Hej,
Jag håller på att att bygga vinförvaringsrum i huset och har nu fastnat i planeringen på val av kylaggregat och placering.

Vinrummet kommer efter isolering att vara cirka 6 kvm och 8 m3. Dess placering är en avgränsad del i ett rum som varit och kommer att vara gym på cirka 20 kvm, efter avgränsning och "i vinkel"), se bild.
Upprört rum med trägolv och oisolerade väggar där vinförvaringsrummet planeras, med byggmaterial och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakom en av väggarna till vinrummet ligger en bastu.

Kylaggregatet kommer oundvikligen att låta en dela samt sprida värme; men jag vill försöka minimera dessa bieffekter. Jag funderar på en Norcool cu 450 Kylaggregat Norcool CU-450 ECO 12600050 Bygghemma.se
Aggregatets ljudnivå är enligt tillverkaren 50 dB.

Alternativa placeringar är med utblås mot den mindre delen i gymmet eller med utblås i bastun. Aggregatets varmdel ska stå i temperaturspannet 10-38 C; så jag lär få stänga av det om bastun används (vilket trots allt inte är så många gånger per år).

Mina frågor är om någon har erfarenhet av aggregatet och framförallt hur mycket det låter? Samt varifrån låter det mest, är det från kall-delen i vinrummet eller från varmdelen? (Vinrummet kommer att vara välisolerat, så jag antar att ljudet inifrån inte kommer att vara särskilt störande i övriga huset).

Om jag placerar det med utblås i bastun, finns det risk att det skadas när man kör bastun? Jag har mätt ut och kommer kunna placera det relativt långt ned, i jämnhöjd med bastuaggregatet, så det bör inte bli så varmt ens när man kör bastun.
Andra positiva följder med placering i bastu vore dels att undvika värme i gymet, dels att bastuns ventilation är kopplat till frånluftsvärmepumpen, vilket borde innebära att man tar direkt vara på överskottsvärmen.

Tacksam för tips och råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.