A AndersS skrev:
Vi använder befintliga stigar/körvägar för skötsel och när vi befinner oss i skogen, de har funnits där i över hundra år, vissa 200-300 år. Inte planterar man igen, det är otroligt dumt.
Speciellt nu när det blir mera av blandskog.
Så här har vi som synes olika synsätt.
Och man har ju skog av lite olika orsaker, jag har skog av ekonomiska orsaker och låter därför ekonomin styra. Friluftslivet är hjärtligt välkomna så länge dom sköter sig, vilket dom nästan alltid gör. Men det skulle aldrig falla mig in att anpassa skogsbruket för friluftslivets skull.

• Gilla
Hasse2188 och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår väl båda sidor skulle jag vilja säga…

En gammal byaväg eller stig över mina ägor som funnits i ett par hundra år skulle jag definitivt nte spärra av, annat än att det buskördes / kördes sönder med cross / ATV.

Gå och cykla kan folk göra bäst de vill, även köra bil i begränsad omfattning - OM - vägen är lämplig för det och de inte sabbar någonting.

Om jag däremot anlägger en ny skogsbilväg till en avverkning eller dylikt kan jag mkt väl sätta upp en bom eller ett hinder man kan passera till fots (som minimerar biltrafik).

Kommunikation gott folk!!!

🙂

Redigerat:
  • Gilla
Hasse2188
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Eller bruns- eller sly-röjning...
I det aktuella fallet skulle ju skogsägaren kunna avverka, hägna in och plantera (eller släppa upp det som kommer naturligt) och på det viset slippa många av de människor som tydligen använder skogen, insekter, fåglar och djur skulle sannolikt trivas bättre i en sån oskött ungskog än i dagens skog och väljer man plantering har man ju all rätt att hänga in.
E elmont skrev:
Men det skulle aldrig falla mig in att anpassa skogsbruket för friluftslivets skull.
Det skulle jag däremot kunna tänka mig i min skog om jag fick vettigt betalt..

M martinradbo skrev:
Ja nu var ju inte det frågan ;-)
Dels vill vi även cykla där, å dels kommer folk sluta använda stigen helt om skiten ligger kvar länge (vilket är vad släktningen hoppas på).

Å i mörkret kommer det kunna vara rent farligt att försöka passera.
Hur är det, ingår verkligen terrängcykling i allemansrätten? Man får cykla på enskilda vägar som inte går över tomtmark även om fordonstrafik är förbjuden, men skogsstigar, tveksamt.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P
M martin.sveg skrev:
Min erfarenhet är också att man vid skogsavverkningar håller stigar öppna, passerar dem enbart vinkelrätt och undviker att lägga timmer eller grot på stigen.
Det är inte riktigt min erfarenhet. Det tycks variera en del. Ibland brukar skogsmaskinerna använda befintliga stigar och det blir de ju inte bättre av.
M martin.sveg skrev:
Ofta markeras sidorna av gamla stigar ut innan avverkningen så att skördaren och skotaren ser vart stigen går.
Det har jag bara sett en gång, och jag tror att just den stigen har någon slags kulturminnesmärkning.

P
F FGLIN skrev:
Hur är det, ingår verkligen terrängcykling i allemansrätten? Man får cykla på enskilda vägar som inte går över tomtmark även om fordonstrafik är förbjuden, men skogsstigar, tveksamt.
Det är fritt fram att cykla gå och rida även rakt ut i terrängen så länge dom vanliga inte störa inte förstöra inte orsaka olägenhet uppfylles.. och det är såklart väldigt väldigt ovanligt eller krävs rätt stora tydliga skador och bra bevisläge för att kunna dömmas för nåt.. är väl hästen som har störst chans att lyckas göra skador som syns och blir mer permanenta på olämpliga ställen.

Att hitta så stora skador efter cykel att nån kan dömmas för skadegörelse eller åverkan är väldigt väldigt sällsynt för att undvika att använda ordet omöjligt en teoretiskt risk finns väl men den är rätt liten

Men det finns ingen generell lag eller regel emot cykla gå rida i skog och mark inte ens rakt ut i terrängen så altså är det ok så länge inte nån kan bevisa att man skadat markägarens mark så det håller i en rättssal om man vänder på det ..

