Larmbolag granskas efter mängder av klagomål
Ett av Sveriges mest anmälda hemlarm-företag granskas nu av Konsumentverket efter protester mot bolagets försäljningsmetoder.
Konsumentverket inleder en granskning mot larmföretaget Svenska Trygghetslösningar, efter att ha fått in ett ovanligt stort antal anmälningar mot just dessa. Företaget syns även flitigt hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN) där de anmälts över 130 gånger.
Många av klagomålen gäller hemlarm som sålts vid dörren, där kunder uppger att kostnader och bindningstider inte framgått tydligt. Sedan är det svårt att ta sig ur avtalen. En husägare på Hammarö betalade exempelvis över 30 000 kronor för att avsluta sitt avtal.
Sveriges Radio har varit i kontakt med företaget som försvarar sig med att deras avtal är tydliga och att missnöjet främst uppstår när gamla leverantörer sänker priserna och uppmanar kunderna att anmäla dem, för att få över dem till sig. Enligt företagets vd är de flesta kunderna nöjda.
Kommentarer
10