749 läst ·
6 svar
749 läst
6 svar
Vill bygga om carport till garage
Jag har ca 60 kvm dubbel carport med hårdgjord yta och singel ovanpå. Tanken är att till slut få ett dubbelgarage men tänkte ta det ett steg i taget och börja med plattan.
Den hårdgjorda ytan har jag tidigare gett mig på för att få ner rör till installation av el. Det är knappt 10 cm fint material innan man når makadam.
Frågan är om det räcker att ta bort det fina materialet och gjuta direkt på? Räcker det med 10cm tjock platta för normala bilar? I förlängningen blir det lättbetongväggar och llvp men knappast värme när jag inte är där. Eventuellt stöd värme för att hålla några plusgrader men vi bor i södra Sverige så det behövs sällan.
Den hårdgjorda ytan har jag tidigare gett mig på för att få ner rör till installation av el. Det är knappt 10 cm fint material innan man når makadam.
Frågan är om det räcker att ta bort det fina materialet och gjuta direkt på? Räcker det med 10cm tjock platta för normala bilar? I förlängningen blir det lättbetongväggar och llvp men knappast värme när jag inte är där. Eventuellt stöd värme för att hålla några plusgrader men vi bor i södra Sverige så det behövs sällan.
Underarbetet vågar jag inte svara på, men 10cm räcker till vanliga bilar. Mitt garage göt jag 10cm på isolerade skivor, och 20 cm tjock ytterkant (30 cm bred)Kristian Ask skrev:
Jag har ca 60 kvm dubbel carport med hårdgjord yta och singel ovanpå. Tanken är att till slut få ett dubbelgarage men tänkte ta det ett steg i taget och börja med plattan.
Det beror antagligen på hur bra betongkvalitet man gjuter med, och hur länge golvet ska hålla. Om man målar om golvet regelbundet så minskar man risken för att det ska sippra ner vatten i det. Vatten som kan ge upphov till skador när det fryser. Lite, lite i taget.F fribygg skrev:
Vi hade en carport vid vårt förra hus, som var byggd cirka 15 år innan vi flyttade in. När vi flyttade ut 12 år senare såg man tydliga frostskador på golvet där bilar hade gjort spår. Dubbdäck river lite i betong vilket underlättar för vatten att tränga in.
Det är förstås möjligt att det är billigare att måla om golvet regelbundet än att hålla frostfritt. Jag har inte räknat på det. Golvet i vår gamla carport var inte målat.
Hursomhelst så valde vi stampat grusgolv i garaget när vi byggde det till vårt nuvarande hus.
Inga funderingar på frostskador nödvändiga. 🙂
Klicka här för att svara