Vad gäller min sov stuga som jag byggde för 20 år sen alldeles vid grannens tomtgräns med hans muntliga medgivande sen 5 år har jag en ny granne tidigare ägaren tyckte att det blev bra med sovstugan den nya grannen började gnälla efter han bott i 6 år i grannhuset ingen har tidigare ifrågasatt placeringens

Är det utanför planlagt område? Annars krävde väl 18 kvadratmeter bygglov på den tiden?

Men rent krasst så kan inte grannen göra så mycket. Byggnaden fanns ju där när vederbörande köpte sin fastighet.

• Gilla
avdpos och 7 till
  • Laddar…
Planlagt område bygges en sovstuga för mina barn när dom är på besöksförbud 20 år sen har bygglov för den men under byggnationen så kom jag överens med grannen muntligt att placera den vid hans tomtgräns det kom en ny granne för 5 år sen så jag undrar om han tar upp att den står för nära tomtgränsen dom har bott 5 år o huset men aldrig tidiga klagat över det

Att ingen tidigare ifrågasatt den är väl inte så konstigt om det var förra grannen som godkände den och det nu är en ny granne som inte gillar den. Det verkar på din text varit de enda två som påverkats av den. Om det inte varit 20-30 ägare som haft grannfastigheten de senaste 20 åren sedan den byggdes.

Hur dumt till står den? Är det stora fastigheter eller små så det är riktigt nära grannens yta där den uppehåller sig?

Allt preskriberades tio år efter att det byggdes så länge som det inte är i strandskyddsområde. Bara att säga som det är: att stugan numer är laglig och att det inte är mer med det.

• Gilla
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Om jag uppfattar dig rätt så hade du bygglov, men för en annan position än där du byggde? I så fall finns inget bygglov, stugan är ett svartbygge om du inte har följt det givna bygglovet. Byggr man inte enligt det givna lovet, så kan man lika gärna strunta i att begära bygglov.

Men som påpekats så kan ingen begära någon form av rättelse från dig nu efter 20 år. Felet är preskriberat.

Men svartbygget kan ev. ställa till problem om du vill göra något annat med bygglov på din tomt.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
svartbygget kan ev. ställa till problem om du vill göra något annat med bygglov på din tomt.
Nej, det kan det faktiskt inte. Det gäller bara om lovet gäller samma byggnad och därtill bara inom tio år efter att detaljplanen gått ut.

Det kan förstås påverka hur mycket ytterligare man får bygga, men det gör ju även något som byggs lovligen.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
K kennethlundstrom skrev:
Planlagt område bygges en sovstuga för mina barn när dom är på besöksförbud 20 år sen har bygglov för den men under byggnationen så kom jag överens med grannen muntligt att placera den vid hans tomtgräns det kom en ny granne för 5 år sen så jag undrar om han tar upp att den står för nära tomtgränsen dom har bott 5 år o huset men aldrig tidiga klagat över det
mina barn när dom är på besöksförbud?

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Använder man autocorrect bör man korrekturläsa 😄

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Förbud att använda huvudhuset

useless useless skrev:
Är det utanför planlagt område? Annars krävde väl 18 kvadratmeter bygglov på den tiden?

Men rent krasst så kan inte grannen göra så mycket. Byggnaden fanns ju där när vederbörande köpte sin fastighet.
J Jimmy_cykel skrev:
Förbud att använda huvudhuset
Blev lite fel så klart har dom inte besöksförbud 🙋

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Blev fel i texten så klar menar jag när dom är på besök Ursäkta 🙋

• Gilla
  • Haha
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Använder man autocorrect bör man korrekturläsa 😄
Så klart jag måste lära mig inställningen på telefon🙋

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Farstatjej90
Hur planerade du underhålla fasaden mot din granne om den står i tomtgräns?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur planerade du underhålla fasaden mot din granne om den står i tomtgräns?
Det är inga träd eller häckar mot grannen och själva stugan står lite snett så det är inga problem det är ett mellanrum
På 30 cm till grannens gräns.🙋

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.