20 172 läst ·
125 svar
20k läst
125 svar
Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet
Vi gav lov åt nätbolaget att placera en station på vår fastighet.
Ersättningen är så anspråkslöst låg att på tomten skulle vi inte vilja ha något sådant.
Men till vår fastighet hör också ett litet område på några hundra kvm på "fel sida av vägen" och för oss är den delen impediment, för litet för att kunna använda till något vettigt ändamål, mer en belastning än tillgång. Så vi lät nätbolaget placera sin station där, så behöver vi inte längre vårda den delen. Win-win situation ur vår synvinkel.
Detta är på landet, tomten är närmare 1ha.
Så om den tänkta platsen i övrigt är obrukbar för er, så kör till. I annat fall skulle jag akta mig för att ge bort den för evigt mot en struntsumma.
Ersättningen är så anspråkslöst låg att på tomten skulle vi inte vilja ha något sådant.
Men till vår fastighet hör också ett litet område på några hundra kvm på "fel sida av vägen" och för oss är den delen impediment, för litet för att kunna använda till något vettigt ändamål, mer en belastning än tillgång. Så vi lät nätbolaget placera sin station där, så behöver vi inte längre vårda den delen. Win-win situation ur vår synvinkel.
Detta är på landet, tomten är närmare 1ha.
Så om den tänkta platsen i övrigt är obrukbar för er, så kör till. I annat fall skulle jag akta mig för att ge bort den för evigt mot en struntsumma.
Grannvägens vägförening äger mark och elbolaget ville sätta upp en nätstation där för ca 10 år sen. ”Javisst men villkoret är att ni gräver ner alla luftledningar i området”. Det knorrades ett tag hos elbolaget (stolparna var minsann inte uttjänta ännu) men sen dess har hela området mycket färre strömavbrott.K Kitboga skrev:
Så visst finns det förhandlingsutrymme.
Har i veckan gjort klart ett avtal med Vattenfall. Jag fick 9 000 för att upplåta mark för en sån där nätstation på en obebyggd tomt(lägda) I ett hörn.K Kitboga skrev:
Ja men Vattenfall bidrar ändå med överskott till stadskassan värre tycker jag att det är med e.on som är tyskägt och det inte är samma insyn på bonusar och löner.S SueCia skrev:Är vi glada att dom inte sprider pengar till höger och vänster??
Dolda enorma bonusprogram som knappast skulle vara OK i börsägda bolag, men på något vis är de OK i statligt ägda vattenfall.
[länk]
Samtidigit har Vattenfalls VD högst lön av alla statligt anställda VD:ar i Sverige, helt utan krav på prestation. Faktum är att hon knappt utför något arbete för dessa pengar.
Så nej, vi är väl inte jättenöjda med hur dom hushåller med pengarna vi betalar in ändå?![]()
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Blir det en sådan här låda? Kommer Vattenfall kräva yta runtomkring samt en väg för att ta sig dit för t ex service underhåll?K Kitboga skrev:
Du har säkert rätt. Själv har jag ingen aning, men gillar inte elistallationer med varningsskyltar om att man inte skall röra dem på min tomt.F fribygg skrev:
Men jag inser att jag inte har koll på läget och ett hyfsat ointresse att sätta mig in i hur farligt det är eller inte är. Så istället undviker jag att skaffa ett hus med en sån på tomten.
Svärföräldrarna har en liknande bara kanske 10 m utanför tomten. Den stör ingenting, men det är ett staket och lite natur emellan, så barnen är mindre benägna att gå dit. Vilket gör att jag känner mig lugn med det 🤷
Irrationellt? Kanske, men så är det för min del och gissningsvis för en hel del andra.
Det kommer bli trafik till "skåpet" både vid elfel i området och underhåll som gräsklippning/röjning mm.
Jag har ett skåp mitt emot min infart och det står servicebilar där lite då och då, för nått år sedan stod det 2-3bilar + en Ambulans där, erfaren elektriker fick tydligen en kyss.
Har aldrig hört ljud därifrån men mitt hus är väl ~150meter ifrån så...
Jag har ett skåp mitt emot min infart och det står servicebilar där lite då och då, för nått år sedan stod det 2-3bilar + en Ambulans där, erfaren elektriker fick tydligen en kyss.
Har aldrig hört ljud därifrån men mitt hus är väl ~150meter ifrån så...
Fins normalt inget som är strömförande att peta på utsidan av dessa transformatorkurar, det krävs nycklar för att öppna dörrar och allt som oftast kapslingar och täckplåtar invändigt som måste öppnas/skruvas bort innan man kan peta på något strömförande inne i kuren.
Inget som klättringstokiga och företagsamma barn kan ta sig igenom med någon lätthet.
Inget som klättringstokiga och företagsamma barn kan ta sig igenom med någon lätthet.
Den vi har vid oss låter ingentingK Kitboga skrev: