useless useless skrev:
Det finns lagar som skyddar mot oskäliga villkor.
Problemet är väl vad som definieras som oskäligt. Med tanke på hur mycket elnätsbolagen tillåts höja avgifterna så misstänker jag att de oskäliga villkoren ligger närmare elnätsbolagen syn på verkligheten.

Egentligen rätt intetsägande ord. "Oskäliga villkor", kan ju innebära vad som helst.

P pmd skrev:
Att ena parten har rätt att ändra avtalet ensidigt.
En sån klausul finns väl i princip i varenda avtal man ingår? Kolla de banker, försäkringsbolag, webbsidor, etc du godkänt villkoren för så ska du se att de har rätt att ändra villkoren när som helst om de meddelar kunden om ändringen i förväg.
Annars skulle det ju vara väldigt omständligt varje gång nån detalj ska justeras om alla avtal med alla befintliga kunder måste sägas upp och tecknas på nytt.

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Och ja det är avtalet med nätägaren.
Hur gör man för att fortsätta att få elleveranser om avtalet med nätägare bryts?

P
useless useless skrev:
En sån klausul finns väl i princip i varenda avtal man ingår? Kolla de banker, försäkringsbolag, webbsidor, etc du godkänt villkoren för så ska du se att de har rätt att ändra villkoren när som helst om de meddelar kunden om ändringen i förväg.
Annars skulle det ju vara väldigt omständligt varje gång nån detalj ska justeras om alla avtal med alla befintliga kunder måste sägas upp och tecknas på nytt.
Det är mycket lättare att byta till en annan bank, ett annat försäkringsbolag, mm, än att byta elnätsbolag.

P pmd skrev:
Hur gör man för att fortsätta att få elleveranser om avtalet med nätägare bryts?
Då bryts leveransen, nätägaren levererar bara om det finns ett avtal om leverans.
Ps
Nätägare kan man inte byta.

Redigerat:
E elmont skrev:
Då bryts leveransen, nätägaren levererar bara om det finns ett avtal om leverans.
Ps
Hade det varit helt fritt så skulle varje elnätsägare ha en egen nätstation i närområdet samt eget ledningpaket i gatan.
Här diskuters en, tänk scenariet 2 eller fler..... Då hade det varit ännu mer diskussion i denna tråd. hehehe🤣

P pmd skrev:
Det är mycket lättare att byta till en annan bank, ett annat försäkringsbolag, mm, än att byta elnätsbolag.
Självklart. Men du påstod att just möjligheten att ensidigt förändra avtalsvillkoren skulle vara ett oskäligt villkor. Så är det absolut inte för då skulle ju i princip varenda avtal vara oskäligt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Ps
Exakt min poäng, och därför tycker jag att det borde finnas lagar som reglerar hur en monopolist får ändra ett avtal ensidigt.

P
useless useless skrev:
Självklart. Men du påstod att just möjligheten att ensidigt förändra avtalsvillkoren skulle vara ett oskäligt villkor. Så är det absolut inte för då skulle ju i princip varenda avtal vara oskäligt.
Inte generellt oskäligt förstås. Jag har hela tiden diskuterat monopolbolag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.