Stillstående vatten, samt att kunden trodde att dom skulle få kallare men jag har kunder som är otroligt nöjda oxå😀

O Opus skrev:
Stillstående vatten, samt att kunden trodde att dom skulle få kallare men jag har kunder som är otroligt nöjda oxå😀
Hej Opus

Mina ca 1,5 KW i kyleffekt innebär att frikylan är inkopplad hela sommarperioden och den går då i intervaller som framgår av exemplet i inlägg #70

Så länge att den klarar av att hålla den önskvärda inomhustemperaturen gående i intervaller och med lägsta farten på fläktkonvektorn, så anser jag att kylan räcker till.

När frikylan med innetemperaturgivare är inkopplad redan innan huset riskerar att värmas upp över önskad inomhustemperatur då behöver jag inte kyla ned denna ackumulerade värme samlad i huskroppen.

Det jag då behöver kyla bort är den tillförsel av värme som sker till huset. Det kan vara från solen, förlustvärme från personerna i huset, förluster från eldrivna apparater etc.

Skulle jag ha en lösning för kyla som jag slår på när värmen stiger i huset då är det mer kyleffekt som behövs och då kan det varas svårt at åstadkomma detta utan störande ljud från kylsystemet.

Jag har sedan länge bland annat satsat på belysning, vitvaror, dator etc. som har låg elenergianvändning.

Med dagens LED-lampor är värmeavgivningen nere mot en tiondel av glödlampans. Jag har varvtalsstyrda kompressorer i kökets kylskåp och frys samt i två frysboxar som innebär att de enheterna tillsammans klarar sig med en genomsnittlig driveffekt på 60 W.

Genom frikylan roteras vattnet i mina borrhål och viss effekt tillförs där, som tillsammans innebär att risken för borrhålen långsamt kyls ned, och med tiden blir allt kallare elimineras.

Istället så börjar vinterperioden med hålen ”återställda” till den temperatur, eller lite högre, som de var när de var nyborrade.

Jag ser mina satsningar på att sänka min elenergianvändning och mitt toppeffektbehov i kombination med uppvärmning, varmvattenproduktion och frikyla både som ett energikombinat och en metod att långsiktigt finansiera och hålla nere husets kostnader.

Dessutom så har jag underlättat för att kunna klara strömavbrott med lågt elenergibehov för reservkraften.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.