Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Elkundernas nöjdhet på bottennivå

Elina Blom Westergren
Publicerad 17 nov 202514 kommentarer

Kritiskt låg nivå för kundnöjdhet i energibranschen för både elnät och elbolag.

Många husägare är missnöjda med elbolag och elnätsföretag.

Många husägare är missnöjda med elbolag och elnätsföretag. Grafik: SKI

Energibranschens kundnöjdhetsindex har sjunkit till 62,4, vilket enligt Svenskt Kvalitetsindex är nära den kritiska gränsen där kunder är att betrakta som missnöjda. Elnätsbolagen ligger värst till och kvalar nu in under 60-strecket.

– Det faktum att kunderna inte kan välja nätägare gör att image, information och service blir avgörande, säger Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex, och menar på att här finns det mycket jobb att göra för elnätsbolagen.

Inom elhandel och fjärrvärme syns vissa förbättringar för privatkunder, men nivån är fortfarande kritiskt låg. Förklaringen ligger enligt SKI i en bransch som upplevs som komplex, med svag kommunikation och bristande förtroende.

För husägare innebär det att trygghet och förutsägbarhet fortfarande är svårt att hitta på elmarknaden.

– Det krävs närhet, förenklade processer och ett tydligare ansvarstagande för kundupplevelsen. Det handlar inte längre bara om priset. Kunderna vill känna sig trygga i en komplex marknad, där förutsägbarhet i prisutvecklingen blivit allt viktigare. Den som lyckas förenkla, förklara och bygga förtroende kommer också vinna kunderna, säger Johan Parmler.

Läs också

  • Kundnöjdheten för elbolagen på bottennivå
  • Bästa och sämsta leverantörerna av digital-TV
Svara
Gilla

Kommentarer

14
T
Grundproblemet är ju att staten struntar i konsumenter när det gäller lokala monopol som elnät och oligopol som bankerna.
· 17d
P
Det är väl skönt att höra att man inte är ensam om att förstå att dom lurar skiten av oss. För att inte prata om vansinnet med effekttarifferna. Räcker det int
· 18d
Y
Statistik påverkar inte monopol...
· 18d
Visa alla kommentarer

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Senaste från startsidan

  • Träden som är mest värdefulla  i din trädgård

    Träden som är mest värdefulla i din trädgård - 8 favoriter

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Man som skyfflar snö med en snöskyffel

    Tävling: Vinn en Ryobis snöskyffel + tillbehör!

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.