Jag köpte en Gardena Sileno Free förra sommaren, och vi installerade den utan problem.

Tyvärr tappade den kontakten med fjärrkontrollen under gränsdragningen och det tog lång tid att bli klar med gränsen. Vi kunde få vänta mer än tio minuter innan fjärrkontrollen började fungera. Därför drog vi gränsen provisoriskt med avsikt att ändra den senare. Tio no-go-zoner lyckades jag också skapa, men sedan gick det inte alls att få upp fjärrkontrollen i appen. Så är det fortfarande när jag nu försöker göra om gränsen. Gränsfunktionen på kartan hjälper inte - där ser jag ju inte hur omgivningen ser ut.

Trots att Trim-to-Edge-funktionen är aktiverad lämnar den på flera ställen nästan en meter oklippt!

På en del av ytan tar den nu ingen hänsyn till gränsen för en no-go-zon och klippytan där intill. I stället försöker den gå och klippa rakt över planteringar med dyrbara växter. Den var t ex nära att döda en stor svavelpion, värd ca 1000 kr, en stor Trillium mm. Jag har fått sätta upp kanter runt rabatten, men roboten försöker forcera dem. Gräsmattan intill är inte en klippyta påstår den. På kartan syns markeringarna för no go-zonen.

Trädgården växer igen eftersom jag måste ha roboten parkerad när jag inte kan bevaka den.

Nu har no-go-zonen för växthuset på något magiskt sätt flyttats, så roboten dundrar rakt emot växthuset och demolerar rabatten intill. Gräsmattan bakom är ingen klippyta, säger den.

Så har jag det nu. Ännu en stor Trillium och en Thalictrum ´Delavayii´ blev nästan dödade i dag.

Supporten svarar med ovidkommande råd. Suck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.