10 091 läst ·
76 svar
10k läst
76 svar
Uppvärmning samt kyla nybygge
Precis. Fördel med flera källor i huset.V Vector skrev:Absolut... det skrev jag inte att stora bvp kan drabbas av driftstörningar men min erfarenhet är att det flesta om dom kallar på hjälp går ganska fort att avhjälpa . Men det är fortfarande så att ju fler kompressorer, expansionsventiler,gasledningen mm man har ju större chans att det blir något fel. Jag känner och folk som har haft fel på bvp, flvp, luft luftare å luft vatten
Och beroende på tröghet i systemet med golvvärme 10cm i betongen och dagar som börjar med -15 och sen är +5 med sol så är LLVP ett smidigt alternativ.
Oavsett hus och hur intresserad man är att styra så är det inte allt för sällan det pumpas ut värme på fel tider som kommer till nytta på fel tider.
vi bygger hus nu 200m2. Jag säger inte att vårt val är det bästa men det är det vi landat i passar oss bäst och känns rationellt.
flvp nibe s735c+oeks20 modul , ger ca 3kw kyla via golvslingorna .
Vi kommer ha vanlig passiv tilluft
Lvp till två innedelar (nej man måste inte ha fula fristående på väggen) för att hjälpa flvp med värme +kyla.
Driftkostnad för ett kylsystem är ju lite saksamma för de flesta idag om man har solpaneler.
flvp nibe s735c+oeks20 modul , ger ca 3kw kyla via golvslingorna .
Vi kommer ha vanlig passiv tilluft
Lvp till två innedelar (nej man måste inte ha fula fristående på väggen) för att hjälpa flvp med värme +kyla.
Driftkostnad för ett kylsystem är ju lite saksamma för de flesta idag om man har solpaneler.
Jag kyler huset med
Med deras rumsgivare styr man lätt alla rum och den justerar efter luftfuktigheten så det inte blir kondens. Nu när det har varit 28 grader har vi 20 grader inne. Golven känns så klart kalla men hellre behaglig temp inne 😅
Har även en fasad med massa fönster och syd väst läge så mycket solljus kommer in dock klarar den av det fint
UPONOR FLUVIA MOVE PLus push.
Med deras rumsgivare styr man lätt alla rum och den justerar efter luftfuktigheten så det inte blir kondens. Nu när det har varit 28 grader har vi 20 grader inne. Golven känns så klart kalla men hellre behaglig temp inne 😅
Har även en fasad med massa fönster och syd väst läge så mycket solljus kommer in dock klarar den av det fint
Det är möjligt. Frikyla är rätt ovanligt. Dock alla jag har besökt som haft frikyla har aldrig varit riktigt nöjda. De vill att jag ska "ställa in de bästa inställningarna", trots att du inte kan göra mer än att kanske höja hastigheten på cirkulationspumpen. Kanske jämför de med en AC-split. Dessutom är konvektorerna till frikyla många gånger exceptionell storaA atomlab skrev:
HejRandomguy skrev:
Det är möjligt. Frikyla är rätt ovanligt. Dock alla jag har besökt som haft frikyla har aldrig varit riktigt nöjda. De vill att jag ska "ställa in de bästa inställningarna", trots att du inte kan göra mer än att kanske höja hastigheten på cirkulationspumpen. Kanske jämför de med en AC-split. Dessutom är konvektorerna till frikyla många gånger exceptionell stora
Jag är nöjd med min frikyla
Jag har frivilligt valt en stor fläktkonvektor infälld i taket i hallen med luftspridning till rummen som ansluter till hallen
En stor fläktkonvektor kan leverera mycket volym av kyld luft även på lägsta hastigheten och är då nästan ljudlös
Skrev om min installation i inlägg # 12 och inlägg #21 här i tråden
Redigerat:
Ja. Jag antar att det är rimligt att konvektorerna måste vara av en stor volym pga av den föegållandevis låga kyleffekten. Dock är den i princip gratis, vilket är en stor fördelM Martin Lundmark skrev:Hej
Jag är nöjd med min frikyla
Jag har frivilligt valt en stor fläktkonvektor infälld i taket i hallen med luftspridning till rummen som ansluter till hallen
En stor fläktkonvektor kan leverera mycket volym av kyld luft även på lägsta hastigheten och är då nästan ljudlös
Skrev om min installation i inlägg #21 här i tråden
Vet 2 med frikyla och fördelen var väl att värma hålet sa båda. Kylan var okej men hade mer att önska.A atomlab skrev:
Den riktigt goa torrare kalluft som en LLVP ger får man inte av frikyla.
Effekten som cirkulationen behöver är väl trevlig men har de solceller på taket så då kommer em LLVP inte kosta något i inköpt el.
HejP Pligg85 skrev:Vet 2 med frikyla och fördelen var väl att värma hålet sa båda. Kylan var okej men hade mer att önska.
Den riktigt goa torrare kalluft som en LLVP ger får man inte av frikyla.
Effekten som cirkulationen behöver är väl trevlig men har de solceller på taket så då kommer em LLVP inte kosta något i inköpt el.
Vad menar du att det blir för skillnad gällande torrare luft att kyla luft med en konvektor kopplad till en kompressor eller till kallt vatten
Jag får ju kondensvatten från konvektorn som jag leder bort i en slang
Hur mycket luft pressar du igenom och kommer du ens nära effekten av en LLVP i att kondensera vatten?M Martin Lundmark skrev: