M Martin Lundmark skrev:
Hej GK100

Tack för respons

Först vill jag säga att, det som dåvarande Elforsk finansierade mig för, att starta forskning på switchbrus, det var inte något ”specialintresse” utan forskning gällande ett viktigt samhällsintresse

Idag är forskargruppen jag startade gällande switchbrus (i frekvensområdet för supraharmonics) världsledande på sitt område. Flera arbetar och forskar idag på ämnet runt om i värden. Ämnet dyker upp gällande det mesta av elkraftbaserad teknik idag.

Ett exempel; “A Comprehensive Review on Supraharmonics—The Next Big Power Quality Concern”
[länk]
Se även under ”References” till artikeln

Tyvärr saknas fortfarande produktnormer gällande switchbrus och det innebär att vi elanvändare i allt större grad behöver hantera den ständigt ökande störmängden från den teknik vi köper.

När det gäller anslutning av plastbelagd skärm på EKLK kabel så har jag antingen tillämpat att skala fram skärmen, skära skåror i den så att flikar bildas och sedan vika dessa bakåt så den icke plastade ytan kommer fram och lägga den under ett överfall (en metalliserad kabelklammer) mot ett metallunderlag.

Alternativt skala fram skärmen och vika in biledaren mellan skärmen och det metalliserad kabelklammret mot ett metallunderlag.

Jag vill åter påpeka att jag ställer inget krav på att man tillämpar funktionsjordning, som ett komplement till skyddsjordning. Funktionsjordning görs för att säkerställa att tekniken man installerar fungerar.
Man kan naturligtvis vänta tills bekymren kommer och då bygga om sin elinstallation.

Det jag gör är här, är att förklara varför det finns flera åsikter om anslutning av kablar och att det finns en dålig förståelse om behovet av funktionsjordning även i våra bostäder nu och framöver. Detta med tanke på den teknik vi installerar.

För industrin så har EMC-frågorna blivit en stor kostnadsfråga. Reidar Gustavsson försöker sprida kunskapen om det växande bekymret att vi saknar kunskap om EMC och att vi saknar produktnormer som begränsar ökningen av switchbruset.

“Industrial EMC – a practical approach” by Reidar Gustavsson”
[länk]

Om ni söker, så tror jag att boken kan finnas som fjärrlån på vissa bibliotek
[länk]
Hej!
Om man vill vara sån faller ditt utförande av aluskärmen på att det inte är något med dagens ögon "korrekt" sätt där normalt standardförskruvningar avsedda för ändamålet e.dyl ska användas så olika anvisningar mm följs av montörerna. Nu är det du beskriver givetvis teknisk rätt men knappast något man kan kräva utfört så i entreprenader eller framförallt i ett hem.

Och hur ställer du dig till de andra mycket vanliga kabeltyperna jag nämnde dvs helt oskärmade.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hej!
Om man vill vara sån faller ditt utförande av aluskärmen på att det inte är något med dagens ögon "korrekt" sätt där normalt standardförskruvningar avsedda för ändamålet e.dyl ska användas så olika anvisningar mm följs av montörerna. Nu är det du beskriver givetvis teknisk rätt men knappast något man kan kräva utfört så i entreprenader eller framförallt i ett hem.

Och hur ställer du dig till de andra mycket vanliga kabeltyperna jag nämnde dvs helt oskärmade.
Hej GK100

Jag talar framåtblickande, i det jag skriver om kabeln.

Tyvärr så kan det bli så att när det gäller anslutning i våra hem av den switchade elkraftteknik som finns i t.ex. värmepumpar, elbilsladdare solceller/batterilagring etc. måste använda en skärmad kabel ansluten på ett EMC-mässigt korrekt sätt i de fall det nu inte redan görs.

Det jag lärt mig under årens lopp kan jag nu tillämpa, hos mig själv, men försöker även hjälpa andra

Senaste tiden har jag hjälpt till i ett antal projekt, bland annat gällande sjukvården och deras störkänsliga ultraljud, EKG, EEG etc. samt teatrar, ljudstudios, men även privatpersoner vars teknik (t.ex. high end ljudanläggningar) bland annat störs av switchad kraftelektronik.

