Får du ersättning så ska du vara glad. Ljud från en sådan är absolut minimal. Står du med örat intill så kanske det går att höra nått, men det är rätt jobbigt att stå så.
Vill ni inte ha er elanslutning så är det bara att säga upp abbonemangen, det är ett fritt land.

S Smarf skrev:
Får du ersättning så ska du vara glad. Ljud från en sådan är absolut minimal. Står du med örat intill så kanske det går att höra nått, men det är rätt jobbigt att stå så.
Vill ni inte ha er elanslutning så är det bara att säga upp abbonemangen, det är ett fritt land.
vad har ts elanslutning med saken att göra?

• Gilla
Kitboga
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad har ts elanslutning med saken att göra?
Finns där inga elanslutningar så är det inte behov av nätstation och då finns inte problemet med intrång.
Därmed lösning på problemet.

S Smarf skrev:
Finns där inga elanslutningar så är det inte behov av nätstation och då finns inte problemet med intrång.
Därmed lösning på problemet.
men ts har ju redan hus med el

M maria01 skrev:
Är det relevant om TS har el eller inte?

S Smarf skrev:
F fribygg skrev:

F fribygg skrev:
Är det ingen som vill ha el så har Vattenfall inget behov att göra åtgärder där! Det är ju självklart!

M maria01 skrev:
Var i TS text framgår det?

S Smarf skrev:
Är det ingen som vill ha el så har Vattenfall inget behov att göra åtgärder där! Det är ju självklart!
Vattenfall tjänar pengar på att investera i sina nät, ju fler miljoner de plöjer ner i nya kablar och transformatorer ju mer får de ta ut i avkastning

S Smarf skrev:
Hur vet du att transformatorn är avsedd för de boendes behov, det verkar ju inte ens vara Vattenfall som är nätägare såvitt jag förstår.

F fribygg skrev:
Hur vet du att transformatorn är avsedd för de boendes behov, det verkar ju inte ens vara Vattenfall som är nätägare såvitt jag förstår.
Vattenfall är nätägare och jag samt alla andra i området har el redan

Mikael_L
H HSP skrev:
Angående ljud så kommer du kommer inte att höra något från nätstationen om du inte står direkt bredvid.
Nja, nog hör jag surret från "min" lokala transformator även om jag står 10 meter från den.
(Nu ligger den inte nära tomten eller huset, men när en av de sista tomterna skulle säljas, som låg bredvid nätstationen, var jag där och lyssnade, och tänkte att det där vill jag inte bo granne med).

Men visst, det är inget starkt ljud, det räcker ju med att det blåser lite och skapar sådana ljud så dränks det ju några meter ifrån, och jag antar att ett enkelt plank eller att det är någon lite kulle eller liknande mellan så att man inte ser den så kommer även ljudet dämpas rejält, så det typ inte hörs.

Mikael_L
S Smarf skrev:
Jag tycker som många andra här, att TS @Kitboga egentligen ska neka till det hela. En villatomt i stockholmsområdet har alldeles för stort värde på sina kvm för att "skänka bort" till ett girigt elbolag.

Gå inte med på det innan ersättningen har nått flera hundratusen, men försök främst att få dem att placera trafokiosken någon annanstans.

• Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
Tomten kostade över 9m för ett par år sedan så ett par hundra K är nog inte värt med tanke på olägenhet och värdeminskning

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hos mig bytte de för sju år sedan ut en transformator på stolpe mot en sådan "kiosk". Det blev iaf väldigt tyst och bra jämfört med den tidigare transformatorn......och då är jag ändå väldigt känslig för ljud.
Så ljudstörning existerar inte, sedan vill man väl troligtvis ändå inte ha den på sin villatomt, varken för 9 eller 90 tusen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.