Kort bakgrund
2024 fick vi installerat en solcellanläggning, Hela installationen blev väldigt bra gjord utan besiktnings anmärkningar och vi är nöjda med hur panelerna installerades.
Men snart kunde vi konstaera att inte många av de utlovade funktionerna fans i omvandlaren/batterilagret.
Efter många diskutioner med vår leverantör valde vi att reklamera batteriet och medelade att vi tänkte gå till ARN. Företaget godkände vår reklamation och erbjöd sig att byte omvandlare och batteri till ett märke vi önskade. Så långt verkade att fungera bra.
Sen blev det tyst. Företaget slutade svara på mail och är nästan omöjliga att fåtag på via telefon. Om man får tag på dem lovar de återkomma. men gör det inte. 2 gånger har vi lyckats få bokade datum för byte, båda avbokades på dagen de skulle komma av olika anledningar.

Nu har det gått snart 8 månader sedan reklamationen godkändes och vi fick skriftlig bekräftelse på villket system vi ska få installerat i stället. Jag har återigen haft tid att jagat dem för att få datum när detta kan genomföras och fick tillslut 2 eventuella datum.
Men igår kom ett mail där de medelar att
1. Det är svårt att få tag på utrustning från leverantören (ren lögn, jag dubbelkollade med en bekant i branchen. Normala leveranstidern 1-2 dagar)
2. På grund av den dåliga tillgängligheten på material väljer de att prioritera sina nya kunder. Vi får vänta och de återkommer när de har en tydligare tidplan. (Kan vara från nu till aldrig.)

Vi känner att nu räcker det och vill häva köpet för de delar som rör omvandlaren och batteriet och få pengarna tillbaka, Vi vill behålla solpanelerna för de fungerar och är snyggt installerade.
Har vi konsumentlagen på vår sida för att häva delar av köpet?
Lagen säger att reklamation ska hanteras skyndsamt (redan där bryter de med de 8 månader som gått), Men att de dessutom nu skriver att vi får vänta en okänd tid till borde väl ge oss rätt att häva eller?

tacksam för svar

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Vill ni få leverans eller vill ni häva?

O O skrev:
Vill ni få leverans eller vill ni häva?
Häva, Vi kommer inte ha en god relation med detta företaget efter detta. Vi är ju helt klart inte en "mål kund"

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Häva, Vi kommer inte ha en god relation med detta företaget efter detta. Vi är ju helt klart inte en "mål kund"
Då skulle jag bara häva. Inte bry mig om jag har rätt att häva. Lite i Trump-stil kräva att få häva för att ni har rätten på er sida utan att precisera. Möjligen skriva att ni vill lösa saken smidigt utan advokater. Och se vad de svarar. De kanske hellre vill häva än bråka. I sådant fall kan det gå snabbt och smidigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O O skrev:
Då skulle jag bara häva. Inte bry mig om jag har rätt att häva. Lite i Trump-stil kräva att få häva för att ni har rätten på er sida utan att precisera. Möjligen skriva att ni vill lösa saken smidigt utan advokater. Och se vad de svarar. De kanske hellre vill häva än bråka. I sådant fall kan det gå snabbt och smidigt.
Är väl lite inne på det med. De var inte så pigga på att få med ARN i leken då mitt case vare klart. De har själva slutat sälja märket för det inte fungerar.

C
Jag skulle börja med att begära att köpet hävs på de grunder du beskriver, och se vad deras reaktion blir.
Når ni enighet så är det ju troligen inte mer med det.

Den enda grund du behöver ange är att de inte levererat enligt avtal.

"Eftersom ni ännu inte levererat enligt avtal häver jag härmed köpet."
Har du betalt något i förskott komplettera med. "Återbetala inbetalt belopp Xkr omgående."
"Med vänliga hälsningar
viggen"

När det rör sig om grönt bidrag, ska jag ange summan för återkrav före eller efter bidraget?

O O skrev:
Den enda grund du behöver ange är att de inte levererat enligt avtal.

"Eftersom ni ännu inte levererat enligt avtal häver jag härmed köpet."
Har du betalt något i förskott komplettera med. "Återbetala inbetalt belopp Xkr omgående."
"Med vänliga hälsningar
viggen"
Tänker hålle det så kort som möjligt så klart. mindre öppet för tolkning, Men vill helst ange rätt regler så de inte slingrar sig.

V viggen_l skrev:
Tänker hålle det så kort som möjligt så klart. mindre öppet för tolkning, Men vill helst ange rätt regler så de inte slingrar sig.
Jag skulle skippa att ange några regler. Firman bör ha koll utan att du talar om vilka regler som finns för dem. Så vänta med det och håll det så kort det bara går. Ge inget utrymme för tolkning.

Det kan finnas andra regler som du inte känner till som ger dig bättre läge. Så avvakta med det till om firman tar upp saken.
Det räcker med:
"Eftersom ni inte levererat enligt avtal häver jag härmed köpet."

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
När det rör sig om grönt bidrag, ska jag ange summan för återkrav före eller efter bidraget?
Ange alltid den största summan.

Är det fel av någon anledning lär firman informera dig och så löser ni det sedan.

Regeln är "avtal skall hållas". Dvs man skall ha tillbaka det man betalt om man inte får det man köpt.

O O skrev:
Jag skulle skippa att ange några regler. Firman bör ha koll utan att du talar om vilka regler som finns för dem. Så vänta med det och håll det så kort det bara går. Ge inget utrymme för tolkning.

Det kan finnas andra regler som du inte känner till som ger dig bättre läge. Så avvakta med det till om firman tar upp saken.
Det räcker med:
"Eftersom ni inte levererat enligt avtal häver jag härmed köpet."
Jag tog mig tiden att läsa igenom konsument lagen och det är bättre att lämna det ute. Man kan inte bara nämna visa delar.

Farstatjej90
Har du betalat?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du betalat?
Om du läser inlägg 1 så installerades anläggningen 2024.
Så det är nog ett rimligt antagande att det är betalt sen länge...

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
K Klass0n skrev:
Om du läser inlägg 1 så installerades anläggningen 2024.
Så det är nog ett rimligt antagande att det är betalt sen länge...
Du tycker det är rimligt och andra tycker det är rimligt att inte betala om man inte får det man beställt. Vi är lite olika och det är därför jag frågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.