Elkundernas nöjdhet på bottennivå
Kritiskt låg nivå för kundnöjdhet i energibranschen för både elnät och elbolag.
Många husägare är missnöjda med elbolag och elnätsföretag. Grafik: SKI
Energibranschens kundnöjdhetsindex har sjunkit till 62,4, vilket enligt Svenskt Kvalitetsindex är nära den kritiska gränsen där kunder är att betrakta som missnöjda. Elnätsbolagen ligger värst till och kvalar nu in under 60-strecket.
– Det faktum att kunderna inte kan välja nätägare gör att image, information och service blir avgörande, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, och menar på att här finns det mycket jobb att göra för elnätsbolagen.
Inom elhandel och fjärrvärme syns vissa förbättringar för privatkunder, men nivån är fortfarande kritiskt låg. Förklaringen ligger enligt SKI i en bransch som upplevs som komplex, med svag kommunikation och bristande förtroende.
För husägare innebär det att trygghet och förutsägbarhet fortfarande är svårt att hitta på elmarknaden.
– Det krävs närhet, förenklade processer och ett tydligare ansvarstagande för kundupplevelsen. Det handlar inte längre bara om priset. Kunderna vill känna sig trygga i en komplex marknad, där förutsägbarhet i prisutvecklingen blivit allt viktigare. Den som lyckas förenkla, förklara och bygga förtroende kommer också vinna kunderna, säger Johan Parmler.
Kommentarer
14