2 265 läst ·
30 svar
2k läst
30 svar
Uppvärmning samt kyla nybygge
Vad har du för storlek på huset samt kyleffekt?N nybyggarn3 skrev:Jag byggde med bergvärme och frikyla via ventilationen. Med lite överdimensionerad ventilation. Jah tycker det fungerar bättre än vad de flesta verkar anse. Inte så att man sitter med 18 grader inne när der är 30 grader ute, men så att det går att somna i rimlig tid. Vi är dessutom dåliga på solskydd, så där hade vi kunnat vinna mycket
FLVP och en till två LLVP.
100K Billigare än BVP.
Med BVP behöver du allt plus borrhålet.
Tillägget för en komplett frikyla får du lätt LLVP för.
Effektivare kyla när man vill pressa ner värmen. Alternativa värmekällor på vintern om huvudpumpen pajar.
Och du slipper låta en FLVP gå på elpatron i kallaste dagarna.
Därmed slipper du nackdelen att den inte riktigt räcker till i -10c
Låt LLVP stödja lite enkelt och värm luften som sen FLVP använder.
100K Billigare än BVP.
Effektivare kyla när man vill pressa ner värmen. Alternativa värmekällor på vintern om huvudpumpen pajar.
Fast då har man två fula utdelar som väsnas och kräver underhållP Pligg85 skrev:FLVP och en till två LLVP.
100K Billigare än BVP.
HejP Pligg85 skrev:FLVP och en till två LLVP.
100K Billigare än BVP.
Har en varvtalsstyrd bergvärmepump (IVT X15) som har klarat varmvattnet, husets markplan, källaren, garaget (125+125+60) m2 utan eltillskott ner till drygt 30 minusgrader, och det i ca 20 år
Elenergibesparingen har varit ca (42600 – 14000) kWh/år i 20 år dvs totalt ca 572 000 kWh
Jag tror inte jag klarat det med FLVP och en till två LLVP.
Jag kunde säkra ned från 25A till 16A huvudsäkring
Denna besparing har finansierat bergvärmepump + borrhål samt även givit möjlighet att finansiera byte av kök, nya fönster på hela huset, samt frikyla
Även vid drygt 30 minusgrader klarar bergvärmepumpen sig med ca 5 kW, för värme och varmvatten, så effektavgiften känns inte avskräckande
Jag har igång frikylan hela sommaren (på lägsta fart där den knappast hörs) och den håller då innetemperaturen under 23 grader även om utomhustemperaturen varit över 30 grader.
Effektbehovet för att frikylan kyler med 1,5 till 2 kW är under 30 W
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
310 kvm uppvärmning var väl ändå inte aktuell med en FLVP? Det var 160 kvm som gällde.M Martin Lundmark skrev:Hej
Har en varvtalsstyrd bergvärmepump (IVT X15) som har klarat varmvattnet, husets markplan, källaren, garaget (125+125+60) m2 utan eltillskott ner till drygt 30 minusgrader, och det i ca 20 år
Elenergibesparingen har varit ca (42600 – 14000) kWh/år i 20 år dvs totalt ca 572 000 kWh
Jag tror inte jag klarat det med FLVP och en till två LLVP.
Jag kunde säkra ned från 25A till 16A huvudsäkring
Denna besparing har finansierat bergvärmepump + borrhål samt även givit möjlighet att finansiera byte av kök, nya fönster på hela huset, samt frikyla
Även vid drygt 30 minusgrader klarar bergvärmepumpen sig med ca 5 kW, för värme och varmvatten, så effektavgiften känns inte avskräckande
Jag har igång frikylan hela sommaren (på lägsta fart där den knappast hörs) och den håller då innetemperaturen under 23 grader även om utomhustemperaturen varit över 30 grader.
Effektbehovet för att frikylan kyler med 1,5 till 2 kW är under 30 W
Sen är det geografiska placeringen så klart.
Nyproduktion med bara huset i åtanke så är det FLVP som är standard om det inte är allra nordligaste Sverige.
Kör bergvärme + frikyla I rummen som betyder något. Alltså kontor och sovrum
har två olika inomhusdelar. På kontoret har jag en på väggen nära taket, den ser ut som en in edel till llvp, den känns mkt effektiv. På sovrummet har jag en större pjäs monterad på väggen en bit ovanför golvet. Är som ett tjockt element. Denna är inte lika bra tryck i. Kör ju värme till poolen maj - oktober. Så det kyler ju hålet, samtidigt som frikyla värmer hålet. Så kylan räcker hela säsongen för mig.
300+ kvm och nu pool.
Jösses vad TS får bygga på nu.
Som sagt. Nyproduktionen av en 160kvm villa var det frågan om?
Blir det några hundra kvadrat till, garage och pool förstår jag bvp.
Köp en Dodge Ram också för det behöver jag när det ska dras 3.5 ton och det är så lämpligt och helt klat värt det.
Sen om du har planer att köpa en 1300kg som mestadels kommer gå halvtom och en vecka per år lastas max lägger jag mig inte i.
