Hej allihopa!

Vi bor i villa och har en ny granne sedan något år tillbaka.
Via meddelande från kommunen har vi erfarit att han vill riva sitt befintliga (gigantiska) garage och ersätta det med ett nytt. Ser OK ut på ritningarna, inga problem för oss alltså.

Markarbetena har börjat och plötsligt håller man på att lägga grus för en fundament till en annan byggnad. Även rör är dragna redan. Grusbädden är i ena hörnet på deras tomt direkt på tomtgränsen till oss och en annan granne.

För två dagar sedan kom de över med någon ungefärlig ritning på ett attefallshus och ville ha vårt medgivande. Min fru var hemma och sa att vi behöver tänka och prata med de andra berörda grannarna (de är bortresta).

Ber om input från forumet vad vi ska tänka på inför ett eventuellt medgivande.

Själv har jag kommit på:
- uppvärming med luftvärmepump? Buller?
- uthyrning, student som festar?

Förresten fortsätter arbetet idag...

Tack i förhand!
 
  • Gilla
Skinnolle
  • Laddar…
Generellt sett så är jag ganska "förlåtande" till vad grannar gör nära gränsen. Men den härt nya stugan, hur stor del av gränsen blir dte totalt nu som det blir vägg mot er, med garage och attefallshus? Jag skulle vara tveksam att gå med på att få vägg som staket på en övervägande del av gränsen.

Om den nu skall godkännas så skulle jag dels ställa krav på att det inte blir fönster på dsian mot er. Och att ev. värmepump måste sitta på sdian bort från er tomt. Alltså varken mot er eller rumt hörnet. Man skulle kunna överväga att kräva att även entren till stugan skall vara vänd från er tomt.

En annan fråga är taket. Jag skulle inte gå med på takfot eller annat som sticker ut inpå vår tomt. och hur skall vatten och snö tas om hand, från taket. Om det rasar ned snör ett par ggr per vinter så påverkar dte vad du kan ha för växter där.

Ett problem här är att "avtal" om fönster, placering av luftvärmepump osv. blir troligten inte bindande. Grannen kan säga ja, men sedan ändå ta upp ett fönster åt ert håll, eller sätta utedelen av luftvärmepump nära er gräns.

Och jag skulle inte heller gå med på att godkänna bygget baserat på slarviga skisser. Jag skulle vilja se en måttsatt ritning där framförallt fasad mot oss och takhöjd är tydligt måttsatt. Och även en placeringsritning ang. exakt var huset skall byggas. Och jag skulle vilja visualisera huset vid gränsen, stätt upp några plankor till nockhöjd vid stugans tänkta hörn, och titta hur det kommer att se ut-
 
  • Gilla
Roger Fundin och 35 till
  • Laddar…
Utöver det hempularen redan tagit upp så hade jag antagligen krävt att de placerar byggnaden så att de kan stå på sin sida för att underhålla/bygga den, alltså ca 0,5-1 meter in. Samt ev även krävt att de bygger den enligt lämpliga brandskyddskrav så att inte det sätter käpparna i hjulet för er om ni skulle vilja bygga nära deras byggnad. Men allt beror så klart på hur tomten ser ut, är det 30 meter från ert hus på en del ni knappt nyttjar hade jag nog inte brytt mig alls om några krav utan bara godkänt medan om det är i ett tätt villaområde så hade jag haft så många krav som bara möjligt (framfört på ett bra och konstruktiv sätt) för att inte försämra för mig själv i framtiden.
Viktigt att tänka på är även hur detta bygge kan påverka er om grannen säljer om 2 år och det flyttar in en bråkig granne.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Flera kloka tankar i inläggen ovan. För er del är det viktigt att ni får en god beskrivning av vad det gäller och inte typ skisser. Ett attefallshus kan ha stor eller liten påverkan beroende på hur det används och var det ligger i relation till er tomt. Det kan bli så att en del av er tomt blir sämre att utnyttja om attefallshuset till exempel har en uteplats direkt vid tomtgräns. Ett sådant hus kan användas för permanent boende som kan vara en lugn person ni knappt märker eller studenter med ständiga fester. Det kan också bli air bnb med kortuthyrning. Detta kan ni knappast påverka. Eventuella löften från er byggande granne har troligen inget juridiskt värde och kan försvinna helt om grannen säljer.

