ARN till Bauhaus: Ta bort den spruckna bänkskivan och installera en ny
Bauhaus i Järfälla har fått bakläxa av ARN efter att konsument bett nämden pröva hennes tvist om en bänkskiva i ek med den stora byggvaruhandeln.
En konsument köpte en stavlimmad bänkskiva i massiv ek i Bauhaus butik i Järfälla i augusti 2023. Innan hon köpte den fick hon hjälp av butikspersonalen att hitta deras bänkskivor i massiv ek i rätta storleken. Hon anlitade sedan en hantverkare för att installera bänkskivan i sitt kök, i samband med totalrenovering.
Men redan i december 2023 reste sig en kvist i bänkskivan och centimeterlånga sprickor uppstod. Konsumenten, som menar att det är både ohygieniskt och fult, reklamerade därför bänkskivan till Bauhaus och bad att de skulle komma och ta bort den dåliga bänkskivan och ersätta den med en ny utan sprickor. Hon hänvisar också till bilderna på bänkskivan på Bauhaus hemsida, där det inte står något om att det finns sprickor i den utan att den är avsedd just för kök och tvättstuga.
"Ta bort felaktig bänkskiva och ersätt med ny"
Bauhaus nekade dock reklamationen och erbjöd istället först 500 kr i prisavdrag, och meddelade det är en B/C-kvalitet hon har köpt, där det förekommer en viss mängd sprickor. Efter ytterligare skriftväxling erbjöd de sig att betala tillbaka pengarna, något som konsumenten inte var nöjd med.
Därför vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få tvisten prövad, som nyligen har fattat ett beslut: Nämnden rekommenderar Bauhaus att ta bort den felaktiga bänkskivan och installera en ny hos konsumenten.
Så resonerade ARN
Nämnden börjar med att konstatera att det är Konsumentköplagen som är tillämplig här. Den lagen säger:
- att en vara ska stämma överens med vad som följer av avtalet,
- en vara ska även ha de egenskaper och andra särdrag såsom hållbarhet som är normalt förekommande för liknande varor av samma slag
- som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art.
Vidare konstaterar nämnden att ett fel som uppstår inom de två första åren från leverans, ska anses ha funnits vid leveransen om inte näringsidkaren kan bevisa motsatsen. En konsument bör kunna förvänta sig att en bänk som säljs som köksbänk ska hålla längre än några månader, även om den sägs ha sämre kvalitet. Konsumenten har här bevisat att varan är felaktig redan efter ett par månader, medan Bauhaus inte har bevisat motsatsen.
Vid omleverans gäller att näringsidkaren är skyldig att återställa varan i avtalsenligt skick, de ska därför hämta den felaktiga bänkskivan och installera en ny bänkskiva utan kostnad för konsumenten.
Beslutet fattades av ordförande Birgitta Widebäck som är f.d hovrättslagman och ledamöterna Östen Edén från Företagarna, Claes Dahlman från Byggföretagen, Lars-Åke Henriksson från Sveriges Konsumenter och Roland Sjölin från Hyresgästföretagen. Föredragande jurist var Therese Prelle Bellini.
Kommentarer
10