Det finns en vindslägenhet i vår BRF som inte har bygglov. Det har vi upptäckt nu. Lägenheten har byggts innan 1970 av då en privat ägare. Vad gäller för oss som BRF nu ang. den lägenheten? Behöver eller ska vi hantera det på något sätt?

Claes Sörmland
Eftersom bostadsrättslagen och bygglagstiftningen ligger parallellt så tror jag inte det är så mycket att bry sig om. Det är s a s en överträdelse av bygglagstiftningen som skedde historiskt, att lägenheten en gång togs i bruk utan bygglov. Överträdelsen är idag preskriberad. Det finns heller ingen kommunikation med bostadsrättslagen, att lägenheten senare har upplåtits som en bostadsrätt.

Sen kan det ju vara bra att kolla bygglovskravet för att inreda en lägenhet i gamla byggnadsstadgan. Så att det verkligen finns en gammal överträdelse.

Alternativet är att söka bygglov i efterhand för att inreda lägenheten. Men då ska ju lägenheten nå dagens standard, kan blir problem beroende på hur den ser ut . Och krävs mer än pappersarbete så måste ju föreningen (dess styrelse) och bostadsrättshavaren båda vara överens om ändringar i lägenheten.

Redigerat:
  • Gilla
malmö2021 och 1 till
  • Laddar…
Undrar om det finns något negativt med det för BRF:en? Den är i bra skick, den har ju sålts och köpts i över 50 år. Det upptäcktes nu att det var ett svartbygge när ägaren sökte bygglov för balkong.

Claes Sörmland
Jag tror det mest negativa är att det kan kännas osäkert och läskigt för bostadsrättshavaren och eventuella spekulanter vid en försäljning, d v s det kan sänka andrahandsvärdet på bostadsrätten.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Med dom nya reglerna för bygglov som kom nu borde det väl vara enklare att söka bygglov kanske? @Claes Sörmland

Vad är det för nya bygglovsregler?

Claes Sörmland
Ja, fanns det hinder i en gammal detaljplan mot att ta lägenheten i bruk, alltså att bevilja bygglov, så kan det ha uppstått öppningar sen lagändringarna från 1 december. Om det är värt att rota i det. Men kanske kan det finnas pengar att hämta här för bostadsrättshavaren? Att bostadsrättshavaren söker och bekostar bygglov i efterhand?

• Gilla
Sevam
  • Laddar…
Så det är bostadsrättsinnehavaren som söker bygglov inte brf:en?

Claes Sörmland
S Sevam skrev:
Så det är bostadsrättsinnehavaren som söker bygglov inte brf:en?
Båda kan söka, det är valfritt vem som söker. Om BRFen vill ordna bygglov i efterhand söker den. Om BRFen inte tycker det är viktigt men bostadsrättshavaren tycker det kan den senare söka bygglov i efterhand.

• Gilla
Sevam
  • Laddar…
Fairlane
Vad det inte en förening som fick rätt mycket problem med sådan här lägenheter får något/några år sen? I Norrköping har jag för mig.

De lägenheterna var dock nyare vill jag minnas .ed helt plötsligt fick man inte längre bo i den, om jag minns rätt. Det blev rätt struligt med folk som betalt för en bostad och sen var utan.
Det är väldigt suddigt, så ta det verkligen inte för en sanning, mer som en reflektion i hopp om att någon. Annan minns/kan detaljerna bättre.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Vad det inte en förening som fick rätt mycket problem med sådan här lägenheter får något/några år sen? I Norrköping har jag för mig.

De lägenheterna var dock nyare vill jag minnas .ed helt plötsligt fick man inte längre bo i den, om jag minns rätt. Det blev rätt struligt med folk som betalt för en bostad och sen var utan.
Det är väldigt suddigt, så ta det verkligen inte för en sanning, mer som en reflektion i hopp om att någon. Annan minns/kan detaljerna bättre.
Om mindre är tio år har gått sedan överträdelsen, alltså att lägenheten togs i bruk, så kan kommunen ställa till det med ett rättelseföreläggande så att den inte får användas. Men bara om bygglov inte kan ges i efterhand.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om mindre är tio år har gått sedan överträdelsen, alltså att lägenheten togs i bruk, så kan kommunen ställa till det med ett rättelseföreläggande så att den inte får användas. Men bara om bygglov inte kan ges i efterhand.
Sån var det säkert i det fallet, det hade förmodligen inte gått 10 år.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.