1 175 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
1175 kr per timme för att installera värmepump. Rimligt?
Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Arbetstiden kan jag inte uttala mig, men känns mycket med två dagars arbete. Men att en installatör tar 940 kr ex moms i timmen låter väldigt högt? Eller är det jag som ligger efter i vad hantverkare kostar 2026?
Luft/luftpump är väl praxis kring 7500-10.000 beroende på plats i landet för en ”standardinstallation” som varierar lite i innehåll beroende på firma.
Men låter som på arbetstiden att det är mycket mer än bara en standardinstallation, så det beror väl på vad du förväntar dig i installationsväg?
Är det extra långt (över 5m) mellan innerdel/utedel?
Är det flera innerdelar?
Extra krångel med placering (i trapphus, extra högt etc) eller något sådant?
Svårt att säga om det är rimligt bara på kostnaden.
Men låter som på arbetstiden att det är mycket mer än bara en standardinstallation, så det beror väl på vad du förväntar dig i installationsväg?
Är det extra långt (över 5m) mellan innerdel/utedel?
Är det flera innerdelar?
Extra krångel med placering (i trapphus, extra högt etc) eller något sådant?
Svårt att säga om det är rimligt bara på kostnaden.
Jag har installerat två som amatör och det beror lite på dina förutsättningar. Men är det markplan och okomplicerat är det ocker.
Ingår elen? Även om det ingår är det för dyrt
Ett proffs ska klara det på en halvdag MAX. Jag gör det på en arbetsdag på sin höjd nu efter två lyckade installationer...
Om det inte är typ världens jobbigaste ställe du ska installera på eller typ fyra innedelar etc så håller du på att bli lurad. Din magkänsla är rätt...
Ingår elen? Även om det ingår är det för dyrt
Ett proffs ska klara det på en halvdag MAX. Jag gör det på en arbetsdag på sin höjd nu efter två lyckade installationer...
Om det inte är typ världens jobbigaste ställe du ska installera på eller typ fyra innedelar etc så håller du på att bli lurad. Din magkänsla är rätt...
Vet inte vem du fått offert ifrån, men själv köpte vi ett fast pris paket pump (Mitsubishi) och installation cirka 6 meter mellan ute och inne aggregat, vi brydde oss så klart inte om att skilja på timmar och material. Eljobbet ingick. Kommer inte ihåg hur mycket, men paketet var i häraden 10-12 tusen. 2 gubbar ggr två-tre timmar, gick som ett rinnande vatten, det var deras nisch och business. Hade inte tid att fika, utan iväg till nästa installation. De kommer och servar pumpen vartannat år för någon tusenlapp. Lesson learned: att välja firma som är nischade på värmepumpar och säljer fast pris paket.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Redigerat:
Känns som att detta priset är i överkant.T TreeView skrev:Precis fått en offert att installera en luft/luft värmepump, arbetstiden är 16 timmar samt timkostnaden 1175kr/tim inkl moms.
Har du flera installatörer på din ort?
Ta in fler offerter!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 282 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 282 inlägg
Jag lät installera en luft/luft för några sen. En kille med ryggskott installerade den själv inklusive drog el från elcentralen (Ja, han hade behörighet). Strax under 4 timmar inklusive en kopp kaffe eller två.
För 16 timmar måste det vara en komplicerad installation.
För 16 timmar måste det vara en komplicerad installation.
Jag själv installerade en förfylld Bosch L/L för ett gäng antal år sen åt svärfar.Fairlane skrev:
Det var på den tiden då vanliga rörisar fick handla dessa enheter hos grossist.
Fick låna vaccumsug, manometerställ och "spline"-verktyg av kylkillarna på jobbet.
Den installationen tog inte många timmar om man är normalhändig.
Dessutom fungerar den superbra än idag.
Kostade arbetet 10-12 tusen inkl el? Min offererade arbetskostnad på 18800kr inkl moms är exkl elen.S Snurrespratt skrev:Vet inte vem du fått offert ifrån, men själv köpte vi ett fast pris paket pump (Mitsubishi) och installation cirka 6 meter mellan ute och inne aggregat, vi brydde oss så klart inte om att skilja på timmar och material. Eljobbet ingick. Kommer inte ihåg hur mycket, men paketet var i häraden 10-12 tusen. 2 gubbar ggr två-tre timmar, gick som ett rinnande vatten, det var deras nisch och business. Hade inte tid att fika, utan iväg till nästa installation. De kommer och servar pumpen vartannat år för någon tusenlapp. Lesson learned: att välja firma som är nischade på värmepumpar och säljer fast pris paket.
Inget konstigt alls med installationen förutom att utedelen sitter vid marken och innedelen på övervåningen längs samma vägg, så det är väl 6-7 meter rör emellan dem. Eller är det jobbigare när man kliver upp en våning?Fairlane skrev:
Då bör du tacka nej till detta om inte ens elen ingår!T TreeView skrev:
Ska en extern elektriker dessutom komma hem till dig så blir det väldigt mycket dyrare.
Många av andra kylfirmor har elbehörighet så dom kan leverera en helhet med en och samma montör, beträffande L/L-värmepumpar! Och jag vill påstå att detta är normalfallet!
När bekanta till mig arbetade med detta tidigare så hade de som mål att utföra 2 installationer om dagen i de fall de kunde planera in jobben så de fick 2 jobb geografiskt nära.
16tim arbetstid för en standardinstallation är fullständigt orimligt, 3-4tim anser jag normalt om allt flyter på och det inte behövs något "special" som gör att tiden tickar iväg.
Detta då med enbart stickkontakt på utedelen för provkörning. Lägg till kanske 1-2tim om även den elektriska inkopplingen skall ingå. Så 5-6tim totalt inkl elen, den installatör som behöver 2 dagar på sig lär inte bli långvarig i branschen.....
16tim arbetstid för en standardinstallation är fullständigt orimligt, 3-4tim anser jag normalt om allt flyter på och det inte behövs något "special" som gör att tiden tickar iväg.
Detta då med enbart stickkontakt på utedelen för provkörning. Lägg till kanske 1-2tim om även den elektriska inkopplingen skall ingå. Så 5-6tim totalt inkl elen, den installatör som behöver 2 dagar på sig lär inte bli långvarig i branschen.....
Vi har fått offert på nästan 16 000 inkl moms för en installation av en duo-enhet, där ena delen ska dras lite knepigt in i trapphus. Detta är även utan eldragning från central (!), men å andra sidan ligger priset väldigt bra på själva enheten.
Ska bli intressant när vi får in nästa offert och se hur dom räknar på det.
Ska bli intressant när vi får in nästa offert och se hur dom räknar på det.
Förlåt om missvisande information, minnet svek ! Grävde i gamla mail och fann följande: Fast pris hela paketet 17.318 plus moms minus skattereduktion = 19.700 betalt. Men som sagt *fast pris, allt ingick*, inget dividerande om timmar. De upptäckte att utomhusdelen behövde jämnare underlag, de åkte och hämtade litet marksten. Inget extra för det.T TreeView skrev:
Vet inte vad en Mitsubishi luftvärmepump kostar som sådan. Fjärrstyrd med app. Firman var där två veckor före och rekade, mätte och gav goda råd. Detta var 4 år sedan.
Och.. i Skåne, inte i Stockholm.