Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Var tvungen att reklamera slangvinda digitalt

Elina Blom Westergren
Publicerad 19 sep 202212 kommentarer
Den felande slangvindan fick inte reklameras i butiken där den inhandlats, istället skulle reklamationen skötas digitalt.
En trasig slangvinda, dock inte den i artikeln.

En trasig slangvinda, dock inte den i artikeln. Foto: Byggahus.se:s medlem Schoenhult

Byggmax pudlar efter att de bett en kund att reklamera en slangvinda digitalt trots att den inhandlats i butik. Kunden ifråga hade efter inköp av slangvindan kommit hem och insett att den var trasig, men när han kom tillbaka till butiken för att reklamera den fick han veta att produkter som kostar mer än 200 kronor måste reklameras via Byggmax hemsida.

Råd och Rön har undersökt saken med Maria Wiezell, konsumenträttsexpert på Sveriges Konsumenter, och slår fast att tilltaget bryter mot konsumentköplagen.

– Företag har ingen rätt att ställa särskilda krav på hur reklamationen ska gå till. Du måste kunna reklamera på samma sätt som du har handlat. En butik kan inte kräva annat än att du ska kunna lämna tillbaka varan i butiken, säger hon.

Även Byggmax backar på sin rutin och menar att reklamation via hemsidan ska vara ett alternativ som erbjuds, inte ett måste.

- Det känns lite fyrkantigt hanterat och jättetråkigt att kunden hamnat i kläm, säger Karin Svenhage, media- och kampanjchef hos Byggmax.

Läs också

  • ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
  • Kärcher K7 - test högtryckstvätt
Svara
Gilla

Kommentarer

12
M
Det är säljaren som du har ingått ett avtal med genom köpet. Det är därför säljaren, och inte tillverkaren, som är ansvarig för felet och som du ska reklamera
· 26 sep
G
Jaha då får man passa sig för ÖoB i fortsättningen. De har ju för övrigt utvecklats till ett nytt Rusta med bara skräp i sortimentet. Men Jula har fortfarande
· 24 sep
G
Ja men vilken tid det tar. Telefonkö. Sedan: För att registrera en reklamation ber vi er att fylla i vårt reklamationsformulär med tillhörande frågor. Klicka h
· 24 sep
Visa alla kommentarer

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,50

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • Byta huvudsäkring till 25 alt 35 amp ... går det utan leverantör vet?

    El

Relaterade forumämnen

  • Var tvungen att reklamera slangvinda digitalt

    Artikelkommentarer
  • Byggmax orimliga reklamationsregler

    Juridik
  • Bauhaus syn på konsumentköp

    Juridik
  • Epoq kök

    Kök
  • Varning för Byggmax produkter - ingen kvalitetskontroll

    Referenser Hantverkare & Entreprenörer
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.