10 132 läst ·
76 svar
10k läst
76 svar
Uppvärmning samt kyla nybygge
Här är min erfarenhet.
Har hus på 192kvm + garage på 55 som värms med bergvärme IVT geo616.
Frikyla inkopplat mot ventilationsaggregat Östberg Heru 200.
Har mycket glaspartier i söderläge och frikylan orkade inte kyla mer än någon grad.
Speciellt i rummen med glasen i söderläge.
Skaffade precis en Toshiba Haori 35 Luftvärmepump som kyler ner huset utan problem.
Lite dyrare än många andra llvp men väldigt stilig design på inomhusdelen.
Ser ut som man hängt en högtalare på väggen.
Att tänka på med frikylan är ju att man måste tilläggsisolera ventilationsrören samt köpa kylbatteri om det ska kopplas mot ventilationen. Den kostnaden är den dubbla mot vad vi gav för Toshiban med installation.
Skulle jag göra om det skulle jag inte lagt pengarna på frikyla.
Har hus på 192kvm + garage på 55 som värms med bergvärme IVT geo616.
Frikyla inkopplat mot ventilationsaggregat Östberg Heru 200.
Har mycket glaspartier i söderläge och frikylan orkade inte kyla mer än någon grad.
Speciellt i rummen med glasen i söderläge.
Skaffade precis en Toshiba Haori 35 Luftvärmepump som kyler ner huset utan problem.
Lite dyrare än många andra llvp men väldigt stilig design på inomhusdelen.
Ser ut som man hängt en högtalare på väggen.
Att tänka på med frikylan är ju att man måste tilläggsisolera ventilationsrören samt köpa kylbatteri om det ska kopplas mot ventilationen. Den kostnaden är den dubbla mot vad vi gav för Toshiban med installation.
Skulle jag göra om det skulle jag inte lagt pengarna på frikyla.
Hej,
Vi har ett 210 kvm stort hus och hela huset kyls. Vi har ställt in systemet att kyla till 23 grader.
Systemet är kondensfritt (systemet jobbar med temperaturer ovan daggpunkten) och helt tyst, alltså inga fläktar som låter. Vi hämtar kylan från borrhålet.
Nedan kan ni se data från helgens värme och hur vårat system presterar samt hur mycket kWh huset konsumerar en dag (inga solceller).
Vi har ett 210 kvm stort hus och hela huset kyls. Vi har ställt in systemet att kyla till 23 grader.
Systemet är kondensfritt (systemet jobbar med temperaturer ovan daggpunkten) och helt tyst, alltså inga fläktar som låter. Vi hämtar kylan från borrhålet.
Nedan kan ni se data från helgens värme och hur vårat system presterar samt hur mycket kWh huset konsumerar en dag (inga solceller).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Opus skrev:
Man får ut ca 20W/M borrhål
Hej
Effekten per meter borrhål multiplicerar man sedan med sitt borrhålsdjup (tex 200 meter) och får då 20x200W=4000W
Man får ut ca 20W/M borrhål
Hej
Effekten per meter borrhål multiplicerar man sedan med sitt borrhålsdjup (tex 200 meter) och får då 20x200W=4000W
Vet ej hur BVP med frikyla fungerar.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag är nöjd med min frikyla
Jag har frivilligt valt en stor fläktkonvektor infälld i taket i hallen med luftspridning till rummen som ansluter till hallen
En stor fläktkonvektor kan leverera mycket volym av kyld luft även på lägsta hastigheten och är då nästan ljudlös
Skrev om min installation i inlägg # 12 och inlägg #21 här i tråden
Enligt ditt inlägg har du en stor fläktkonverter i taket för kykan. Använder du samma för värmen eller får du den på annat sätt? Om det senare hur kopplar du om mellan funktionerna?
Om du kör bergvärme finns värme hela året.G GBTRY skrev:Hej!
Vi har införskaffat oss en tomt som vi tänkt bygga ett ca 160m2 hus på i närtid. Efter att ha bott i hus med ac så är det ju ett krav att ha ett smidigt system för kyla under de varma somrarna.
Vad finns det för alternativ samt vad är fördelarna samt nackdelarna?
Uppvärmning lutar vi mycket mot bergvärme men frånlufts värmepump har även kikats lite på. Vad är eran erfarenhet samt för- / nackdelar?
Allt Gott.
Om du kör luftvärmepump så är dom efektivast vid +20grader värme och -30 kyla.
Dom trappas av till ca 1-1 vid -15 till -20° 1 krona el ut 1 krona värme in.
Små bergvärmepumpar får gå hårt.
Den kan behöva eltillskott om det är kallt/stor yta.
Litet borr hål innehåller inte så mycke vatten men är billigt.
En liten pump är billig.
Billigt riskerar att frysa borrhålet (för lite energi i förhållande till uttag.
Vattenburna element med konvektor behövs för kyla.
Extra rördragning behövs.
Pengarna i kyla pumpas ned i borrhålet och kommer delvis tillbaka som värme senare.
Mitt råd är: bergvärme 12-16kwh 240-360 meter borrhål.
Vår Nibe 12-16 kostade 200 000 med 340m borrhål. Den har aldrig varit i närheten av elpatronsanvändning. Den värmer en badtunna på 5 000 liter till 7 till 40° året runt.