I denna tråd har jag förklarat varför man får olika svar när man frågar hur man ansluter en kabelskärm. Skall man göra det i en ände, i båda ändarna eller i ingen ände?

Men jag tror inte att det är lämpligt at i denna tråd svara på; ” Och hur ställer du dig till de andra mycket vanliga kabeltyperna jag nämnde dvs helt oskärmade.”

Det får bli i en annan tråd.

Biledaren jordar skärmen. Skadar man en kabel och träffar en fas så löser säkringen med anledning av skärmjordningen. Kopplas mot jord i dosa tex. Använd isoleringsslang till biledarna.

GK100 GK100 skrev:
Det kan inte vara så att du svarar som du har förtånd till?
Man kan väl säga att fas neutral och skyddsjord har alla, som har ett litet hum om el, vetskap om hur det ska kopplas. Vad gäller Biledaren är det lite si och så. Och har den ingen självklar funktion, kan man heller inte räkna med att alla ska ha förstånd till Biledaren vara eller icke vara

GK100 GK100 skrev:
Hej!

Hej GK100

Så det inte missförstås, så att man tror att all den EKLK kabel som sålts, har plastisolering utanpå skärmen.

BJURHAGEN EKLK ej plastbelagd skärm.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempelvis den BJURHAGEN EKLK som tidigare fans att köpa, den kabeln har inte plastisolering utanpå skärmen.

Jag kontrollerade för säkerhets skull idag att den kabel som ligger i garaget har ledningsförmåga på utsidan av skärmen

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej GK100

Så det inte missförstås, så att man tror att all den EKLK kabel som sålts, har plastisolering utanpå skärmen.

[bild]

Exempelvis den BJURHAGEN EKLK som tidigare fans att köpa, den kabeln har inte plastisolering utanpå skärmen.

Jag kontrollerade för säkerhets skull idag att den kabel som ligger i garaget har ledningsförmåga på utsidan av skärmen
Det blir lätt udda om vi ska både blicka framåt och beskriva historiska tillverkare som inte längre finns och kabeltyper som på samma sätt inte är konstruerade så längre. VI får sikta på tex EXLQ, EQLQ för att lite hamna i nutid. Vissa tillverkare har typer kallade Easy osv där finns ingen normal utfyllnad mellan ledarna och liknar mest ett rör med plast och plastbelagd aluskärm med ledare och biledare löst i. Där blir det än mer utmanande att vettigt få till bra runtomslutande skärmanslutning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det blir lätt udda om vi ska både blicka framåt och beskriva historiska tillverkare som inte längre finns och kabeltyper som på samma sätt inte är konstruerade så längre. VI får sikta på tex EXLQ, EQLQ för att lite hamna i nutid. Vissa tillverkare har typer kallade Easy osv där finns ingen normal utfyllnad mellan ledarna och liknar mest ett rör med plast och plastbelagd aluskärm med ledare och biledare löst i. Där blir det än mer utmanande att vettigt få till bra runtomslutande skärmanslutning.
GK100

Sedan vi gick in i Europa med fri handel så vet vi inte med säkerhet vilka tillverkare som levererar EKLK till byggen och till olika inköpsställen för Sverige och hur dessa är specificerade.

Jag konstaterar bara att de EKLK kablar jag mött och använt har olika specifikationer och att det får vi naturligtvis anpassa oss till.

Men vi kan, till exempel, inte fastslå att alla EKLK kablar har isolerade skärmar.

M Martin Lundmark skrev:
Men vi kan, till exempel, inte fastslå att alla EKLK kablar har isolerade skärmar.
Vid en kontroll finner vi nog att absoluta majoriteten är isolerade mot mantelsidan men oavsett går det ju då med din metod där änden snittas och delarna viks bakåt med ev omlindad biledare att ansluta mot skärmklämmor. Jag tror vi får stanna där i denna delen och konstatera att med lite slöjd kan man ansluta även den kabeltypen lågimpedivt i ändpunkterna om man vill och behöver.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.