Om ni i praktiken får sämre nytta av en viss del av tomten påverkar det värdet på er fastighet när det en dag blir dags att sälja. Så fundera noga innan ni skriver på några papper.
 
  • Gilla
HildeQ och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare en sak som kan vara bra att göra redan nu är om ni har planer på att bygga något nära gränsen som kräver grannens medgivande så försök få deras medgivande samtidigt som ni ev skriver under deras. Lägger ni fram det på ett bra sätt så är chansen större att de går med på det som tack för att ni går med på deras. Men lita i så fall inte på deras ord att de kommer skriva under den dagen ni vill bygga utan se till att få ett skriftligt medgivande redan nu för det finns flertalet trådar här på forumet där grannar inte har hållit vad de lovat...
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Generellt, om en granne bygge nära tomtgräns går det väl att bygga en halv meter hög altan väldigt nära det grannen bygger.
Jag säger inte att det är något man ska förhandla om, men man kan väl tänka högt i en diskussion om var eventuellt hus ska placeras lämpligast.
/W
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
nikasp
K Kungsgärdet skrev:
Hej allihopa!

Vi bor i villa och har en ny granne sedan något år tillbaka.
Via meddelande från kommunen har vi erfarit att han vill riva sitt befintliga (gigantiska) garage och ersätta det med ett nytt. Ser OK ut på ritningarna, inga problem för oss alltså.

Markarbetena har börjat och plötsligt håller man på att lägga grus för en fundament till en annan byggnad. Även rör är dragna redan. Grusbädden är i ena hörnet på deras tomt direkt på tomtgränsen till oss och en annan granne.

För två dagar sedan kom de över med någon ungefärlig ritning på ett attefallshus och ville ha vårt medgivande. Min fru var hemma och sa att vi behöver tänka och prata med de andra berörda grannarna (de är bortresta).

Ber om input från forumet vad vi ska tänka på inför ett eventuellt medgivande.

Själv har jag kommit på:
- uppvärming med luftvärmepump? Buller?
- uthyrning, student som festar?

Förresten fortsätter arbetet idag...

Tack i förhand!
Stor ”tvek” på det sättet att jobba. Dvs börja bygga och först nu komma med nån skiss. Jag skulle dels inte vilja släppa någon så nära och ej heller riskera LLVP, fönster, terass eller annat åt mitt håll.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Jag har både positiv och negativ erfarenhet av byggnad i tomtgränsen:

- Förre ägare till mitt f.d. hus hade (lagligt) uppfört teglat garage med långsida mot granne. Granne satte på "sin" sida klättrande murgröna. Murgrönerevor tog sig in under taket i garaget och orsakade rejäla fuktskador. Jag lät lägga nytt tak (40 kvm), fick inte ta bort murgrönan som vid denna tidpunkt blivit mycket kraftig och ny skada uppstod. Konflikt i åtskilliga år - tills nya vettiga människor köpte grannhuset och murgrönan försvann.

- Granne till mitt nuvarande hem byggde attefallshus i tomtgräns till mitt satta förråd/carport. Vi har utmärkt kommunikation. Deras arkitekt fick rita om det platta taket efter mitt påpekande avs taklutning. Bägge byggnader i "sten". Grannen lät putsa om min ena sida och vi diskuterade färg. Jag fick mer användbar carport med två täckta sidor med utmärkt skydd för bil och elektrisk trehjuling. Dessutom slipper jag tung snöskottning vissa vintrar då grannens fastighet ligger högre och snön blåste ner på min uppfart. Win/win för bägge parter!
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla hjälpsamma svar!

