Värme

Bästa och sämsta elbolagen enligt kunderna själva

Kundnöjdhet för olika bolag 2017.

Kundnöjdhet för olika bolag 2017. Grafik: SKI.

Kundnöjdheten ökar för många elbolag, men en del ligger kvar på relativt låga nivåer.

Flera elhandelsföretag förbättrar sin kundnöjdhet i år enligt Svenskt Kvalitetsindex som årligen kontrollerar kundnöjdheten inom en rad branscher. Både små och stora aktörer klättrar uppåt på listan - en del från väldigt låga nivåer dock. 

Bäst går det för lokala bolag med en starkt förankrad samhälls- och miljöprofil. I topp bland e-handlarna hittar vi Utellus (tidigare OX2 Vindel), Upplands Energi och Falkenberg Energi.

De har lyckats att etablera en känsla av omtanke för kund, samhälle och förmedlar ett genuint engagemang för en hållbar framtid, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Sveriges Energi och Mölndal Energi återfinns i botten av listan, men allra sämst går det för Fortum. En anledning till detta uppges vara deras koppling till elnätsföretaget Ellevio.

– För de flesta andra elbolag är förhållandet omvänt. Är man kund inom flera verksamhetsområden är kundrelationen starkare och kunderna nöjdare. Elnätsbranschen har lägst kundnöjdhet inom energibranschen. Kunderna upplever fortsatt irritation över höjda priser och monopolsituation, där särskilt Ellevio står i skottgluggen, säger Johan Parmler.

Flera elnätsföretag har dock relativt god kundnöjdhet. I topp hittar vi Borlänge Energi, Skellefteå Kraft och Jönköping Energi. I botten är det istället Ellevio, Vattenfall och E.ON.