Hej!

Håller på med en liten rumsrenovering hemma och har precis rivit ut en platsbyggd säng, under vilken man förmodligen i samband med byggandet av sängen också har lagt ett laminatgolv. Rummets golv i fråga är nu till hälften laminatgolv och textilmatta, och tanken är att lägga ett nytt golv i hela rummet.

Jag upptäckte när jag tog bort listen där de två golven möts att det går en elkabel tvärs över. Så min undran är hur man bäst går till väga för att lösa detta? Vill helst inte dölja kabeln med en ny list utan vill ha ett jämnt golv i hela rummet. Måste man typ fräsa ett spår i undergolvet att lägga kabeln i? Eller räcker det med att lägga någon form av underlagsfoam?

Hjälp snälla! 😅

• IMG_2262.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2261.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2259.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2263.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2260.jpeg
    Skapa konto
Ett jämnt och stabilt underlag är vad som krävs. Troligen finns det under matta och laminat i detta fallet.

mikfry mikfry skrev:
Jag upptäckte när jag tog bort listen där de två golven möts att det går en elkabel tvärs över. Så min undran är hur man bäst går till väga för att lösa detta? Vill helst inte dölja kabeln med en ny list utan vill ha ett jämnt golv i hela rummet. Måste man typ fräsa ett spår i undergolvet att lägga kabeln i? Eller räcker det med att lägga någon form av underlagsfoam?
Vad är det för elkabel? Används den? Kan den flyttas?
Oavsett är det ingen bra idé att lägga den annat än i ett rör om den skall byggas in.

Vilken typ av golv skall ni lägga in? Kan påverka svaren...

• Gilla
Christer g Carlsson
  • Laddar…
Frågan är 2-delad:

Gällande golvet skulle jag försöka ta mig ner till botten så man får en plan yta. Man vill inte ha för många lager då det är risk för svåråtgärdade knarr och ojämnheter. Textilmatta är inte ett alternativ till underlag.

Kabeln skulle jag försöka dra om, det är ingen bra idé att ha den i golvet utan försök hitta en bättre väg.

O O skrev:
Oavsett är det ingen bra idé att lägga den annat än i ett rör om den skall byggas in.

Det ser ut som kulo och den får inte läggas i rör. Dra om kabeln är mitt förslag.

O O skrev:

Ja, den används. Den går från uttaget på första bilden in i väggen på andra sidan rummet, som jag antar kanske är kopplat till uttaget där och ett lamputtag ovanför denna.

Vad gäller golvet så har jag bara tänkt lägga något klickparkett.

• IMG_2280.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2279.jpeg
    Skapa konto
Under laminatgolvet så ligger en plastmatta och under denna någon form av spånskiva, så det är en tydlig nivåskillnad mellan det och golvet under textilmattan. Jag förstår att underlaget behöver vara jämnt och stablit så min spontana tanke var ju att lägga dit en annan spånskiva i den hälften av rummet som är kvar och göra ett spår i denna för kabeln att ligga i, men det är kanske inte tillåtet att göra så då? Är det i sådant fall pga brandrisk?

• IMG_2281.jpeg
    Skapa konto
Känns inte som om kabeln är värd denna uppmärksamhet, ta bort den, jämna av golvet och lägg nytt.....klart.

Dessutom får man inte gömma en sådan kabel på det viset....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.