M Martin Lundmark skrev:
Hej
Genom att använda metalliseringen i datagolvet som ett utbrett jordplan...
Precis. Men det spännande i den kråksången är att det hade fungerat (nästan, ja tom i stort sett) lika bra utan skärm. Dvs skärmning i sig är starkt beroende på miljön.

Om man drar skärmad kabel på väl jordad kabeltråg/ränna så får man nämligen god koppling vid höga frekvenser pga kapacitiv koppling. (Men dålig effekt vid lägre frekvenser, där det, av dig ofta omnämnda, switchbruset ligger).

Så det var inte skärmningen i sig som var huvudrätten här. Den var snarare grädden på moset.

De allra flesta installationer har dock inte sådan god parallell jordning eller jordplan att tillgå. Där är nyttan mycket tveksam.

Och som sagt, vad gäller EKLK så är det hela mest av akademisk karaktär.

Redigerat:
  • Gilla
Johannesbook och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Men det spännande i den kråksången är att det hade fungerat (nästan, ja tom i stort sett) lika bra utan skärm. Dvs skärmning i sig är starkt beroende på miljön.

Om man drar skärmad kabel på väl jordad kabeltråg/ränna så får man nämligen god koppling vid höga frekvenser pga kapacitiv koppling. (Men dålig effekt vid lägre frekvenser, där det, av dig ofta omnämnda, switchbruset ligger).

Så det var inte skärmningen i sig som var huvudrätten här. Den var snarare grädden på moset.

De allra flesta installationer har dock inte sådan god parallell jordning eller jordplan att tillgå. Där är nyttan mycket tveksam.

Och som sagt, vad gäller EKLK så är det hela mest av akademisk karaktär.
Hej
Nu talar jag även om att begränsa radiostyrningar och gav ett kort exempel från luftfartsverket

Jag talar inte om hur bra eller dåligt själva datanätet fungerar

Många,även privatpersoner, är idag intresserade av att radiobanden skall fungera därför så har vi föreskrifter om EMC som många nonchalerar eller har dålig kunskap om

Härom året hade därför Elsäkerhetsverket i sitt regleringsbrevev från regeringen ett speciellt uppdrag att se hur vi kan öka förståelsesen för EMC frågor

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har praktiskt prövat och konstaterat att det fungerar

Har du i dina praktiska prov konstaterat att det inte stämmer?
Om du beskriver vad du provat och vad du var ute efter kan vi gå vidare. Jag har både provat, stått vid sidan och betraktat, själv fått föreslå lösningar på uppstådda problem osv så det fimns att ta av. Vad jag normalt ofta vänder mig lite mot är att en del klänger sig fast vid rex pliktskyldiga texter som vi sett några exempel på här. Utan lite insikt i hur det fungerar och i olika miljöer och sammanhang ger det inte så mycket ofta tvärtom. Och som sagt i EKLK fallet TS frågade om är en förstärkning av PE den självklara första tanken att agera efter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du beskriver vad du provat och vad du var ute efter kan vi gå vidare. Jag har både provat, stått vid sidan och betraktat, själv fått föreslå lösningar på uppstådda problem osv så det fimns att ta av. Vad jag normalt ofta vänder mig lite mot är att en del klänger sig fast vid rex pliktskyldiga texter som vi sett några exempel på här. Utan lite insikt i hur det fungerar och i olika miljöer och sammanhang ger det inte så mycket ofta tvärtom. Och som sagt i EKLK fallet TS frågade om är en förstärkning av PE den självklara första tanken att agera efter.
Hej

EMC och hur vi hanterar den frågeställningen är en viktigt fråga för att sanhällets teknik skall fungera framöver

Jag har ända sedan tiden på ABB corporate research under 1980 talet haft frågeställningar om elkvalite och EMC

Det jag arbetat med ingår till en del i den forskning jag bedrivit gällande elkvalite och EMC och de artiklar och den avhandling jag skrivit

Det jag skrev bl.a. utifrån från erfarenheten på ABB
“Increased pollution in the protective earth”
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1011266&dswid=1400

Lic; “High-frequency noise in power grids, neutral and protective earth”
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:999810&dswid=-2030

Phd; “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics”
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:999206&dswid=-2742
Du kan även köpa boken som Reidar Gustavsson skrivit om störningsprroblematiken på industrin

Den bok som Reidar Gustavsson skrivit om störningsutbredning på industrin

“Industrial EMC – a practical approach” by Reidar Gustavsson”
https://www.neo-messtechnik.com/en/industrial-emc-a-practical-approach-by-reidar-gustavsson

Det handlar starkt förenklat att den nya switchtekniken skapar störningar både i elnätet och i luften

Bland annat i kapitel 4 sid 33 i “The zone concept: design of low-voltage installations considering the spread of high frequency harmonics” så handlar det om störningsbegränsning i datavåningen

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Nu talar jag även om att begränsa radiostyrningar och gav ett kort exempel från luftfartsverket
Du menar alltså att vanligt ethernet skulle kunna ge upphov till radiostörning? Som luftfartsverket skulle vara intresserade av?

