Läs inte allt så bokstavligt, trots att det är en juridisk trådfråga.
Vi som hanterar det i skogarna och i praktiken har inga problem.
Det som sedan berättas om i media och leder till juridiska tolkningar är så få händelser att vi hamnar under procentnivå.

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
P
Det är ju inget jättekonstigt ..

Det är ju lite enklare att tänka sig om det skulle det vara åkermark som legat oanvända så det växer lite sly på dom och det kanske blivit nån stig men plöjer man åkern och odlar på den igen så är det åter en åker som det växer grödor på som man inte får vara och promenera osv enligt allemansrätten

Det blir lite snabbare överskådligt om man tänker åker istället för skog men i skogen så skapas och försvinner stigar också efter behov och omgivning.. och stigar uppstår och vissa försvinner när ingen går där längre

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så man kan mao bita den hand som föder en tills det blöder om man är domare. Handen kan inte göra något åt det.
I en ideal värld skulle du ha rätt, men tänk också på att det krävs en ideal värld för att få kommunismen att fungera. Så det du säger är bara uttryck för en dröm.

Anställda på domstolarna är antagligen i hög grad inriktade på att göra karriär. Den som vill göra karriär lär inte bita den hand son föder en. Så domaren som ändå biter riskerar att få tillbringa resten av sin tid som domare i någon betydelselös håla. Det blir aldrig Högsta Domstolen eller vart nu domare vill nå.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vad du närmast far efter är en återgång till det gamla Storbritannien där bara adeln (som var oberoende rik, och därför inte behövde få lön från någon) kunde sitta som domare. Det är inte ett system vi vill ha.
De var knappast oberoende de heller. Tror du verkligen en adelsman hade varit oberoende om Henrik VIII stod i ena ringhörnan. Då gällde det nog att döma 'rätt' om man ville ha huvudet kvar. De var antagligen betydligt mer beroende än vad nutida domare är.

Jag har inget annat förslag om hur det skulle fungera. Det enda jag reagerar mot är när folk påstår att t.ex. domstolar och SVT är oberoende. Det kallar jag ren propaganda. Ungefär lika sant som Bagdad Bobs påståenden.

• Gilla
Hasse2188
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Det enda jag reagerar mot är när folk påstår att t.ex. domstolar och SVT är oberoende. Det kallar jag ren propaganda. Ungefär lika sant som Bagdad Bobs påståenden.
Nej, det är ganska stor skillnad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det är ganska stor skillnad.
Att påstå att domstolarna och SVT är oberoende är alltid osanning.
Bagdad Bob sa säkert något som var sant någon gång.

Var det den skillnaden du såg?

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P
I verkligheten är oberoende är inte en binär egenskap. Det är en skala.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
I verkligheten är oberoende är inte en binär egenskap. Det är en skala.
Du men att SVTs oberoende, betyder att de inte är 100% beroende?

P
Intet Intet skrev:
Du men att SVTs oberoende, betyder att de inte är 100% beroende?
Naturligtvis inte. Ingen är helt oberoende av andra.

A AndersS skrev:
Vi använder befintliga stigar/körvägar för skötsel och när vi befinner oss i skogen, de har funnits där i över hundra år, vissa 200-300 år. Inte planterar man igen, det är otroligt dumt.
Speciellt nu när det blir mera av blandskog.
Så här har vi som synes olika synsätt.
Du har exakt noll kunskap om att just den stigen passar markägaren för skötsel av han skog.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är bland det dummaste man kan göra, man behöver stigar/körvägar för skötsel.
Då har du uppenbarligen inte hört mycket!

• Haha
AndersS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har inget annat förslag om hur det skulle fungera. Det enda jag reagerar mot är när folk påstår att t.ex. domstolar och SVT är oberoende. Det kallar jag ren propaganda. Ungefär lika sant som Bagdad Bobs påståenden.
Ja, om du likställer dessa uttalanden då är ju vidare diskussion helt meningslös... Jag sår inte på hälleberget. Det är änna ingen mening...

Men det är lugnt. Byggahus har en ignorera-lista av en anledning... ;)

Du får gärna sista ordet. Jag slipper se det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.