev fel
  • Byggföretag får kritik för långsam hantering av felkonstruerad mur
Svara
Gilla

Kommentarer

9
S
Pacta sunt servanda.
· 18 aug
A
Precis så. Och läser man utfallet verkar det ju som om NN faktiskt försökt få ersättning för något denne vetat var fel innan denna entreprenör inblandades. Sen
· 15 mar
V
Moraliskt fel ja, men dom har ingått ett avtal som dom måste fullfölja!
· 15 mar
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik
Ekonomi

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.