Hur då?

Ja, det är ett problem om man är ett flygplan (ethernet inom flyget är en helt annan spec, som dessutom kräver skärmning), eller möjligtvis precis i ett flygledartorn nära mottagare, men annars så drunknar du helt i bruset på bara tio meter eller så.

Det bästa någon lyckas att skicka signaler när man försökt att modulera är enstaka meter. Det säger något om storleksordningarna.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Du menar alltså att vanligt ethernet skulle kunna ge upphov till radiostörning? Som luftfartsverket skulle vara intresserade av?

Hur då?

Ja, det är ett problem om man är ett flygplan (ethernet inom flyget är en helt annan spec, som dessutom kräver skärmning), eller möjligtvis precis i ett flygledartorn nära mottagare, men annars så drunknar du helt i bruset på bara tio meter eller så.

Det bästa någon lyckas att skicka signaler när man försökt att modulera är enstaka meter. Det säger något om storleksordningarna.
Hej
Det jag skrev om var de bekymmer med radiokomunikationen från marken till trafikflygplanen som luftfartsverket hade på Arlanda flygplats för ca 20 år sedan

De var inte intresserade att ha denna störning av radiotrafiken

Vi konstaterade att dåtidens oskärmade datanät som fanns i stor mängd runt flygplatsen gav en brusmatta som rimligen störde på de frekvenser som användes

Störningarna varierade bl.a med väderförhållanden.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Vi konstaterade att dåtidens oskärmade datanät som fanns i stor mängd runt flygplatsen rimligen störde på de frekvenser som användes
Vilka då? Datanäten alltså? Vilken typ?

Och det är som sagt sant att man kan tänka sig en störning i direkt anslutning till mottagande utrustning, men att ethernet bara tio meter bort skulle göra det faller på brist på signalstyrka. Även om det finns många klockr som ligger farligt nära 125MHz i ethernet, så har sändarna helt enkelt inte effekten nog att kunna generera en signal med någon räckvidd. (Se exv. tidigare referens.)

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vilka då? Datanäten alltså? Vilken typ?

Och det är som sagt sant att man kan tänka sig en störning i direkt anslutning till mottagande utrustning, men att ethernet bara tio meter bort skulle göra det faller på brist på signalstyrka. Även om det finns många klockr som ligger farligt nära 125MHz i ethernet, så har sändarna helt enkelt inte effekten nog att kunna generera en signal med någon räckvidd. (Se exv. tidigare referens.)
Hej
De kontaktade mig och bad om en dialog gällande sina speciella bekymmer med kommunikationen

Det är ju känt att "man made noise" har ökat och stört radiobanden i ökad omfattning allt sedan neonskyltarna lanserades

Idag har man bl.a. bekymmer med solceller på villor som stör radiobanden
"Solceller kan vara problematiska för försvaret"
https://www.sverigesradio.se/artikel/solceller-kan-vara-problematiska-for-forsvaret

Det kommer hela tiden ny teknik som tillsammans har gjort att radiobanden är kraftigt störda av en brusmatta

”Stoppa störningar”
https://www.electronic.se/2021/12/14/stoppa-storningar-b-1/

Tyvärr har många idag en dålig förståelse för EMC och de störningar som idag ökar Därför ville Elsäkerhetsverket lyfta den frågan häromåret. Jag vet inte hur bra de lyckades.

Om du kontaktar radioamatörer och de som sysslar med DX-ing så kan de berätta om radiobanden och störningar

Redigerat:
Ni har märkt att ni saboterat tråden genom er utsvävning, eller hur?

• Gilla
  • Arg
Svampe och 5 till
  • Laddar…
A
J Jonas928 skrev:
Det blev mycket o många åsikter om detta. Orsaken att jag frågade är att på Bauhaus finns 5g1,5 med och utan denna tråd.
Vilken skulle jag köpa för en spis på landet.
Jag köpte den utan skärm.
Dess användningsområden framgår av instruktionerna för kabeln. En kabel som eqrq och eqlq/exlq är betydligt bättre att klamra med än den vanliga exq utan aluminiummantel som är sladdrig och direkt olämplig för det.