Fassadritningen är faktiskt med mått. Höjden blir 3500mm, bredden mot oss 4000. Inget fönster alls mot oss, två små fönster mot andra grannen. Taket lutar bort från oss.
Nu har de ritat med sprayfärg och det ser ut att husväggen kommer ligga någon meter från tomtgränsen.
Snackade lite med grävmaskinisten idag och frågade om uppvärmingen. Det blir luftvärmepump. Ska se till att den inte blåser mot oss.
 
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Generellt, om en granne bygge nära tomtgräns går det väl att bygga en halv meter hög altan väldigt nära det grannen bygger.
Jag säger inte att det är något man ska förhandla om, men man kan väl tänka högt i en diskussion om var eventuellt hus ska placeras lämpligast.
/W
Du kan bygga en altan ända till tomtgräns, utan något tillstånd, så länge altanen är lägre än 1,2 m, så vida området inte har speciella regler.
 
  • Gilla
Eva Bernesjö
  • Laddar…
nikasp
K Kungsgärdet skrev:
Tack för alla hjälpsamma svar!

Fassadritningen är faktiskt med mått. Höjden blir 3500mm, bredden mot oss 4000. Inget fönster alls mot oss, två små fönster mot andra grannen. Taket lutar bort från oss.
Nu har de ritat med sprayfärg och det ser ut att husväggen kommer ligga någon meter från tomtgränsen.
Snackade lite med grävmaskinisten idag och frågade om uppvärmingen. Det blir luftvärmepump. Ska se till att den inte blåser mot oss.
De kommer ju såklart inte vilja ha den så ljudet stör de själva så försöka att den är helt åt annat håll. Kanske är relativt tyst nu men låter illa när den gått ett par år.
 
  • Gilla
HildeQ
  • Laddar…
Vill man bygga ett attefallshus bokstavligen på tomtgräns så har man inte tänkt igenom allt. Det måste finnas 10+ anledningar till det, här är några.
Vad händer om man inte kommer överens med sin granne?
Hur ska underhåll ske av den fasaden?
Grannen kanske vill odla nått i gränsen som kan skada fasaden?
Buller, åt båda håll (från granne och mot granne).
Jag skulle flyttat in huset minst två meter så man har lite marginal
 
  • Gilla
  • Haha
Blommankarin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S surfarn skrev:
Vill man bygga ett attefallshus bokstavligen på tomtgräns så har man inte tänkt igenom allt. Det måste finnas 10+ anledningar till det, här är några.
Vad händer om man inte kommer överens med sin granne?
Hur ska underhåll ske av den fasaden?
Grannen kanske vill odla nått i gränsen som kan skada fasaden?
Buller, åt båda håll (från granne och mot granne).
Jag skulle flyttat in huset minst två meter så man har lite marginal
Bygger man i tomtgräns är nog oftast orsaken att man har en liten tomt utan marginal
 
  • Gilla
Johan snickrar och 2 till
  • Laddar…
Bygga i i tomtgräns kan man ju få mysig innergårds-känsla på tomten, annars blir det ju miljonprogramsområde med huskroppar utslänga med lite gräs runtomkring... men är ju stor skillnad på om man har 400 kvm eller 4000 kvm tomt.

Man kan ju försöka hitta någon ömsesidigt användbart upplägg om man verkligen vill ha det i tomtgräns, kanske kan utgöra en del av en längre mur som avskiljer de två tomterna t.ex
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Det är rätt kasst att ha en 4,5 m remsa mot grannen om det är en yta man skulle vilja ha som användbar gräsmatta tex...

Kan ju vara användbart för att göra/förvara ved och annan bråte.
Då kanske det inte är lika bra med stort avstånd...🤷‍♂️
 
  • Gilla
EyjaJane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.