Halkar vi istället över på elcykel så har några syltryggar på naturvårdsverket hittat på en egen tolkning som ingen hitintills bevisat i en rättssal.. att dom kallar elcykel för motorfordon i deras egen tolkning men det är transportstyrelsen som avgör i svensk lag vad som är en cykel och inte.. och det har än så länge inte funkat i nåt rättsfall så elcykeln är väldigt svår i dagsläget då den också enligt trafikverket är en cykel och cykel är upptaget som undantag från terrängkörningslagen som bara gäller för motorfordon

Att på olika vis försöka stänga av vägar och stigar från det som ingår i allemansrätten är minst sagt ofta på fel sida av lagen.. Du får inte aktivt hindra nån att cykla gå rida på stigar hur som helst för att man äger marken så att likt i den här tråden slänga ut vedbitar och demonstrativt lägga dessa på stigen är inte rätt och inte en rättighet som markägare lika lite som att jag inte får ta dessa ved pinnar..
Att tro att omgivningen då ska vara 110 % laglig när man själv är ute på dåligheter är en rätt puckad fantasi i ett lite större perspektiv

läger du ut ett olovligt hinder för att hindra nåt som är lagligt men tror folk ska vara så handlingsförlamade så man inte råkar peta till dessa eller kanske rent av "råkar krocka" med dessa så dom flyger undan så är det ju en ren "olycka" precis som när markägare eller nån annan som i den här tråden råkar "tappa" dessa pinnar mitt på stigen..
Att det rent teoretiskt skulle kunna dras till att man inte får flytta på andras saker men för att dömmas för egenmäktigt förfarande som väl är närmast till hands så krävs att man skadat eller orsakat nån form av skada eller försämring för ved pinne ägaren. Har man krockat med dessa så dom råkat ramla av stigen Eller precis bara flyttat bort en sektion så man kan passera ja menar går man är det lätt att kliva över kommer man med cykel eller barnvagn så är inte kliva över lika enkelt ..så lär det inte bli nån fällande dom och det lär vara nedlagt långt innan man kommer till rätten.. risken att bli dömd för egenmäktigt förfarande torde stanna vid helt teoretiskt och om man inte är helt blåst och står på byn och skryter om att man flyttat undan pinnarna varje kväll..

Vänder man allt åt andra hållet så kan det ju till och med bli så att den som lägger ut hinder på en väl etablerad stig och nån krockar med dom kan i vissa fall bli skadeståndskyldig mot den som skadar sig.. Så att lägga ut hinder för att skada eller hindra folk kan vända på alltihopa och göra den som lagt ut skiten till skadeståndskyldig..

Och ska man som markägare följa dom regler som finns för skogsbruk så ska stigar och leder osv skyddas och hållas fria för allmänheten.. det finns lagskydd i skogsvårdslagen Undvik att skada stigar, spår och leder och se till att de är framkomliga.

Så nej man bör som markägaren inte dumpa trädrester och annat skit på stigar utan dom ska hållas öppna och framkomliga

• skyddavstigarochleder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Där fick man lära sig något nytt. Jag trodde att åtminstone de motorsvagaste mopederna räknades som cyklar när det gällde var de fick köra.
Mopeder klassificeras som motorfordon sen lagen om vägtrafikdefinitioner stiftades. Innan dess tror jag att de räknades som motordrivna fordon. Årtal för det har ramlat ur minnet.

P
D Dilato skrev:
Elcykel är inte cykel allemansrättsligt
Transportstyrelsen håller inte med. Även EU-domstolen hävdar att en elcykel rättsligt är likvärdig med en vanlig cykel.
Saken har inte prövats i domstol. Nån som vill vara först med det? 🙂

P
F Festlund skrev:
Släktingens godkännande eller ej är svårt att sia om, men släktingen har nog avsevärt bättre läge juridiskt än TS med tanke på att dom har släktskap med markägaren.
Varför det? Sverige är inte ett klansamhälle.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
"Historisika kartor" kräver lite mera arbete men här kan man verkligen hitta gamla körvägar, vilket en stig idag tidigare kan ha varit.
Endel (åtminstone ett 🙂) länsmuseum har kartor som sträcker sig flera hundra år bakåt.

P
D Dilato skrev:
Så länge verkets tolkning inte utmanas så är det gällande regelverk.
Jag hade trott att det är Transportstyrelsens tolkning som gäller så länge inte den har prövats i domstol.
Hur vet man vilken statlig myndighet man ska tro på när olika myndigheter tolkar lagen olika?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
E ErikPe skrev:
När en markägare lägger ut bråte på det där sättet är det nästan alltid för att personer ur allmänheten har börjat bete sig som svin och köra sönder marken med krossmotorcykel eller något annat.
Jag tycker inte att den konspirationsteorin är speciellt mycket bättre än övriga som har framförts i den här tråden …

P
F fribygg skrev:
Cyklar man i skog får man väl alltid vara beredd på att det kan trillat ner grenar sen förra gången man var i skogen?
Samt ett och annat armeringsjärn från en järnek.

• Haha
  • Gilla
Nallebjo och 1 till
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Skulle någon utomstående börja så på mina marker skulle det snabbt kunna bli farligt på riktigt.
Vad är du rädd för att råka ut för?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
P Pligg85 skrev:
Att hävda att man gjort det sedan länge öppnar ju upp för att det även är fritt fram att bränna Gävlebocken kommande vinter.
Hela Sverige blir nog besviket om ingen ens försöker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.