• Gilla
Götesjö och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
De kontaktade mig och bad om en dialog gällande sina speciella bekymmer med kommunikationen
Och? Utan detaljer så är ditt påstående helt meningslöst.
M Martin Lundmark skrev:
Det är ju känt att "man made noise" har ökat och stört radiobanden i ökad omfattning allt sedan neonskyltarna lanserades
Öh va? Vad har neonskyltar med sina matningar i kilovoltklassen med det här vi talar om att göra??
M Martin Lundmark skrev:
Idag har man bl.a. bekymmer med solceller på villor som stör radiobanden
"Solceller kan vara problematiska för försvaret"
[länk]
Ja. Att det inte krävs mycket för att störa ut mycket känsliga spionmottagare för FRA är ju inte direkt konstigt. På samma sätt så är det moderna samhället, även när alla uppfyller EMC-normerna, ett stort problem för radioastronomin.

Men det är ju inte det vi talar om heller.

Vi kommer aldrig att få ett så tyst modernt samhälle att radioastronomerna och FRA blir nöjda. Kommer inte att hända. Det skulle få alldeles oerhört stora konsekvenser.
M Martin Lundmark skrev:
Det kommer hela tiden ny teknik som tillsammans har gjort att radiobanden är kraftigt störda av en brusmatta
Också sant, men knappast ett av de problemen som diskuteras här, och rakt inte något som har med skärmningen i en EKLK att göra.
M Martin Lundmark skrev:
Tyvärr har många idag en dålig förståelse för EMC och de störningar som idag ökar Därför ville Elsäkerhetsverket lyfta den frågan häromåret. Jag vet inte hur bra de lyckades.
Så varför tar du inte bladet från munnen och svarar på mina frågor då?
M Martin Lundmark skrev:
Om du kontaktar radioamatörer och de som sysslar med DX-ing så kan de berätta om radiobanden och störningar
Står reda i nästan daglig kontakt med dem, och det har blivit värre, framförallt på HF-bandet, men å andra sidan så är det inte lika populärt idag, och modern teknik har blivit så billig att den minskat kostnaderna avsevärt vilket är ett fall framåt. Så det är ömsom vin, ömsom vatten, där med.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Ni har märkt att ni saboterat tråden genom er utsvävning, eller hur?
Nej inte alls. Hurså?

Nej inte alls. Hurså?
Eftersom det är svårt att i skrift se om du är allvarlig eller inte så svarar jag på frågan: Tror du att du svarar på TS fråga på ett sätt som denne förstår, om du läser frågan igen? Jag tror nämligen att du och din kombattant är långt utanför vad TS (och de flesta andra) är intresserade av. Skapa en egen tråd för fortsättningen kanske?

• Gilla
Kapabel
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Eftersom det är svårt att i skrift se om du är allvarlig eller inte så svarar jag på frågan: Tror du att du svarar på TS fråga på ett sätt som denne förstår, om du läser frågan igen? Jag tror nämligen att du och din kombattant är långt utanför vad TS (och de flesta andra) är intresserade av. Skapa en egen tråd för fortsättningen kanske?
Jag försöker att undvika att "tro" saker om hur de som frågar förstår svaret. Jag räknar kallt med att de har mål i munnen och frågar om de inte förstår, och fortsatt är intresserade. Något som TS inte verkar vara, men det är också vanligt. Men du kanske vet mer om TS mentala fakulteter än du säger?

Om du inte är intresserad längre så kanske jag kan få föreslå att du inte läser mer?

För en gång skull så har ju den här tråden inte spårat ut så värst eftersom de finns de som hävdar att skärmningen i en EKLK är till av just EMC-skäl, så då är det relevant att diskutera just EMC.

Jag tillför fö inte dessa. Som tror att skärmen i en EKLK gör varken till eller från i praktiken när det gäller EMC vill säga.

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag försöker att undvika att "tro" saker om hur de som frågar förstår frågan. Jag räknar kallt med att de har mål i munnen och frågar om de inte förstår, och fortsatt är intresserade. Något som TS inte verkar vara, men det är också vanligt. Men du kanske vet mer om TS mentala fakulteter än du säger?

Om du inte är intresserad längre så kanske jag kan få föreslå att du inte läser mer?

För en gång skull så har ju den här tråden inte spårat ut så värst eftersom de finns de som hävdar att skärmningen i en EKLK är till av just EMC-skäl, så då är det relevant att diskutera just EMC.

Jag tillför fö inte dessa. Som tror att skärmen i en EKLK gör varken till eller från i praktiken när det gäller EMC vill säga.
Ok, då säger vi så!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.