Kyla blev för dyrt 15 000:-/konvektorelement
och mer rör synliga 15 800kwh/år 3 personer.
I sommarstugan är det en 12kw luft-luft som jobbar med stöd av el element ca 6 500 kwh/år.
Lycka till beräkna rätt.
HejTRJBerg skrev:
Jag har en vanlig bergvärmeanläggning med vattenradiatorer i källare, markplan och garage
Till borrhålen har uttag gjorts i rörsystemet för att ansluta en separat varvtalsstyrd cirkulationspump som kan pumpa vattnet till en stor fläktkonvektor placerad Infälld i taket i hallen som är i mitten på markplanet med dörrar till alla rum i markplanet
ungefär tre månader under sommaren behöver inte värmepumpen leverera värme den producerar bara varmvatten
Då startar jag den cirkulationspump som är kopplad till takkonvektorn som då kan startas med fjärrkontroll som innehållet styrning
Nästan alla jag hört talas om med frikyla är nöjda, även jag. Numera har vi även kompletterat med solfilm på våra stora söderfönster vilket gör stor skillnad, mest för växterna som inte dör såsom tidigare.
Det enda jag egentligen ångrar är att vi inte kollade upp ljudnivån på de konvektorer installatören rekommenderade. Vi kör sällan den i sovrummet på nätterna eftersom den låter för mycket.
Bergvärme tycker jag är självklart val över luftvärmepump. När det är som kallast är normalt elen som dyrast och verkningsgraden som lägst på luftvärmepumpen.
Jag har gjort lite anteckningar om bra och dåliga val jag gjorde när vi byggde vårt hus:
https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo
Det enda jag egentligen ångrar är att vi inte kollade upp ljudnivån på de konvektorer installatören rekommenderade. Vi kör sällan den i sovrummet på nätterna eftersom den låter för mycket.
Bergvärme tycker jag är självklart val över luftvärmepump. När det är som kallast är normalt elen som dyrast och verkningsgraden som lägst på luftvärmepumpen.
Jag har gjort lite anteckningar om bra och dåliga val jag gjorde när vi byggde vårt hus:
https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo
HejS STB skrev:Nästan alla jag hört talas om med frikyla är nöjda, även jag. Numera har vi även kompletterat med solfilm på våra stora söderfönster vilket gör stor skillnad, mest för växterna som inte dör såsom tidigare.
[länk]
Jag planerade länge min kombination av uppvärmning varmvatten och frikyla
Eftersom jag vill ha ett tyst hus och låg elenenergianvändning, så fick jag vänta ett tag, till rätt typ av konvektor fanns på marknaden
Just nu så har jag ingen hög automationsnivå på min anläggning
Men den fungerar bra och jag har tex Modbus i konvektorn så jag kan höja automatiseringsnivån om det skulle behövas
Redigerat:
det blir ju lite motsägelsefullt att man är nöjd med frikyla men samtidigt behövde komplettera med solfilm? Inte helt nöjd dvs.S STB skrev:Nästan alla jag hört talas om med frikyla är nöjda, även jag. Numera har vi även kompletterat med solfilm på våra stora söderfönster vilket gör stor skillnad, mest för växterna som inte dör såsom tidigare.
[länk]
Haha, ja det har du rätt i. Det kan låta motsägelsefullt. Vi har bara 2 konvektorer i huset varav en i sovrummet så den andra klarade inte riktigt att kyla ända bort till vardagsrummet. Jag ser inte det som ett principiellt problem med frikyla utan ett resultat av att vi inte visste om behovet av en extra konvektor där då huset byggdes. Dessutom kom solfilmen till stor del upp på grund av krukväxterna. (Krav från regeringen.) I vilket fall blev resultatet en betydligt jämnare temperatur. Tidigare blev det helt enkelt för kallt och blåste för mycket framför konvektorn om det skulle bli drägligt i vardagsrummet.O Okunnigsnickare skrev:
Hur stort är huset?K krister marcusson skrev:Om du kör bergvärme finns värme hela året.
Om du kör luftvärmepump så är dom efektivast vid +20grader värme och -30 kyla.
Dom trappas av till ca 1-1 vid -15 till -20° 1 krona el ut 1 krona värme in.
Små bergvärmepumpar får gå hårt.
Den kan behöva eltillskott om det är kallt/stor yta.
Litet borr hål innehåller inte så mycke vatten men är billigt.
En liten pump är billig.
Billigt riskerar att frysa borrhålet (för lite energi i förhållande till uttag.
Vattenburna element med konvektor behövs för kyla.
Extra rördragning behövs.
Pengarna i kyla pumpas ned i borrhålet och kommer delvis tillbaka som värme senare.
Mitt råd är: bergvärme 12-16kwh 240-360 meter borrhål.
Vår Nibe 12-16 kostade 200 000 med 340m borrhål. Den har aldrig varit i närheten av elpatronsanvändning. Den värmer en badtunna på 5 000 liter till 7 till 40° året runt.
Kyla blev för dyrt 15 000:-/konvektorelement
och mer rör synliga 15 800kwh/år 3 personer.
I sommarstugan är det en 12kw luft-luft som jobbar med stöd av el element ca 6 500 kwh/år.
Lycka till beräkna rätt.