22 185 läst ·
131 svar
22k läst
131 svar
Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet
Problemet är väl vad som definieras som oskäligt. Med tanke på hur mycket elnätsbolagen tillåts höja avgifterna så misstänker jag att de oskäliga villkoren ligger närmare elnätsbolagen syn på verkligheten.useless skrev:
Egentligen rätt intetsägande ord. "Oskäliga villkor", kan ju innebära vad som helst.
En sån klausul finns väl i princip i varenda avtal man ingår? Kolla de banker, försäkringsbolag, webbsidor, etc du godkänt villkoren för så ska du se att de har rätt att ändra villkoren när som helst om de meddelar kunden om ändringen i förväg.P pmd skrev:
Annars skulle det ju vara väldigt omständligt varje gång nån detalj ska justeras om alla avtal med alla befintliga kunder måste sägas upp och tecknas på nytt.
Det är mycket lättare att byta till en annan bank, ett annat försäkringsbolag, mm, än att byta elnätsbolag.useless skrev:
En sån klausul finns väl i princip i varenda avtal man ingår? Kolla de banker, försäkringsbolag, webbsidor, etc du godkänt villkoren för så ska du se att de har rätt att ändra villkoren när som helst om de meddelar kunden om ändringen i förväg.
Annars skulle det ju vara väldigt omständligt varje gång nån detalj ska justeras om alla avtal med alla befintliga kunder måste sägas upp och tecknas på nytt.
Hade det varit helt fritt så skulle varje elnätsägare ha en egen nätstation i närområdet samt eget ledningpaket i gatan.E elmont skrev:
Här diskuters en, tänk scenariet 2 eller fler..... Då hade det varit ännu mer diskussion i denna tråd. hehehe🤣
Självklart. Men du påstod att just möjligheten att ensidigt förändra avtalsvillkoren skulle vara ett oskäligt villkor. Så är det absolut inte för då skulle ju i princip varenda avtal vara oskäligt.P pmd skrev:
I grunden är det så att om man vill vara ansluten till elnätet så får man solidariskt medverka till att elnätet kan drivas och utvecklas. Därför har elnätsinnehavaren ganska vittgående möjligheter att bygga elnät på andras mark. Detta regleras dels genom lag och dels genom partsövernskomna avtal. Där bland annat ersättningsnivåer beskrivs. Parter är bland anat Svensk energi, skogsägare och diverse konsumentorganisationer. Utan dess generella avtal och överenskommelser skulle vi ha ett sämre och dyrare elnät. Monopolet ger tyvärr en del sidoeffekter som inte gynnar konsumenterna. Främst en ohemul prisnivå.
Vilken lag ska jag titta i?J jas01 skrev:
Partsövernskomna avtal? Handlar det om svensk korporativism igen?J jas01 skrev:
Jaha, det gör det tydligen.J jas01 skrev:
Här är Eon nätägare och det är kanske 15 år sen dom grävde ner den gamla luftledningen och satte upp en stationsbyggnad istället för den högt surrande på stolpen.H Haagbard skrev:Hos mig bytte de för sju år sedan ut en transformator på stolpe mot en sådan "kiosk". Det blev iaf väldigt tyst och bra jämfört med den tidigare transformatorn......och då är jag ändå väldigt känslig för ljud.
Så ljudstörning existerar inte, sedan vill man väl troligtvis ändå inte ha den på sin villatomt, varken för 9 eller 90 tusen.
Här var det också snack om att dom ville flytta ner den (kanske ta en hörna av min mark) men det ville inte jag så den fick bli kvar på andra sidan grusvägen. Lite knöligare för servicekillarna men det är ju ingen hög gräsvall att klättra upp för 😉
Bonden som lät dom ta mark använder ändå inte hörnen, (den ligger på gränsen mellan två åkrar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara