Var tvungen att reklamera slangvinda digitalt

En trasig slangvinda, dock inte den i artikeln.

En trasig slangvinda, dock inte den i artikeln. Foto: Byggahus.se:s medlem Schoenhult

Den felande slangvindan fick inte reklameras i butiken där den inhandlats, istället skulle reklamationen skötas digitalt.

Byggmax pudlar efter att de bett en kund att reklamera en slangvinda digitalt trots att den inhandlats i butik. Kunden ifråga hade efter inköp av slangvindan kommit hem och insett att den var trasig, men när han kom tillbaka till butiken för att reklamera den fick han veta att produkter som kostar mer än 200 kronor måste reklameras via Byggmax hemsida.

Råd och Rön har undersökt saken med Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter, och slår fast att tilltaget bryter mot konsumentköplagen.

– Företag har ingen rätt att ställa särskilda krav på hur reklamationen ska gå till. Du måste kunna reklamera på samma sätt som du har handlat. En butik kan inte kräva annat än att du ska kunna lämna tillbaka varan i butiken, säger hon.

Även Byggmax backar på sin rutin och menar att reklamation via hemsidan ska vara ett alternativ som erbjuds, inte ett måste.

- Det känns lite fyrkantigt hanterat och jättetråkigt att kunden hamnat i kläm, säger Karin Svenhage, media- och kampanjchef hos Byggmax.