Hej!

Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.

Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.

Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.

Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.

Tack på förhand!

Mager katt 😉👍

• Gilla
  • Haha
Minski och 14 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Mager katt 😉👍
Mycket bra svar, håller med! 😻 Min sambo håller däremot inte med om att skaffa katt…

• Gilla
Lars Hellberg1 och 1 till
  • Laddar…
Byt sambo, du kan säkert få tre katter för honom på blocket om han är rumsren.

• Haha
  • Gilla
elsa stina andersson och 35 till
  • Laddar…
Måste plintarna säkras? möss kan ju klättra och ha sig och kommer säkert förbi 2dm ändå.

Går de säkra ventiler och andra ingångsställen? eller hur ser de ut?

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
E Elina93 skrev:
Hej!

Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.

Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.

Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.

Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.

Tack på förhand!
Möss hoppar om så behövs 30 40 cm. Så enklast att stoppa dom att ta sig in i fasadöppningar ex med att häfta fast remsa med svetsat stålnät, maskstorlek på 1cm, finns på jem o fix bla.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Möss hoppar om så behövs 30 40 cm. Så enklast att stoppa dom att ta sig in i fasadöppningar ex med att häfta fast remsa med svetsat stålnät, maskstorlek på 1cm, finns på jem o fix bla.
Har satt nät där det är möjligt, men just runt pelarna är det svårt att komma åt och därmed att få det tätt. Tänkte om det fanns någon smart lösning, typ en konformad plåt/musband eller något annat bättre. Jag hoppas någon annan haft samma problem och som sitter på en bra lösning 💡

E Elina93 skrev:
Har satt nät där det är möjligt, men just runt pelarna är det svårt att komma åt och därmed att få det tätt. Tänkte om det fanns någon smart lösning, typ en konformad plåt/musband eller något annat bättre. Jag hoppas någon annan haft samma problem och som sitter på en bra lösning 💡
2 varv med aluminiumfolie, då lär de inte komma längre.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
E Elina93 skrev:
Mycket bra svar, håller med! 😻 Min sambo håller däremot inte med om att skaffa katt…
Klok sambo du har, var rädd om hen. 😊

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Klok sambo du har, var rädd om hen. 😊
Du kanske kan berätta för henne om för och nackdelar med katter I villakvarter. Du är ju lite av forumets Nestor på området.

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
P
E Elina93 skrev:
Hej!

Tack på förhand!
På fartyg brukar man sätta "Rat guards"
1788192652787.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så en plåtslagare kan säkert fixa något liknande till dina plintar.
Problemet är väl snö på vintern, då kan mössen komma upp till fasaden.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
H Håbbe01 skrev:
2 varv med aluminiumfolie, då lär de inte komma längre.
Aluminiumfolie lär en råtta eller mus lätt riva sönder om den verkligen vill upp på plinten.

• Gilla
Brian 008
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Aluminiumfolie lär en råtta eller mus lätt riva sönder om den verkligen vill upp på plinten.
Sitter de redan på plint en så har de inte många fler ben o riva med. Tugga på folien gillar de inte heller. Finns tjockare folie med att köpa på nätet.

Snurra plintarna med taggtråd?

• Gilla
Shiba15
  • Laddar…
E Elina93 skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Hur mycket snö får ni?

• Gilla
elwinger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.