Jösses vad TS får bygga på nu.
Som sagt. Nyproduktionen av en 160kvm villa var det frågan om?
Blir det några hundra kvadrat till, garage och pool förstår jag bvp.
Köp en Dodge Ram också för det behöver jag när det ska dras 3.5 ton och det är så lämpligt och helt klat värt det.
Sen om du har planer att köpa en 1300kg som mestadels kommer gå halvtom och en vecka per år lastas max lägger jag mig inte i.
Tur att en stor ensam bvp inte kan drabbas av driftstörning då.V Vector skrev:
Gäller att ha lite alternativa värmekällor bara.
Känner en med 5 år ny bvp som kompressorn krånglade eller styrkort av nå slag och stod merparten av januari och nån dag in i februari. Blev prisvärt med konvektorelement från Jula. Gick stundtals inte ens köra patron i nöddrift.
Husägare
· Lindome
· 32 inlägg
160m2 x 0.35 L/sG GBTRY skrev:
+ X antal personer á 10 L/s
Huvudsovrum Dimensionerar jag alltid högre.
Jag har jobbat en del med Swegon aggregat och I ditt fall ser det ut som att du ligger på en casa r7, kanske för att säkra upp en swegon r9.
Enklast är att ta kontakt med en entreprenör inom Ventilation och be dem projja för dig. Var noga med att nämna att det ska OVKas och injusteras med tillhörande protokoll.
Hade gått på att få ett teknikutrymme där både panna och Ventilation aggregat står. Mycket för att slippa transportera kylan långt och riskera kondens på dessa rör.
Försökt få rummet i nordligt läge för att kunna få intagsluft I nordlig vägg, avluft så rakt det bara går genom taket.
Minsta huvudstam bör MINST vara 200 mm tills andra sticket. Ljuddämpare till varje tilluftsdon.
Snabb kalkyl baserat på:
dimensioner
1 planshus
Till och frånluft
Isolerade med 80mm lamell
Aggregat swegon R7
Montaget, injustering (2 man 1.5 veckor)
Räkna runt 180-200.000:-
Ta in en ovk oberoende från företaget som gör montaget. Många fula fiskar i min bransch
HejP Pligg85 skrev:Tur att en stor ensam bvp inte kan drabbas av driftstörning då.
Känner en med 5 år ny bvp som kompressorn krånglade eller styrkort av nå slag och stod merparten av januari och nån dag in i februari. Blev prisvärt med konvektorelement från Jula. Gick stundtals inte ens köra patron i nöddrift.
För nödlösning finns en elpatron men jag har även två spisinsatser och lagrad ved för att klara strömavbrott och haveri på värmepumpen
Dessutom ca 15 kWh batteri och en inverter så att jag kan driva det som behöver el vid strömavbrott, som belysning och komunikation, matlagning med gasol
Tex så behöver kökets kyl och frys samt två frysboxar tillsammans endast 60 W i genomsnittlig driveffekt då de är varvtalsstyrda
Ett elverk kan ladda batterierna om strömavbrottet blir långvarigt
Vi har ett hus på drygt 170kvm byggt 2022. Värmen under somrarna har varit lite problem då huset har dom flesta sovrummen i övervåning.
Värmer med flvp. Förra året installerade vi llvp för kylan men använder den också för att stödvärma under vintern.
Mina tankar:
- Som någon skrev, tänk solinstrålning redan i byggfas. Pergola att skugga fönster mot söder, solfilm på fönsterna etc.
- LLVP verkar inte ta något nämnvärt el och ingen problem att ha den på nätterna (man gör inte den).
- placering av LLVP påverkar mycket. Vi har den i övervåning där vi vistas inte så mycket så kan köra med hög effekt också.
- preppa plats med el för LLVP i alla fall. Har flera kompisar som har installerat LLVP för kyla även om man har frikyla med bergvärme. Som har hus med stora fönster mot söder.
Värmer med flvp. Förra året installerade vi llvp för kylan men använder den också för att stödvärma under vintern.
Mina tankar:
- Som någon skrev, tänk solinstrålning redan i byggfas. Pergola att skugga fönster mot söder, solfilm på fönsterna etc.
- LLVP verkar inte ta något nämnvärt el och ingen problem att ha den på nätterna (man gör inte den).
- placering av LLVP påverkar mycket. Vi har den i övervåning där vi vistas inte så mycket så kan köra med hög effekt också.
- preppa plats med el för LLVP i alla fall. Har flera kompisar som har installerat LLVP för kyla även om man har frikyla med bergvärme. Som har hus med stora fönster mot söder.
Absolut... det skrev jag inte att stora bvp kan drabbas av driftstörningar men min erfarenhet är att det flesta om dom kallar på hjälp går ganska fort att avhjälpa . Men det är fortfarande så att ju fler kompressorer, expansionsventiler,gasledningen mm man har ju större chans att det blir något fel. Jag känner och folk som har haft fel på bvp, flvp, luft luftare å luft vattenP Pligg85 skrev:Tur att en stor ensam bvp inte kan drabbas av driftstörning då.